dnes je 21.9.2024

Input:

Organizační složka územního samosprávného celku

5.10.2011, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.4.6
Organizační složka územního samosprávného celku

JUDr. Peter Samčík

Úvod

Územní samosprávný celek ve své pravomoci k plnění svých úkolů, zejména k hospodářskému využívání svého majetku a k zabezpečení veřejně prospěšných činností, může (kromě příspěvkových organizací) zřizovat vlastní organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity.

Právní úprava organizačních složek územních samosprávných celků je uvedena v § 24 až 26 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.

Organizační složka územního samosprávného celku vzniká rozhodnutím zastupitelstva územního samosprávného celku – obce, města (dále jen "obec“). Organizační složku obec může zřídit pro takové činnosti, které:

  1. nevyžadují velký počet zaměstnanců,

  2. nepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo jiné technické vybavení,

  3. nejsou vnitřně odvětvově či jinak organizačně členěné,

  4. nevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů.

Zřízení organizační složky

O zřízení organizační složky obce rozhoduje zastupitelstvo obce podle ustanovení § 84 odst. 2 písm. d) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o obcích“), který zní "Zastupitelstvu obce je vyhrazeno... d) zřizovat a rušit příspěvkové organizace a organizační složky obce, schvalovat jejich zřizovací listiny...“. Zřizovatel jmenuje vedoucího organizační složky a určí jeho práva a povinnosti.

Zaměstnanci organizační složky

Pracovníci organizační složky jsou zaměstnanci zřizovatele, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. V pracovních smlouvách mají uvedeno: Zaměstnanec obce, zařazený do organizační složky obce... Zaměstnanci organizačních složek jsou tedy zaměstnanci obce, pokud zákon nestanoví jinak (např. požární ochrana, městská policie). Vedoucího organizační složky jmenuje zřizovatel, jehož roli pro tento účel plní rada obce (§ 102 odst. 2 písm. b) zákona o obcích), a která určí dle § 24 odst. 3 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů jeho práva a povinnosti. Na základě radou obce nastavených práv a povinností jsou personální záležitosti zaměstnanců organizační složky, krom jmenování a odvolání jejího vedoucího, v kompetenci vedoucího organizační složky jako nadřízeného ve smyslu zákoníku práce.

V pracovně právních vztazích uvnitř organizační složky platí obdobně příslušná ustanovení zákoníku práce, případně vnitřních směrnic obecního úřadu. Odvolání vedoucího organizační složky provádí rada obce. Vedoucím organizační složky může být i nynější úředník obecního úřadu, který je na svou pozici jmenován radou obce. Bez ohledu na to, jakou náplň činnosti (vždy ovšem k plnění úkolů v samostatné působnosti) má organizační složka, je vedoucí organizační složky vždy vedoucím zaměstnancem.

Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů se na zaměstnance organizační složky nevztahuje. Podle ustanovení § 16 odst. 3 věty první zákona o úřednících ("Úředník nesmí být členem řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu právnické osoby, jejímž předmětem činnosti je podnikání.“) se v tomto případě nemůže uplatnit, neboť organizační složka obce není právnickou osobou, ale zařízením obce bez právní subjektivity.

Hospodaření organizační složky

Organizační složka hospodaří jménem svého zřizovatele a není účetní jednotkou. Veškeré příjmy a výdaje organizační složky jsou obsaženy v rozpočtu jejího zřizovatele – obce, to znamená, že rozpočet organizační složky je součástí rozpočtu jejího zřizovatele.

Organizační složka je povinna dbát, aby dosahovala příjmů stanovených rozpočtem a plnila určené úkoly nejhospodárnějším způsobem.

Nahrávám...
Nahrávám...