2.5.1 Zřizování funkce, jmenování a odvolání tajemníka obecního úřadu
MV ČR
Zřizování funkce tajemníka obecního úřadu
V kterých obcích musí být zřízena funkce tajemníka obecního úřadu?
V souladu s ustanovením § 110 odst. 1 OZř, se funkce tajemníka obecního úřadu povinně zřizuje v obcích s pověřeným obecním úřadem a v ob-cích s rozšířenou působností (tedy tzv. obcích II. a III. typu).
Může být funkce tajemníka obecního úřadu zřízena v obci, kde to zákon nevyžaduje?
Ano, zákon o obcích umožňuje obcím, ve kterých se funkce tajemníka obecního úřadu nezřizuje ze zákona, tuto pozici zřídit na základě vlastního rozhodnutí.
Kdo rozhoduje o zřízení funkce tajemníka obecního úřadu v obcích, ve kterých není zřízena obligatorně ze zákona?
Zřízení funkce tajemníka obecního úřadu v obcích, kde tato funkce není zřizována ze zákona, spadá do pravomoci rady obce (ustanovení § 102 odst. 3 zákona o obcích).
Je možné, že je v obci zřízena funkce tajemníka obecního úřadu, ale tato není, např. i dlouhodobě, obsazena?
Ano, takováto situace je možná a legislativně i předpokládána např. v situacích, kdy tajemník obecního úřadu rezignuje a je třeba "vyplnit" dobu do proběhnutí výběrového řízení. V takovém případě pak jeho pravomoci vykonává starosta obce (viz dále). V praxi se lze setkat se situací, kdy funkce tajemníka je sice zřízena, ale tato není dlouhodobě obsazena, ať již z jakéhokoliv důvodu. Byť se nejedná o postup výslovně v rozporu se zákonem o obcích, nelze takovouto situaci rozhodně doporučit, neboť starosta obce je následně nucen vykonávat pravomoci další osoby, především ve vztahu k výkonu samostatné a přenesené pravomoci obecním úřadem, a též veškeré personálie k zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu, což, zejména ve větších obcích, městysech a městech, může být velmi obsáhlá agenda.
Jmenování tajemníka obecního úřadu a podmínky pro výkon funkce
Kdo jmenuje tajemníka obecního úřadu?
V souladu s ustanovením § 103 odst. 3 zákona o obcích jmenuje a odvolává tajemníka obecního úřadu starosta obecního úřadu. Jedná se o pravomoc, vyhrazenou pouze starostovi, která mu nemůže být jiným orgánem obce odejmuta, ani ji nemůže jinému orgánu obce svěřit.
Jsou nějaké další podmínky pro jmenování tajemníka obecního úřadu starostou obce?
Ano. V souladu s ustanovením § 103 odst. 3 je ke jmenování (ale i odvolání) tajemníka obecního úřadu nutný souhlas ředitele krajského úřadu.
Je platné jmenování tajemníka obecního úřadu, pokud k němu ředitel krajské-ho úřadu nevydal souhlasné stanovisko (ať již opomenutím požádání o něj, vydaným nesouhlasným stanoviskem apod.)?
Nikoliv. V souladu s ustanovením § 103 odst. 3 je jmenování tajemníka obecního úřadu bez souhlasu ředitele krajského úřadu neplatné.
Je možno se bránit proti nesouhlasnému vyjádření ředitele krajského úřadu se jmenováním (odvoláním) do funkce tajemníka obecního úřadu?
Ano. Jde o rozhodnutí vydávané ve správním řízení (neboť jde o zásah do výkonu samostatné působnosti obce a ředitel krajského úřadu uděluje tento souhlas v přenesené působnosti kraje), ve kterém jsou přípustné opravné prostředky (s výjimkou přezkumného řízení - § 94 odst. 2 SŘ).
Jaké podmínky musí splňovat osoba, která má být jmenována do funkce tajemníka obecního úřadu?
Předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníka a jmenování do funkce vedoucího úřadu (tedy tajemníka obecního úřadu) stanoví blíže zákon 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále též "zákon o úřednících"). Jedná se o následující předpoklady:
-
státní občanství České republiky, v případě cizince trvalý pobyt v České republice,
-
věk minimálně 18 let,
-
způsobilost k právním úkonům,
-
bezúhonnost,
-
ovládání jednacího jazyka (dle § 16 SŘ je jednacím jazykem český jazyk),
-
splnění dalších předpokladů pro výkon správních činností stanovených zvláštním právním předpisem (tedy zákonem č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a…