dnes je 26.4.2024

Input:

Porovnání vybraných právních úprav samostatné působnosti u jednotlivých druhů ÚSC

11.2.2011, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.4.5 Porovnání vybraných právních úprav samostatné působnosti u jednotlivých druhů ÚSC

Ing. Jiří Hořánek

Právní úprava samostatné působnosti pro jednotlivé druhy územních samosprávných celků vychází z jednotného ústavního zakotvení v zákoně č. 1/19993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "Ústava“). Dle čl.100 odst. 1 Ústavy jsou územní samosprávné celky společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu.

Dle čl. 99 Ústavy jsou sice obce základními územními samosprávnými celky a kraje vyššími územními samosprávnými celky, ale to nic nemění na tom, že pro oba druhy je v rámci kapitoly I nazvané Územní samospráva – obce, kraje vycházeno ze stejného pojetí samosprávy jako správy věcí veřejných veřejnoprávními korporacemi, které dle čl. 101 Ústavy jsou spravovány zastupitelstvem, mají vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.

Jednotné východisko pro právní úpravu samostatné působnosti územních samosprávných celků lze dovodit i z čl. 3 odst. 1 Evropské charty místní samosprávy, který místní samosprávu označuje jako právo místních společenství v mezích daných zákonem na svou odpovědnost a v zájmu místního obyvatelstva upravovat a spravovat podstatnou část věcí veřejných. V tomto kontextu se nejeví žádný důvod pro to, aby pro jednotlivé druhy územních samosprávných celků platila odlišná právní úprava.

Pro obce je samostatná působnost upravena v hlavě II. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o obcích“). Pro kraje platí obdobné vymezení v hlavě III. dílu zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o krajích“). Specifické postavení hlavního města Prahy, která je současně obcí i krajem, není na překážku tomu, aby i tento územní samosprávný celek měl pro samostatnou působnost stanoveny meze v jediném zákoně – je to hlava IV. zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.

Ač zjevně nejsou právní ani faktické důvody pro odlišnou úpravu správy věcí veřejných, lze porovnáním vybraných právních úprav samostatné působnosti u jednotlivých druhů ÚSC zjistit řadu rozdílů, které by v rámci úvah de lege ferenda mohly být v případné rekodofikaci odstraněny.

V následujícím přehledu jsou uvedeny příklady jak shodných, tak rozdílných úprav.

Evidence právních předpisů

Tabulka


Oblast Obce Kraje Praha 
Kdo vede OÚ KÚ MHMP 
Obsah – číslo a název
– datum schválení
– datum nabytí, případně pozbytí platnosti
– datum nabytí účinnosti 
– věstník – sbírka 
Do kdy zveřejnit – – do 15 dnů ode dne schválení v orgánu 
Právní úprava § 12 odst. 4 § 8 odst. 6 § 45 odst. 9 

Informace o konání zasedání zastupitelstva

Tabulka


Oblast Obce Kraje Praha 
Kdo zveřejní OÚ KÚ MHMP 
Koho informuje všechny všechny občany HMP 
Obsah – místo
– doba
– navržený program zasedání 
– místo
– doba
– navržený program zasedání 
– místo
– doba
– navržený program zasedání 
Do kdy zveřejnit do 7 dnů před do 10 dnů před do 7 dnů před 
Kde zveřejnit – ÚD
– způsob v místě obvyklý 
– ÚD
– způsob v místě obvyklý 
– ÚD 
Právní úprava § 93 odst. 1 § 42 odst. 1 § 60 odst. 3 

Zápis ze zasedání zastupitelstva

Tabulka


Oblast Obce Kraje Praha 
Podpisy – STAR (MSTAR)
– určení ověřovatelé 
– HEJ (NÁM)
– zvolení ověřovatelé 
– PRIM (NÁM)
– určení ověřovatelé 
Obsah – počet členů ZO
– schválený pořad jednání
– průběh a výsledek hlasování
– přijatá usnesení 
– počet členů ZK
– schválený pořad jednání
– průběh a výsledek hlasování
– přijatá usnesení 
– počet členů ZHMP
– schválený pořad jednání
– průběh a výsledek hlasování
– přijatá usnesení 
Do kdy pořídit do 10 dnů po skončení zasedání do 10 dnů po skončení zasedání do 7 dnů po skončení zasedání 
Právní úprava § 95 § 43 § 65 

Jednací řád zastupitelstva

Tabulka


Oblast Obce Kraje Praha 
Kdo vydává ZO ZK ZHMP 
Obsah podrobnosti o jednání ZO podrobnosti o jednání ZK a výborů podrobnosti o jednání ZHMP vč. postupu při projednávání návrhů zákonů podávaných PS PČR 
Právní úprava § 96 § 44 § 66 

Zápis ze schůze rady

Tabulka


Oblast Obce Kraje Praha 
Podpisy – STAR
– MSTAR (radní) 
– HEJ (NÁM)
– ověřovatelé 
– PRIM
– NÁM (radní) 
Obsah – počet členů RO
– schválený pořad schůze
– průběh a výsledek hlasování
– přijatá usnesení 
– počet členů RK
– schválený pořad schůze
– průběh a výsledek hlasování
– přijatá usnesení 
– počet členů RHMP
– schválený pořad schůze
– průběh a výsledek hlasování
– přijatá usnesení 
Do kdy pořídit do 7 dnů od konání do 10 dnů po skončení schůze do 7 dnů od konání 
Právní úprava § 101 odst. 3 § 58 odst. 3 § 70 odst. 3 

Jednací řád rady

Tabulka


Oblast Obce Kraje Praha 
Kdo vydává RO – – 
Obsah podrobnosti o jednání RO – – 
Právní úprava § 101 odst. 4 – – 

Pravidla pro petice a stížnosti

Tabulka


Oblast Obce Kraje Praha 
Kdo vydává RO (STAR) RK RHMP 
Obsah přijímání a vyřizování petic a stížností přijímání a vyřizování petic a stížností přijímání a vyřizování petic a stížností 
Právní úprava § 102 odst. 2 písm. n) § 102 odst. 4 § 68 odst. 2 písm. e) 

Organizační řád úřadu

Tabulka


Oblast Obce Kraje Praha 
Kdo vydává RO (STAR) ředitel KÚ RHMP 
Nahrávám...
Nahrávám...