2.4.5 Porovnání vybraných právních úprav samostatné působnosti u
jednotlivých druhů ÚSC
Ing. Jiří Hořánek
Právní úprava samostatné působnosti pro jednotlivé druhy územních
samosprávných celků vychází z jednotného ústavního zakotvení v zákoně č.
1/19993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"Ústava“). Dle čl.100 odst. 1 Ústavy jsou územní samosprávné celky
společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu.
Dle čl. 99 Ústavy jsou sice obce základními územními
samosprávnými celky a kraje vyššími územními samosprávnými celky,
ale to nic nemění na tom, že pro oba druhy je v rámci kapitoly I nazvané Územní
samospráva – obce, kraje vycházeno ze stejného pojetí samosprávy jako správy
věcí veřejných veřejnoprávními korporacemi, které dle čl. 101 Ústavy jsou
spravovány zastupitelstvem, mají vlastní majetek a hospodaří podle vlastního
rozpočtu.
Jednotné východisko pro právní úpravu samostatné působnosti územních
samosprávných celků lze dovodit i z čl. 3 odst. 1 Evropské charty místní
samosprávy, který místní samosprávu označuje jako právo místních
společenství v mezích daných zákonem na svou odpovědnost a v zájmu místního
obyvatelstva upravovat a spravovat podstatnou část věcí veřejných. V tomto
kontextu se nejeví žádný důvod pro to, aby pro jednotlivé druhy územních
samosprávných celků platila odlišná právní úprava.
Pro obce je samostatná působnost upravena v hlavě II. zákona č.
128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o
obcích“). Pro kraje platí obdobné vymezení v hlavě III. dílu zákona č. 129/2000
Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o krajích“).
Specifické postavení hlavního města Prahy, která je současně obcí i krajem,
není na překážku tomu, aby i tento územní samosprávný celek měl pro samostatnou
působnost stanoveny meze v jediném zákoně – je to hlava IV. zákona č. 131/2000
Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.
Ač zjevně nejsou právní ani faktické důvody pro odlišnou úpravu
správy věcí veřejných, lze porovnáním vybraných právních úprav samostatné
působnosti u jednotlivých druhů ÚSC zjistit řadu rozdílů, které by v rámci úvah
de lege ferenda mohly být v případné rekodofikaci odstraněny.
V následujícím přehledu jsou uvedeny příklady jak shodných, tak
rozdílných úprav.
Evidence právních předpisů
Oblast | Obce | Kraje | Praha |
Kdo vede | OÚ | KÚ | MHMP |
Obsah | – číslo a název – datum
schválení – datum nabytí, případně pozbytí platnosti – datum nabytí
účinnosti | – věstník | – sbírka |
Do kdy zveřejnit | – | – | do 15 dnů ode dne schválení v
orgánu |
Právní úprava | § 12 odst. 4 | § 8 odst. 6 | § 45 odst. 9 |
Informace o konání zasedání zastupitelstva
Oblast | Obce | Kraje | Praha |
Kdo zveřejní | OÚ | KÚ | MHMP |
Koho informuje | všechny | všechny | občany HMP |
Obsah | – místo – doba – navržený program
zasedání | – místo – doba – navržený program
zasedání | – místo – doba – navržený program
zasedání |
Do kdy zveřejnit | do 7 dnů před | do 10 dnů před | do 7 dnů před |
Kde zveřejnit | – ÚD – způsob v místě obvyklý | – ÚD – způsob v místě obvyklý | – ÚD |
Právní úprava | § 93 odst. 1 | § 42 odst. 1 | § 60 odst. 3 |
Zápis ze zasedání zastupitelstva
Oblast | Obce | Kraje | Praha |
Podpisy | – STAR (MSTAR) – určení
ověřovatelé | – HEJ (NÁM) – zvolení
ověřovatelé | – PRIM (NÁM) – určení
ověřovatelé |
Obsah | – počet členů ZO – schválený pořad
jednání – průběh a výsledek hlasování – přijatá usnesení | – počet členů ZK – schválený pořad
jednání – průběh a výsledek hlasování – přijatá usnesení | – počet členů ZHMP – schválený pořad
jednání – průběh a výsledek hlasování – přijatá usnesení |
Do kdy pořídit | do 10 dnů po skončení zasedání | do 10 dnů po skončení zasedání | do 7 dnů po skončení zasedání |
Právní úprava | § 95 | § 43 | § 65 |
Jednací řád zastupitelstva
Oblast | Obce | Kraje | Praha |
Kdo vydává | ZO | ZK | ZHMP |
Obsah | podrobnosti o jednání ZO | podrobnosti o jednání ZK a výborů | podrobnosti o jednání ZHMP vč. postupu
při projednávání návrhů zákonů podávaných PS PČR |
Právní úprava | § 96 | § 44 | § 66 |
Zápis ze schůze rady
Oblast | Obce | Kraje | Praha |
Podpisy | – STAR – MSTAR (radní) | – HEJ (NÁM) – ověřovatelé | – PRIM – NÁM (radní) |
Obsah | – počet členů RO – schválený pořad
schůze – průběh a výsledek hlasování – přijatá usnesení | – počet členů RK – schválený pořad
schůze – průběh a výsledek hlasování – přijatá usnesení | – počet členů RHMP – schválený pořad
schůze – průběh a výsledek hlasování – přijatá usnesení |
Do kdy pořídit | do 7 dnů od konání | do 10 dnů po skončení schůze | do 7 dnů od konání |
Právní úprava | § 101 odst. 3 | § 58 odst. 3 | § 70 odst. 3 |
Jednací řád rady
Oblast | Obce | Kraje | Praha |
Kdo vydává | RO | – | – |
Obsah | podrobnosti o jednání RO | – | – |
Právní úprava | § 101 odst. 4 | – | – |
Pravidla pro petice a stížnosti
Oblast | Obce | Kraje | Praha |
Kdo vydává | RO (STAR) | RK | RHMP |
Obsah | přijímání a vyřizování petic
a stížností | přijímání a vyřizování petic
a stížností | přijímání a vyřizování petic
a stížností |
Právní úprava | § 102 odst. 2 písm. n) | § 102 odst. 4 | § 68 odst. 2 písm. e) |
Organizační řád úřadu
Oblast | Obce | Kraje | Praha |
Kdo vydává | RO (STAR) | ředitel KÚ | RHMP |