11.6.2
Novela vodního zákona: nové povinnosti, vyhlášky a dopady pro praxi
Novela vodního zákona přijatá v návaznosti na havárii na Bečvě přináší zásadní změny v oblasti prevence a řešení havárií, kontroly znečištění i kompetencí státních orgánů. Zatímco samotný zákon už je účinný, konkrétní parametry a povinnosti pro podniky, obce a další subjekty nastaví až prováděcí vyhlášky, které jsou v současnosti v různém stádiu přípravy.
Tento článek shrnuje nejdůležitější aspekty novely a přibližuje, co přinesou chystané vyhlášky k registru výpustí, havarijním plánům a kontinuálnímu monitoringu, jak o nich mluvil v 5. epizodě podcastu ENVIhlas Mgr. Martin Pták z MŽP.
NahoruImpuls: havárie na Bečvě
Zářijová havárie na řece Bečvě v roce 2020 odhalila vážné nedostatky v dosavadní právní úpravě. Problémem nebyla pouze nedostatečná evidence výpustí, ale i složité kompetence mezi jednotlivými úřady a chybějící nástroje pro rychlou reakci v krizové situaci. Vyšetřování ukázalo, že havárii nebylo možné efektivně řídit a vyhodnocovat, protože chyběly informace, standardizované postupy a odpovědné orgány se často překrývaly.
Právě tyto zkušenosti se staly základem pro přípravu tzv. havarijní novely, která mění nejen zákon samotný, ale také přenastavuje rámec krizového řízení.
NahoruNová definice havárie a role složek IZS
Jedním ze základních prvků novely je zpřesněná definice havárie. Do zákona byly nově doplněny kategorie látek, jejichž únik do vodního prostředí je považován za havárii – například těžké kovy, kyanidy nebo jiné nebezpečné závadné látky. Tím se odstranily dřívější nejasnosti, kdy nebylo vždy jasné, zda daná událost spadá pod režim zákona.
Druhou zásadní změnou je povinnost každou havárii hlásit přímo Hasičskému záchrannému sboru (HZS). Hasiči mají nepřetržitou službu a jsou schopni okamžitě zasáhnout, na rozdíl od úřadů, které jsou limitovány pracovní dobou. Následné šetření a posuzování pak provádí vodoprávní úřady, které nově přebírají vedoucí roli v řešení havárií. To má zajistit rychlejší zásah a jasnější kompetenční vymezení.
NahoruSankce a odpovědnost
Novela významně zvyšuje horní hranici sankcí za protiprávní jednání, které vede ke znečištění vod. Pokuty se mohou pohybovat až v řádu desítek milionů korun. Zároveň ale zůstává nízká dolní hranice, což umožňuje úřadům individuálně posuzovat závažnost každého případu. Záměrem není plošně trestat podniky za drobné a neúmyslné prohřešky, ale zajistit účinnou prevenci a odrazování od rizikového chování.
NahoruProváděcí vyhlášky – klíč k praktickému fungování
Samotný zákon vytváří rámec, ale skutečná podoba povinností bude vymezena až prováděcími vyhláškami. Ministerstvo životního prostředí připravuje tři zásadní předpisy:
Vyhláška k registru výpustí
Registr výpustí má shromažďovat data o všech výpustích odpadních vod v České republice. Zapisovat se do něj budou muset jak podniky, tak i obce a další provozovatelé, kteří vodu vypouštějí. Cílem je vytvořit jednotnou evidenci, která usnadní kontrolní činnost úřadů a poskytne potřebné podklady při řešení havárií.
Registr umožní rychle zjistit, odkud mohou pocházet konkrétní znečišťující látky, a tím výrazně zefektivní zásahy. Vyhláška určí, jaké údaje budou muset provozovatelé poskytovat a v jaké formě je budou aktualizovat.
Vyhláška k havarijním plánům
Druhá vyhláška stanoví povinnost zpracovávat havarijní plány v digitální podobě. Tyto dokumenty budou muset obsahovat podrobné postupy při vzniku havárie, přehled kontaktních osob, mapy, technické parametry zařízení a krizové scénáře. Digitální forma umožní jejich okamžité zpřístupnění složkám integrovaného záchranného systému, což podstatně zrychlí a zefektivní reakci.
…