dnes je 26.4.2024

Input:

Evidence obyvatel, práva a povinnosti při přihlašování dalších osob do bytu

3.2.2014, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.2.5
Evidence obyvatel, práva a povinnosti při přihlašování dalších osob do bytu

JUDr. Pavla Schödelbauerová

Evidence obyvatel a práva a povinnosti při přihlašování osob dobytu je upravena zákonem č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel). Jedná se o veřejnoprávní úpravu, která eviduje základní údaje o občanech a jejich pobytu. Nijak nesouvisí s nájmem bytu, neboť z přihlášení občana k trvalému pobytu nevyplývají žádná práva k objektu, kam se občan přihlašuje, ani k vlastníkovi nemovitosti.

Evidence obyvatel je vedena v informačním systému a obsahuje zákonem stanovené údaje o státních občanech České republiky (dále jen "občan"), osobách, které pozbyly státní občanství České republiky a cizincích, kteří jsou matkou, otcem, popřípadě jiným zákonným zástupcem, manželem, registrovaným partnerem nebo dítětem občana.

Poskytování údajů z evidence obyvatel

Ministerstvo vnitra poskytuje údaje z informačního systému evidence obyvatel v rozsahu nezbytně nutném a za podmínek stanovených zákonem o evidenci obyvatel nebo zvláštním právním předpisem.

Žádost o poskytnutí údajů z evidence obyvatel může podat obyvatel starší 15 let (do té doby může o poskytnutí údajů žádat jeho zákonný zástupce). Žádost se podává na Ministerstvu vnitra, krajském úřadu nebo obecním úřadu obce s rozšířenou působností elektronicky na formuláři, zpřístupněném dálkovým přístupem, který žadatel opatří zaručeným elektronickým podpisem, nebo prostřednictvím zpřístupněné datové schránky. Žádost lze také podat osobně na ohlašovně, obecním úřadu obce s rozšířenou působností, krajském úřadu nebo Ministerstvu vnitra a prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy.

Tiskopis "Žádost o poskytnutí údajů z informačního systému je k dispozici na webových stránkách Ministerstva vnitra a je též k dispozici u všech úřadů příslušných k poskytování údajů.

Hlášení trvalého pobytu

Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území, a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a označen číslem popisným nebo evidenčním popřípadě orientačním. 

Místem trvalého pobytu se rozumí adresa pobytu občana v České republice, která je vedena v registru obyvatel, kterou si občan zvolí zpravidla v místě, kde má rodinu, rodiče, byt nebo zaměstnání.

V případě, že nelze zjistit místo trvalého pobytu občana, rozumí se místem trvalého pobytu tohoto občana sídlo ohlašovny, v jejímž územním obvodu se občan narodil, nebo sídlo zvláštní matriky v případě, že se narodil v cizině; obdobně se postupuje také v případech, kdy žena s trvalým pobytem na území České republiky, která porodila dítě, jež je občanem České republiky, písemně požádá o utajení své osoby v souvislosti s porodem.

Místo trvalého pobytu ohlašuje:

  • občan České republiky starší 15 let nebo jím pověřený zmocněnec na základě ověřené plné moci,

  • zákonný zástupce za občana mladšího 15 let, popřípadě pěstoun,

  • zákonný zástupce za občana zbaveného způsobilosti k právním úkonům,

  • zákonný zástupce za občana, jehož způsobilost k právním úkonům byla rozhodnutím soudu omezena tak, že není způsobilý ohlásit změnu místa trvalého pobytu.

Občan hlásí místo svého trvalého pobytu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu, tj.

  • na obecním úřadu,

  • v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech na úřadech městských částí nebo městských obvodů,

  • na území vojenských újezdů na újezdních úřadech.

Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen:

  • vyplnit a podepsat přihlašovací lístek k trvalému pobytu, který je k dispozici na každé ohlašovně (je možné používat

Nahrávám...
Nahrávám...