1.1
Aktuálně ze Sbírky zákonů a mezinárodních smluv
Mgr. Jan Břeň
Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv (dále jen "Sbírka zákonů") – od částky 83/2025 do částky 130/2025
Částka 83 Sbírky zákonů, která byla zpřístupněna dne 27. března 2025
Zákon č. 83/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon, ve znění pozdějších předpisů
Novela atomového zákona například stanoví, že obecní úřad obce s rozšířenou působností
-
spolupracuje s Hasičským záchranným sborem České republiky při zabezpečení antidot k jodové profylaxi obyvatelstvu a dalším osobám na území správního obvodu obce s rozšířenou působností,
-
zajišťuje předání antidot k jodové profylaxi obyvatelům obce a ostatním osobám na území správního obvodu obce s rozšířenou působností,
-
spolupracuje s provozovatelem jaderného zařízení při distribuci základních informací pro případ radiační havárie obyvatelům obce a dalším osobám na území správního obvodu obce s rozšířenou působností.
Účinnost od 1. července 2025 (s výjimkami)
Částka 85 Sbírky zákonů, která byla zpřístupněna dne 27. března 2025
Vyhláška č. 85/2025 Sb., o kategorizaci uskutečňovaných zlomyslných volání nebo jiné zlomyslné komunikace
Vyhláška stanoví 4 kategorie zlomyslné komunikace. Například do kategorie 1 je zařazena zlomyslná komunikace, která je vedena s četností alespoň 6 zlomyslných volání nebo jiné zlomyslné komunikace za méně než 168 hodin. Je-li zlomyslná komunikace zařazena do kategorie 1, centrum tísňové komunikace dočasně odmítne komunikaci uskutečňovanou prostřednictvím telekomunikačního koncového zařízení nebo identifikační účastnické karty (SIM karta) po dobu 24 hodin.
Účinnost od 1. července 2025
Částka 95 Sbírky zákonů, která byla zpřístupněna dne 3. dubna 2025
Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí č. 95/2025 Sb., o rozhodné částce pro určení celkové výše mzdových nároků vyplacených jednomu zaměstnanci podle zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů
Ministerstvo práce a sociálních věcí podle § 5 odst. 2 zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sděluje, že rozhodnou částkou pro určení celkové výše mzdových nároků vyplacených jednomu zaměstnanci je pro období od 1. května 2025 do 30. dubna 2026 částka 46 165 Kč (podle § 5 odst. 2 zákona o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele celková výše mzdových nároků vyplacených 1 zaměstnanci nesmí překročit za 1 měsíc jeden a půl násobek rozhodné částky).
Částka 101 Sbírky zákonů, která byla zpřístupněna dne 10. dubna 2025
Sdělení Ministerstva vnitra č. 101/2025 Sb., o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
Ministr vnitra vyhlásil na den 13. září 2025 nové volby do Zastupitelstva obce Kohoutov (okres Trutnov), Pucov (okres Třebíč) a Vinařice (okres Beroun).
Částka 104 Sbírky zákonů, která byla zpřístupněna dne 15. dubna 2025
Nález Ústavního soudu ze dne 12. března 2025, sp. zn. Pl. ÚS 21/21, o návrhu skupiny 25 senátorů Senátu Parlamentu na zrušení § 155 odst. 4 a 5 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, za účasti Parlamentu, jehož jménem jednají Poslanecká sněmovna a Senát, jako účastníka řízení a vlády a veřejného ochránce práv jako vedlejších účastníků řízení (publikovaný pod č. 104/2025 Sb.)
Ústavní soud rozhodl, že ustanovení § 155 odst. 4 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, jde-li o základní složku poplatku za ukládání odpadu podle § 45 odst. 1 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění účinném přede dnem 1. 1. 2021, se ruší dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv. Ve zbývající části návrh zamítl.
Skupina senátorů navrhla zrušení přechodného ustanovení zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, kterým tento zákon retroaktivně odňal příjemcům (obcím a Státnímu fondu životního prostředí) právo na část poplatku, který původci odpadu platili za ukládání odpadu na skládky podle starší právní úpravy účinné před 1. 1. 2021, a který příjemcům odváděl provozovatel skládky. Navrhovateli bylo zpochybněno i retroaktivní zrušení povinnosti provozovatele skládky vytvářet finanční rezervu za část odpadů uložených podle právní úpravy platné před 1. 1. 2021.
Plénum Ústavního soudu návrhu zčásti vyhovělo. Podle minulé úpravy platilo, že pokud provozovatel skládky neodvedl obci nebo Státnímu fondu životního prostředí vybraný poplatek ve stanovené lhůtě, uložil mu povinnost zaplatit poplatek krajský úřad. Za neodvedený poplatek se platil úrok z prodlení ve výši 0,5 promile ze zadržené částky denně, přičemž úrok byl (stejně jako poplatek samotný) příjmem obce. Pokud provozovatel skládky umožnil uložení odpadu na skládce, ale původce odpadu nezaplatil poplatek, provozovatel se dopustil přestupku. Správní orgán měl jednak na návrh příjemce poplatku vyměřit původci odpadu dlužný poplatek, jednak uložit provozovateli skládky sankci, protože v okamžiku uložení odpadu poplatek nevybral.
Napadené ustanovení § 155 odst. 4 nového zákona o odpadech umožnilo původcům odpadu za specifické odpady neplatit poplatek za ukládání, který měli podle starého zákona o odpadech povinnost zaplatit (za situace, kdy původce odpadu odpad na skládku uložil za platnosti starého zákona o odpadech, tedy nejpozději do konce roku 2020).
Přijetím sporného ustanovení zákonodárce zjevně sledoval cíl závazně vyložit starý zákon do minulosti. Sporná úprava se do zákona o odpadech dostala cestou poslaneckého pozměňovacího návrhu, který vycházel z toho, že dosavadní zákonná úprava poplatku za ukládání odpadu byla podle poslanců nejasná a potřebuje upřesnění. Smyslem zákona tedy bylo…