dnes je 27.4.2024

Input:

č. 2737/2013 Sb. NSS; Územní samospráva: určení majetku svěřeného k hospodaření příspěvkové organizace

č. 2737/2013 Sb. NSS
Územní samospráva: určení majetku svěřeného k hospodaření příspěvkové organizace
k § 35 odst. 2 písm. j), § 36 odst. 1 písm. a), j), l) a m) a § 59 odst. 1 písm. i) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění zákonů č. 450/2001 Sb. a č. 231/2002 Sb.
Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, při určení majetku svěřeného zřizovatelem k hospodaření příspěvkové organizace neumožňuje jinou volbu, než jeho vymezení ve zřizovací listině, resp. ve změně zřizovací listiny, zastupitelstvem kraje [§ 35 odst. 2 písm. j) ve spojení s § 36 odst. 1 písm. a), j), l) a m) zákona o krajích]. Rada kraje tedy na sebe nesmí vztahovat pravomoc, která přísluší výhradně zastupitelstvu kraje, a to ani poukazem na to, že ve vztahu k příspěvkovým organizacím plní dle § 59 odst. 1 písm. i) zákona o krajích zakladatelské a zřizovatelské funkce. Těmito funkcemi totiž § 59 odst. 1 písm. i) citovaného zákona nerozumí dispozice zejména s nemovitým majetkem zřizovatele (kraje) včetně jeho svěření příspěvkové organizaci do správy, ale činnosti především organizační a personální povahy.
(Podle rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 18. 2. 2011, čj. 22 A 10/2011-132)*)
Věc: Olomoucký kraj proti Katastrálnímu úřadu pro Olomoucký kraj o ochranu před nezákonným zásahem.

Rada Olomouckého kraje usnesením ze dne 8. 9. 2005 rozhodla o svěření pozemků do správy příspěvkové organizace Správa silnic Olomouckého kraje (dále jen „Správa silnic“). Dne 27. 9. 2005 podal žalobce návrh na zápis správy pozemků pro Správu silnic. Přípisem ze dne 10. 10. 2005 vrátil žalovaný žalobci jeho návrh s tím, že ke vzniku správy příspěvkové organizace může dojít jen změnou zřizovací listiny této organizace provedenou např. jejím dodatkem. Žalovaný proto považoval pro zápis správy příspěvkové organizace za nezbytné předložení schválené změny zřizovací listiny, ze které by vznik správy k určitým nemovitostem ve vlastnictví kraje jednoznačně vyplýval, a současně odkázal na sdělení Ministerstva financí ze dne 12. 9. 2005, z něhož tento závěr plyne.
Dne 13. 12. 2005 podal žalobce žalobu u Krajského soudu v Ostravě, v níž se domáhal ochrany před nezákonným zásahem žalovaného ve smyslu § 82 s. ř. s. s odůvodněním, že jako vlastník pozemků p. č. 668/15, 668/17, 668/18, 668/19, 668/20 a 668/21, vše ostatní plocha - ostatní komunikace v katastrálním území Hodolany a jako zřizovatel Správy silnic svěřil pozemky rozhodnutím Rady Olomouckého kraje ze dne 8. 9. 2005 do správy Správy silnic. Žalobce uvedl, že počáteční vymezení majetku svěřeného příspěvkové organizaci do správy v její zřizovací listině je v zásadě možné považovat za definitivní a změny v rozsahu majetku spravovaného příspěvkovou organizací by se do textu zřizovací listiny příspěvkové organizace mohly zaznamenat jen v souvislosti s dílčí změnou zřizovací listiny z rozhodnutí zřizovatele. Zakladatelské a zřizovatelské funkce ve vztahu ke svým právnickým osobám a organizačním složkám vykonává rada kraje, a po vydání zřizovací listiny zastupitelstvem kraje s počátečním vymezením majetku svěřovaného do správy příspěvkové organizace pak rozhoduje o svěření dalšího
Nahrávám...
Nahrávám...