dnes je 14.7.2025

Input:

Základní zásady a jejich výčet

1.11.2007, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.3.13.5
Základní zásady a jejich výčet

JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D.

Správní řád neuvádí označení jednotlivých zásad – tímto zákonem nejsou jednotlivá ustanovení § 2 až 8 výslovně pojmenovány. Základní zásady jsou ve správním řádu pro výkon veřejné správy vyjádřeny svým obsahem, což je jistě mnohem důležitější, že jsou po obsahové stránce závazně stanoveny.

V teorii, judikatuře i praxi se pro základní zásady, resp. pro jejich označení, vžily jisté názvy, jejichž užití nepředstavuje zásadnější spor, a tak panuje i shoda o tom, co si lze pod označením těchto zásad představit.

Základní zásady jako ucelená soustava

Nejenže tedy § 2 až 8 jednotlivě upravuje základní zásady, na nichž je založen postup, činnost správních orgánů, ale je třeba chápat je nikoli izolovaně, nýbrž souhrnně, ve svém komplexu. Jedině tak lze směřovat k požadavku výkonu veřejné správy jako dobré správy. Základní zásady je nutné pojímat ve vzájemných souvislostech, vzájemně jsou provázané a směřují k výše uvedenému požadavku dobré správy. Je jisté, že se v rámci jednotlivých činností (postupů) správních orgánů různé základní zásady budou projevovat v rozdílné intenzitě. Základní zásady tvoří ve svém souhrnu ucelenou soustavu, jež je zaměřena na kvalitní a efektivní výkon veřejné správy. Vzájemně jsou skloubeny, doplňují se a podporují. Porušení některé z nich má za následek mnohdy i porušení jiných základních zásad. Jsou vzájemně významově propojené, jedna na druhé v mnohém závisí, pomáhá ji dotvářet, nelze jednu samostatně pochopit a poznat bez patřičné souvislosti se zásadami ostatními.

Principy činnosti správních orgánů nezařazené mezi základní zásady

Některé uznávané a existující principy činnosti správních orgánů nebyly do katalogu základních zásad výslovně zařazeny. I přesto nelze hovořit o tom, že svůj význam jako zásady nemají, že je není nutné při výkonu veřejné správy brát v potaz a řídit se jimi. Jejich právní závaznost je třeba odvozovat poněkud složitějším způsobem, skrze jejich mezinárodní či ústavněprávní zakotvení. Někdy jsou dokonce přímo vtěleny do jednotlivých ustanovení správního řádu. Další možností je jejich podřazení pod některou ze základních zásad s tím, že je jedním z jejích projevů. Vzhledem k jejich vůdčímu charakteru to bude základní zásada veřejná správa jako služba veřejnosti nebo požadavek dobré správy.

Základní zásady

Z hlediska základních zásad činnosti správních orgánů jde o zásady, které v sobě vyjadřují i

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...