dnes je 14.7.2025

Input:

Veřejná podpora - vymezení

17.2.2009, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.3.5
Veřejná podpora – vymezení

Mgr. Petr Anton

Úvod

Obec je ve smyslu článku 101 odst. 3ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, v platném znění, a § 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění (dále jen zákon o obcích), veřejnoprávní korporací, která hospodaří s veřejným rozpočtem. Právní řád České republiky zejména pod vlivem evropského práva obsahuje řadu právních předpisů, které regulují (omezují) obec v nakládání s veřejnými prostředky. Jde například o zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění, který stanoví obci jakožto veřejnému zadavateli povinnosti v souvislosti se zadáváním veřejných zakázek. Dalším příkladem je zákon o obcích, který obsahuje základní úpravu hospodaření obcí v § 38 a § 39. Do kategorie právních předpisů, které určitým způsobem stanoví obci, jak má nebo nemá nakládat s veřejnými prostředky, jsou i předpisy, které upravují tzv. veřejnou podporu.

Vymezení veřejné podpory

Pravidla upravující veřejnou podporu vznikla na evropské úrovni, a protože je Česká republika členem Evropské unie, jsou tato pravidla na území České republiky závazná pro všechny subjekty, kterých se týkají.

Veřejnou podporu vymezuje článek 87 odst. 1 Smlouvy o založení Evropských společenstvích (dále jen Smlouva). Veřejnou podporou se jednoduše rozumí jakékoli opatření, které má tyto znaky:

  1. zatěžuje přímo nebo nepřímo veřejný (obecní) rozpočet, 1

  2. zvýhodňuje (podporuje) ekonomickou činnost určitého subjektu (podniku), 2 který touto činností konkuruje na trhu,

  3. ovlivňuje obchod mezi členskými státy Evropské unie. 3

Aby bylo určité opatření veřejnou podporou, musí toto opatření mít všechny výše uvedené znaky současně. Pokud jeden znak chybí, pak se nejedná o veřejnou podporu.

Veřejná podpora je obecně zakázaná a je prohlášena Smlouvou jako tzv. neslučitelná se společným trhem (myšleno trhem Evropské unie). Nejde ovšem o absolutní zákaz, neboť právní předpisy obsahují řadu výjimek. Je-li veřejná podpora poskytnuta v souladu s příslušnými výjimkami, pak jde o veřejnou podporu dovolenou.

Veřejnou podporu je nutno předem oznámit (notifikovat) Evropské komisi a lze ji poskytnout po jejím schválení Evropskou komisí. Schválením se rozumí, že ji Evropská komise prohlásí jako slučitelnou se společným trhem, tj. veřejnou podporu dovolenou. Evropská komise může ale také v daném případě rozhodnout, že určité opatření je nedovolenou veřejnou podporou (nelze na ni použít žádnou výjimku) a takové opatření pak nelze v praxi realizovat. Byla-li již nedovolená veřejná podpora realizována, pak Evropská komise nařídí jejímu příjemci, aby ji vrátil včetně úroku (cca 5 %). Vrácení poskytnuté podpory příjemcem je v podstatě jedinou sankcí za nedodržování pravidel v oblasti veřejné podpory a tato sankce postihuje příjemce.

Oznamovat se Evropské komisi nemusí opatření poskytnuté v režimu de minimis a opatření, které je veřejnou podporou dovolenou na základě skupinové výjimky (viz níže).

Smysl regulace veřejné podpory

Smyslem regulace veřejné podpory je zejména ochrana hospodářské soutěže před "netržními zásahy“ ze strany veřejných subjektů. Veřejnou podporou totiž dochází nebo může dojít k narušení hospodářské soutěže (trhu), neboť je vždy zvýhodněn jeden podnik na úkor jiného a zvýhodněný podnik si tak může upevnit své postavení na trhu a zvýšit konkurenceschopnost.

Podoby veřejné podpory

Výčet podob (forem) veřejné podpory není žádným předpisem stanoven. V podstatě může mít veřejná podpora jakoukoli podobu. Vždy je nutno posuzovat veřejnou podporu dle jejího obsahu, tj. zdali obsahuje výše popsané definiční znaky. Forma veřejné podpory tak nerozhoduje.

V praxi jsou časté tyto podoby veřejné podpory na úrovni obcí: dotace, dary, prodeje obecních pozemků za cenu nižší než tržní, promíjení pokut a penále nebo prominutí pohledávky obce.

Co není veřejnou podporou

Veřejnou podporou není opatření, u kterého chybí definiční znak veřejné podpory. Příkladem může být opatření poskytnuté subjektu, který není podnikem, nebo opatření, které je poskytnuto v režimu de minimis (viz dále). 4

Obec jako poskytovatel veřejné podpory

Posouzení navrhovaného opatření

Pokud obec hodlá realizovat určité opatření, které zatěžuje její rozpočet (např. hodlá poskytnout dotaci), pak by měla nejprve toto opatření posoudit z hlediska veřejné podpory, tj. v předmětné věci zkoumat existenci výše popsaných znaků veřejné podpory. Pokud obec dospěje k názoru, že posuzované opatření není veřejnou podporu, tj. chybí některý znak veřejné podpory, pak není problém a toto opatření může realizovat. Vždy si ale obec musí být vědoma toho, že i když se domnívá, že dané opatření není veřejnou podporou, může dát kdokoli (zpravidla ten, kdo nebyl obcí podpořen, např. nebylo vyhověno jeho žádosti o poskytnutí dotace) podnět k přezkoumání opatření Evropskou komisí. Evropská komise je pak povinna podnět prošetřit a rozhodnout. V nejhorším případě Evropská komise může prohlásit dané opatření jako nedovolenou veřejnou podporu a tuto pak nelze poskytnout. Byla-li nedovolená veřejná podpora poskytnuta, pak Evropská komise nařídí její vrácení příjemcem včetně úroku. Z tohoto důvodu by obec měla vždy předmětné opatření posuzovat velmi pečlivě a důkladně. Je-li obec názoru, že navrhované opatření může být veřejnou podporou, tj. obsahuje všechny výše uvedené znaky veřejné podpory, pak doporučuji nejprve zvážit možnost aplikace pravidla de minimis.

Pravidlo de minimis

Pojmem de minimis se jednoduše rozumí právním předpisem stanovená maximální finanční částka (limit) vyjádřená v EUR, kterou může jakýkoli poskytovatel veřejné podpory poskytnout danému podniku na jeho ekonomickou činnost v období tří let. Smyslem úpravy pravidla (režimu) de minimis je vyjmutí menších podpor z působnosti pravidel upravujících veřejnou podporu.

V současné době existují tři předpisy, které upravují použití pravidla de minimis, jde o nařízení Evropské komise č. 1998/2006 (obecná úprava de minimis), nařízení Evropské komise č. 1535/2007 (de minimis v zemědělství) a nařízení Evropské komise č. 875/2007 (de minimis v odvětví rybolovu). V praxi nejpoužívanější je nařízení č. 1998/2006, které se vztahuje na širokou škálu oblastí. Toto nařízení stanoví obecnou hranici de minimis 200.000,- EUR za tři roky a v oblasti silniční dopravy je hranice de minimis 100.000,- EUR za tři roky. V oblastech zemědělství a rybolovu platí speciální předpisy výše uvedené. V zemědělství je hranice de minimis 7.500,- EUR za tři roky a v odvětví rybolovu 30.000,- EUR za tři roky. Opatření, na které se vztahuje pravidlo de minimis, není veřejnou podporou vůbec, proto se opatření de minimis Evropské komisi neoznamuje.

Aby se určité opatření realizovalo v režimu de minimis, tj. aby se na něj vztahovaly výše uvedené příslušné předpisy, které de minimis upravují, pak je nutno, aby poskytovatel oznámil příjemci, že mu poskytne určité opatření dle pravidla de minimis. Oznámení může mít formu oficiálního dopisu nebo, a to doporučuji, může být obsaženo přímo ve smlouvě s příjemcem. Oznámení musí obsahovat odkaz na příslušné nařízení Evropské komise, které upravuje režim de minimis včetně celé citace tohoto nařízení a uvedení dne jeho zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie. Zásadní povinností poskytovatele je vyžádat si před realizací opatření de minimis od příjemce čestné prohlášení, ve kterém příjemce uvede všechny podpory de minimis obdržené za tři roky od jakéhokoli poskytovatele. Na základě prohlášení si poskytovatel posoudí, zdali zamýšleným opatřením nepřekročí stanovenou hranici de minimis. Poskytovatel nezkoumá pravdivost prohlášení příjemce. Je odpovědností příjemce, zda-li bude uvádět v prohlášení pravdivé údaje. Aplikace pravidla de minimis je administrativně nejméně náročná a toto pravidlo je v praxi často používané. Upozorňuji, že realizuje-li obec opatření v režimu de minimis, pak je povinna po dobu 10 let uchovávat všechny doklady pro případnou kontrolu Evropskou komisí.

Poskytování dovolené veřejné podpory

Nelze-li pravidlo de minimis použít, protože by realizací opatření byla překročena hranice de minimis, pak doporučuji zvážit aplikaci některé z výjimek, které umožňují veřejnou podporu poskytovat. Obecně se výjimkami v oblasti veřejné podpory rozumí určité podmínky stanovené Smlouvou nebo dalšími právními předpisy, které pokud poskytovatel dodrží, pak se sice stále bude jednat o veřejnou podporu, ale o veřejnou podporu dovolenou (legální). Ve většině případech zároveň odpadá poskytovateli při dodržení podmínek povinnost opatření předem oznamovat Evropské komisi.

Pro praxi zásadní výjimkou je tzv. skupinová (bloková) výjimka, a to nařízení Evropské komise č. 800/2008 účinné od 29. 8. 2008, které upravuje možnost poskytovat veřejnou podporu např. v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, životního prostředí, výzkumu a vývoje, investic v rámci regionálního rozvoje a dalších. Podstatou skupinové výjimky je především možnost poskytnout veřejnou podporu do určité maximální výše. V případě, že se obec rozhodne aplikovat toto nařízení, nemusí pak opatření oznamovat Evropské komisi, pouze ji o tom informuje. Smyslem skupinové výjimky je tedy především omezení počtu oznámení Evropské komisi v těch ekonomických oblastech, jejichž podpora za stanovených podmínek příliš hospodářskou soutěž neohrožuje, nebo ji ohrožuje málo.

Oznámení veřejné podpory Evropské komisi

Nelze-li použít skupinovou výjimku, pak je nutné dané opatření oznámit Evropské komisi před jeho realizací nebo dané opatření nerealizovat vůbec. Opatření se oznamuje na předepsaných formulářích prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen ÚOHS).

ÚOHS

ÚOHS je pro oblast veřejné podpory orgánem konzultačním a poradenským, tzn. že obec může při posuzování, zdali dané opatření je, či není veřejnou podporou, využít jeho odbornou pomoc.

ÚOHS nerozhoduje o tom, zda-li je určité opatření veřejnou podporou či nikoli, pouze bezplatně poskytuje odborné rady. Postavení ÚOHS v oblasti veřejné podpory upravuje zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, v platném znění.

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...