dnes je 19.9.2024

Input:

Správní řád a Evropská unie

1.2.2008, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.6 Správní řád a Evropská unie

prof. JUDr. Richard Pomahač, CSc.

Správní řád upravuje postup českých správních orgánů, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy. Aplikace správního řádu se neomezuje jen na případy, kdy se správní orgány řídí českým právem. Zvláště důležité je uvědomit si tuto skutečnost v souvislosti s členstvím České republiky v Evropské unii a se závazkem zajistit účinný výkon evropského práva.

Prolínání právních řádů

Evropská unie vytváří právní a správní prostor, v němž se prolíná několik právních řádů – národní (vnitrostátní), evropské, mezinárodní i univerzální (globální) právo. Na tomto místě se věnujeme jen průniku českého práva a práva Evropské unie,1 který je v oblasti veřejné správy velmi silný a zasahuje prakticky všechna její odvětví.

Protože byl správní řád konstruován jako obecný předpis o činnostech a procedurách veřejné správy, je nasnadě, že se ustanovení správního řádu používají při výkonu kompetencí regulovaných právem EU do té míry, v níž je veřejná správa v členských státech Evropské unie evropeizována.

Při vstupu do Evropské unie udělily členské státy část své kompetence integračnímu seskupení, a tak vznikla exekutiva a administrativa zmocněná v mezích přenesených pravomocí k samostatné normotvorné aktivitě a k rozhodování se závaznými účinky pro členské státy i jejich příslušníky (fyzické i právnické osoby).

Zásada svěření pravomoci

Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí předaných jí členskými státy pro dosažení cílů stanovených ve zřizovacích smlouvách EU. Pravomoci, které nejsou Unii svěřeny, náležejí členským státům. Členské státy vykonávají svou pravomoc v rozsahu, v jakém ji Unie nevykonala nebo v jakém se Unie rozhodla svou pravomoc přestat vykonávat.

Vytvořením pravidel dělby moci mezi orgány integračního seskupení vzniklo svébytné ústavní, právní a správní společenství. Zároveň bylo nutné vyrovnat se s mnohovrstevnou spletí organizačních a procedurálních aspektů tvorby a realizace rozhodnutí, a tedy i se soužitím exekutivy a administrativy na různých úrovních správy věcí veřejných – na úrovni evropské, národní, regionální i místní.

Institucionální struktura

Nahrávám...
Nahrávám...