dnes je 6.7.2025

Input:

Přezkoumávání hospodaření

29.1.2007, Zdroj: Verlag Dashöfer

4.5
Přezkoumávání hospodaření

4.5.1
Legislativní úprava, sankce při nedodržení

PhDr. Jindra Dolejšová

Úvod

Na základě usnesení č. 165 ze dne 20. února 2002 vláda České republiky schválila záměr, aby odpovědnost za přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků převzalo v rámci své působnosti Ministerstvo financí. Při vzniku zákona byly vzaty jako základ připomínky, které vznikly z jednání Legislativní rady vlády České republiky, jehož výsledkem byly předlohy dvou zákonů, tj. zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územně samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, a zákona č. 421/2004 Sb., o změně zákonů souvisejících, které byly vládou projednány a schváleny dne 17. září 2003.

Vývoj vzniku nového zákona 420/2004 Sb.

Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí (dále jen zákon 420), navrátil územně samosprávným celkům a dobrovolným svazkům obcí původní možnost volby ohledně způsobu přezkoumání hospodaření, tj. zda jej zadá krajskému úřadu (obce a dobrovolné svazky obcí) či Ministerstvu financí (kraje a Magistrát hlavního města Prahy) na základě písemného požádání do 30. června každého kalendářního roku nebo auditorovi na základě písemné smlouvy o poskytnutí auditorské služby podle zákona č. 254/2000 Sb., o auditorech (dále jen zákon 254). Auditorské služby jsou na rozdíl od přezkoumání hospodaření prováděného orgánem státní správy prováděny vždy za úplatu. O uzavření smlouvy s auditorem je povinen územně samosprávný celek i dobrovolný svazek obcí informovat příslušný krajský úřad (v ostatních případech Magistrát hlavního města či Ministerstvo financí) bezodkladně, avšak nejpozději do 31. ledna následujícího roku.

Stávající způsob přezkoumání byl ve stejném rozsahu upraven oproti předchozímu znění zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (dále jen zákon 128), a zákona č. 129/2000 Sb, o krajích (dále jen zákon 129), ve srovnání se zákonem č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze (dále jen zákon 131), dle něhož Praha po 1. lednu 2003 měla jiná pravidla pro přezkoumání hospodaření, neboť si mohla již tehdy vybrat i auditora. Dále dřívější právní úprava zakotvená v zákoně č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (dále jen zákon 250), a ve vyhlášce Ministerstva financí č. 41/2002 Sb., o přezkoumání hospodaření samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, (dále jen vyhláška 41) sice řešily obsah a podmínky přezkoumání, ale nikoliv jeho způsob provedení a procesní pravidla. Po zrušení okresních úřadů k 1. lednu 2003 se vyhláškou 41 při přezkoumávání hospodaření řídily pouze krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy, avšak nikoliv auditoři. Auditoři postupovali podle výše zmiňovaného zákona 254 ve spojení s podzákonnou normou – auditorskou směrnicí č. 52 s označením "Audit obcí a organizací veřejného sektoru“.

Citace tvůrkyně zákona

"Vedle výše uvedených důvodů začalo svědčit pro vydání zákona upravujícího přezkoumávání hospodaření, jakožto i nakládání s majetkem obcí, postupné uvědomění si nepříznivého vývoje ekonomické situace řady obcí. Zvyšování zadluženosti poloviny obcí a dotování obecních rozpočtů tržbami z prodeje obecního majetku vedlo k zesílení obecné vůle k docílení pozitivních změn na základě poznatků z přezkoumávání hospodaření umocňovaného zákonnou úpravou.“ Tolik citace tvůrkyně tohoto zákona, Ing. Irmy Zlatohlávkové, z časopisu Veřejná správa č. 5/2005 – článek Přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí.

Dozor ministerstva financí

Zákon 420 jednoznačně stanovil, že zaniklé okresní úřady pro účely tohoto zákona nahrazuje ministerstvo financí. Přezkoumání hospodaření územního celku, které je prováděno krajským úřadem, Magistrátem hlavního města Prahy nebo auditorem, podléhá dozoru ministerstva financí. Tento dozor ministerstva financí je prováděn podle příslušných ustanovení zákonů o krajích a o hlavním městě Praze. Zákon o přezkoumávání důsledně uplatňuje princip nevměšování se do samosprávné působnosti územních celků v duchu sedmé hlavy Ústavy České republiky. Z tohoto důvodu se činnost přezkoumávajících orgánů omezuje pouze na činnost kontrolní. Opatření k zajištění nápravy zjištěných nedostatků v souvislosti s provedenou kontrolou jsou plně v kompetenci zastupitelstva územního celku.

Předmět úpravy

Účel zákona 420/2004 Sb. je řešit problematiku přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků, jakož i městských částí hlavního města Prahy, dobrovolných svazků obcí a nově od 1. července 2006 na základě přijetí zákona č. 138/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách, i regionálních rad regionů soudržnosti, a to jednotným a uceleným způsobem. Zákon podrobně stanovuje výčet oblastí hospodaření, které tvoří předmět přezkoumání a který zahrnuje i oblasti do té doby nekontrolované, jež však mohou významně ovlivňovat hospodaření územních samosprávných celků a jejich finanční pozici. Zákon 420 taktéž stanovil hlediska, postup a pravidla přezkoumání hospodaření těchto právnických subjektů.

Nově s účinností od 1. ledna 2011 nejsou předmětem přezkoumávání údaje, na které se vztahuje povinnost mlčenlivosti podle daňového řádu (dle zákona č. 281/2009 Sb.).

Pořádkové pokuty

Ustanovení zákona 420/2004 Sb. § 14 až § 19 upravuje výčet všech možných skutečností, které by mohly kontrolní orgány posoudit

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...