4.5
Přezkoumávání hospodaření
4.5.1
Legislativní úprava, sankce při nedodržení
PhDr. Jindra Dolejšová
NahoruÚvod
Na základě usnesení č. 165 ze dne 20. února 2002 vláda České
republiky schválila záměr, aby odpovědnost za přezkoumávání hospodaření
územních samosprávných celků převzalo v rámci své působnosti Ministerstvo
financí. Při vzniku zákona byly vzaty jako základ připomínky, které vznikly z
jednání Legislativní rady vlády České republiky, jehož výsledkem byly předlohy
dvou zákonů, tj. zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání
hospodaření územně samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, a zákona č.
421/2004 Sb., o změně zákonů souvisejících, které byly vládou projednány a
schváleny dne 17. září 2003.
NahoruVývoj vzniku nového zákona 420/2004 Sb.
Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření
územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí (dále jen
zákon 420), navrátil územně samosprávným celkům a dobrovolným svazkům obcí
původní možnost volby ohledně způsobu přezkoumání hospodaření, tj. zda jej zadá
krajskému úřadu (obce a dobrovolné svazky obcí) či Ministerstvu financí (kraje
a Magistrát hlavního města Prahy) na základě písemného požádání do 30. června
každého kalendářního roku nebo auditorovi na základě písemné smlouvy o
poskytnutí auditorské služby podle zákona č. 254/2000 Sb., o auditorech (dále
jen zákon 254). Auditorské služby jsou na rozdíl od přezkoumání hospodaření
prováděného orgánem státní správy prováděny vždy za úplatu. O uzavření smlouvy
s auditorem je povinen územně samosprávný celek i dobrovolný svazek obcí
informovat příslušný krajský úřad (v ostatních případech Magistrát hlavního
města či Ministerstvo financí) bezodkladně, avšak nejpozději do 31. ledna
následujícího roku.
Stávající způsob přezkoumání byl ve stejném rozsahu upraven oproti
předchozímu znění zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (dále jen
zákon 128), a zákona č. 129/2000 Sb, o krajích (dále jen
zákon 129), ve srovnání se zákonem č. 131/2000 Sb., o hlavním městě
Praze (dále jen zákon 131), dle něhož Praha po 1. lednu 2003 měla
jiná pravidla pro přezkoumání hospodaření, neboť si mohla již tehdy vybrat i
auditora. Dále dřívější právní úprava zakotvená v zákoně č. 250/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů (dále jen zákon 250), a ve vyhlášce Ministerstva
financí č. 41/2002 Sb., o přezkoumání hospodaření samosprávných celků a
dobrovolných svazků obcí, (dále jen vyhláška 41) sice řešily obsah a podmínky
přezkoumání, ale nikoliv jeho způsob provedení a procesní pravidla. Po zrušení
okresních úřadů k 1. lednu 2003 se vyhláškou 41 při přezkoumávání hospodaření
řídily pouze krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy, avšak nikoliv
auditoři. Auditoři postupovali podle výše zmiňovaného zákona 254 ve spojení s
podzákonnou normou – auditorskou směrnicí č. 52 s označením "Audit obcí a
organizací veřejného sektoru“.
NahoruCitace tvůrkyně zákona
"Vedle výše uvedených důvodů začalo svědčit pro vydání zákona
upravujícího přezkoumávání hospodaření, jakožto i nakládání s majetkem obcí, postupné uvědomění si nepříznivého vývoje ekonomické situace řady obcí.
Zvyšování zadluženosti poloviny obcí a dotování obecních rozpočtů tržbami z
prodeje obecního majetku vedlo k zesílení obecné vůle k docílení pozitivních
změn na základě poznatků z přezkoumávání hospodaření umocňovaného zákonnou
úpravou.“ Tolik citace tvůrkyně tohoto zákona, Ing. Irmy Zlatohlávkové, z
časopisu Veřejná správa č. 5/2005 – článek Přezkoumávání hospodaření územních
samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí.
NahoruDozor ministerstva financí
Zákon 420 jednoznačně stanovil, že zaniklé okresní úřady pro účely
tohoto zákona nahrazuje ministerstvo financí. Přezkoumání hospodaření
územního celku, které je prováděno krajským úřadem, Magistrátem hlavního
města Prahy nebo auditorem, podléhá dozoru ministerstva financí. Tento
dozor ministerstva financí je prováděn podle příslušných ustanovení zákonů o
krajích a o hlavním městě Praze. Zákon o přezkoumávání důsledně uplatňuje
princip nevměšování se do samosprávné působnosti územních celků v duchu sedmé
hlavy Ústavy České republiky. Z tohoto důvodu se činnost přezkoumávajících
orgánů omezuje pouze na činnost kontrolní. Opatření k zajištění nápravy
zjištěných nedostatků v souvislosti s provedenou kontrolou jsou plně v
kompetenci zastupitelstva územního celku.
NahoruPředmět úpravy
Účel zákona 420/2004 Sb. je řešit problematiku přezkoumávání
hospodaření územních samosprávných celků, jakož i městských částí hlavního
města Prahy, dobrovolných svazků obcí a nově od 1. července 2006 na základě
přijetí zákona č. 138/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s
přijetím zákona o veřejných zakázkách, i regionálních rad regionů
soudržnosti, a to jednotným a uceleným způsobem. Zákon podrobně stanovuje
výčet oblastí hospodaření, které tvoří předmět přezkoumání a který zahrnuje i
oblasti do té doby nekontrolované, jež však mohou významně ovlivňovat
hospodaření územních samosprávných celků a jejich finanční pozici. Zákon 420
taktéž stanovil hlediska, postup a pravidla přezkoumání hospodaření těchto
právnických subjektů.
Nově s účinností od 1. ledna 2011 nejsou předmětem přezkoumávání
údaje, na které se vztahuje povinnost mlčenlivosti podle daňového řádu (dle
zákona č. 281/2009 Sb.).
NahoruPořádkové pokuty
Ustanovení zákona 420/2004 Sb. § 14 až § 19 upravuje výčet všech možných skutečností,
které by mohly kontrolní orgány posoudit…