6.3.2.1
Přenesená působnost obce
Ing. Pavel Rychetský
NahoruPozemní komunikace
NahoruZákladní pojmy
Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a
jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto
užití a jeho bezpečnosti.
NahoruKategorizace komunikací (§ 2)
Zákon upravuje kategorizaci pozemních komunikací:
-
dálnice,
-
silnice,
-
místní komunikace,
-
účelová komunikace.
Obce s výjimkou obcí s rozšířenou působností vykonávají státní
správu na následujících kategoriích.
Místní komunikace je veřejně přístupná pozemní komunikace,
která slouží převážně místní dopravě na území obce (§ 6 odst. 1 zákona). O
zařazení pozemní komunikace do kategorie místní komunikace rozhoduje obecní
úřad formou správního rozhodnutí. Tímto aktem se dostane místní komunikaci
nesporně vyšší právní ochrany, než je tomu v případě účelové
komunikace.
Pozn. Dokladem o zařazení komunikace do místních
komunikací je rozhodnutí (§ 3) a pasport komunikací. Účelová komunikace je pozemní komunikace, která slouží ke
spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo
ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k
obhospodařování zemědělských a lesních pozemků (§ 7 odst. 1), tzn. pro potřeby
vymezitelného okruhu uživatelů, z nichž zpravidla jeden je i vlastníkem účelové
komunikace a ostatní uživatelé mu přispívají na údržbu a opravy, ať už
finančně, nebo věcně. Obecní úřad může na návrh vlastníka účelové komunikace
upravit nebo omezit veřejný přístup na účelovou komunikaci, pokud je to
nezbytně nutné k ochraně oprávněných zájmů tohoto vlastníka (§ 7 odst. 1). Je
nutno poznamenat, že toto ustanovení se týká užívání stavby účelové komunikace.
Účelovou komunikací je i komunikace v uzavřeném prostoru, která slouží potřebě
vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu. Tato komunikace
je veřejně přístupná v rozsahu a způsobem, které stanoví vlastní komunikace (§
7 odst. 2). V pochybnostech, zda jde z hlediska pozemní komunikace o uzavřený
prostor nebo objekt, rozhoduje obecní úřad.
Pozn. Podle § 7 odst. 1
zákona je komunikace, která není v uzavřeném prostoru, veřejně přístupná pro
všechny účastníky silničního provozu. Při rozhodování o omezení obecného
užívání je nutné projednání s dopravním inspektorátem Policie ČR. Uzavřenost
objektu může být faktická (plot, zeď) nebo právní (tabule). Vlastník komunikace
nemůže na stávající komunikaci umístit dopravní značku nebo tabuli omezující
přístup. Takovou možnost má prakticky pouze při stavbě nové
komunikace. NahoruVlastník komunikace (§ 9)
Vlastníkem místních komunikací je obec, na jejímž území se místní
komunikace nacházejí. Vlastníkem účelových komunikací je právnická nebo fyzická
osoba.
Pozn. Ustanovení zákona o vlastnictví deklaruje stav, který
by měl být (týká se stavby i pozemku pod stavbou). Na základě tohoto ustanovení
nelze rozhodovat o vlastnictví konkrétní komunikace. V praxi většina staveb
komunikací přešla do vlastnictví obcí zákonem č. 367/1990 Sb., o obcích. Způsob
provádění staveb před rokem 1989 je příčinou, že jsou mnohdy z části nebo celé
na pozemcích, které obec nevlastní. Vzhledem k § 9 odst. 1 zákona i povinnostem
při správě komunikací by se obec měla snažit vypořádat vlastnictví nebo získat
věcné břemeno. Obec může být vlastníkem i účelové komunikace. NahoruPrůjezdní úsek dálnice a silnice (§ 8)
Dálnice a silnice mohou vést zastavěným nebo zastavitelným územím
obcí. Vlastníkem dálnic a silnic I. třídy je stát a silnic II. a III. třídy
příslušný kraj. Státní správu v případě dálnic vykonává Ministerstvo dopravy, u
silnic I. třídy příslušný krajský úřad, u silnic II. a III. třídy příslušný
úřad obce z rozšířenou působností.
Pozn. Chodníky u průjezdních
úseků (vyjma mostních objektů) jsou vždy místními komunikacemi v majetku obce.
K průjezdnímu úseku dále nepatří zábradlí, zařízení pro ochranu chodců na
přechodech, veřejné osvětlení, signalizační zařízení pro řízení provozu a
silniční zeleň. V praxi se nejvíce problémů objevuje při určení, kdo má
udržovat stávající veřejnou zeleň, zejména se to týká alejí podél silnic v
obcích. Zákon sice ruší povinnost pro vlastníka průjezdního úseku, ale
nestanovuje odpovědnost jiné osobě. Proto je nutné použít ustanovení jiného
zákona. Podle ustanovení § 120 zákona č. 65/1965 Sb., občanský zákoník, je
zeleň součástí pozemku. Je tedy v souladu s 7 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a
krajiny, povinností vlastníka takového pozemku se o ni
starat. NahoruSoučásti a příslušenství (§ 12 a 13)
Zákon taxativně určuje, co patří do obou kategorií. Součásti jsou
takové stavby a zařízení, bez kterých by komunikace neplnila řádně svou funkci
(např. sem patří všechny stavební prvky, dopravní značení, dopravní zařízení).
Příslušenství jsou věci samostatné a přemístitelné.
NahoruSilniční správní úřady
Státní správu na pozemních komunikacích vykonávají Ministerstvo
dopravy, krajský úřad, úřad obce s rozšířenou působností a obecní úřad.
NahoruPevná překážka
Na vozovkách, dopravních ostrůvcích a krajnicích místní komunikace
mohou být umístěny pouze dopravní značky a zařízení, popř. zábradlí, dopravní
zrcadla a hlásky. Ostatní předměty tvoří pevnou překážku (§ 29 odst. 1). Pevnou
překážku lze umístit pouze na základě povolení obecního úřadu (formou správního
rozhodnutí) se souhlasem dopravního inspektorátu Policie ČR. Povolení lze vydat
pouze za předpokladu, že nedojde k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního
provozu a žadatel zajistí na svůj náklad všechna potřebná opatření (§ 29 odst.
2).
NahoruSilniční pozemek
Silničním pozemkem se rozumí pozemky, na nichž je umístěno těleso
(stavba) komunikace a silniční pomocný pozemek (§ 11 zákona).
Pozn.
V praxi se u místních komunikací se silničním pomocným pozemkem setkáme jen
výjimečně. Slouží pro potřeby údržby komunikací kategorií silnic a
dálnic. NahoruNejčastěji užívaná řízení
Na všechna řízení, ve kterých se rozhoduje podle zákona, se
vztahuje ustanovení zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve
znění pozdějších předpisů. V převážné většině se jedná o řízení zahájené na
základě doručené žádosti a ukončené vydáním správního rozhodnutí. Vydání
povolení je spojeno se správním poplatkem podle sazebníku, který je přílohou
zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Poplatek je příjmem rozpočtu obce, která rozhodnutí vydala.
Zařazení komunikace do sítě místních komunikací (§
3)
Zařazení komunikace do sítě místních komunikací se provádí na
základě žádosti jejího vlastníka. Tím může být obec i jiný subjekt. V případě,
že žádost podává jiný subjekt, je zařazení do sítě místních komunikací možné
pouze tehdy, má-li s obcí uzavřenu minimálně smlouvu o smlouvě budoucí na
majetkové převedení stavby i silničního pozemku. I přes vydané rozhodnutí je
původní vlastník povinen se o komunikaci starat do doby převedení majetkových
práv. Současně se zařazením je nutné určit podle dopravního významu, určení a
stavebně technického vybavení třídu místní komunikace:
-
místní komunikace I. třídy, kterou je zejména rychlostní
místní komunikace a dopravně nejvýznamnější sběrné komunikace ve městech,
-
místní komunikace II. třídy, kterou jsou sběrné komunikace,
které spojují části měst navzájem nebo napojují města, případně jejich části na
pozemní komunikace vyšší třídy nebo kategorie,
-
místní komunikace III. třídy, kterou je obslužná komunikace v
obcích umožňující přímou dopravní obsluhu jednotlivých objektů, pokud jsou
přístupné běžnému provozu motorových vozidel,
-
místní komunikace IV. třídy, kterou je komunikace nepřístupná
provozu silničních motorových vozidel nebo na které je umožněn smíšený provoz.
Jsou to samostatné chodníky, stezky pro pěší, cyklistické stezky, cesty v
chatových oblastech, podchody, lávky, schody, pěšiny, zklidněné komunikace,
obytné a pěší zóny apod.
Pozn. Zařazovaná nová komunikace do sítě místních
komunikací musí splňovat stavebně technické a dopravně technické parametry pro
příslušnou třídu. Ty jsou dány zejména ČSN 736110 Projektování místních
komunikací. Zařazení do sítě místních komunikací je základním předpokladem pro
ochranu komunikace. Většina rozhodovacích pravomocí, zákazů a uložení sankcí
uvedených v zákoně se vztahuje pouze na místní komunikace. Předpokladem pro
zařazení je kolaudační rozhodnutí speciálního stavebního úřadu. Do 31. 12. 2006
byl speciálním stavebním úřadem příslušný odbor obecního úřadu, který vykonával
funkci stavebního úřadu (tzv. obec II. stupně). Od 1. 1. 2007 je speciálním
stavebním úřadem pro místní komunikace a účelové komunikace s veřejným provozem
pouze obecní úřad s rozšířenou pravomocí. NahoruPřipojení na síť místních komunikací
Pozemní komunikace lze navzájem připojovat zřizováním křižovatek
nebo na ně lze připojovat sousední nemovitosti zřízením sjezdů nebo nájezdů.
Přímé připojení sousední nemovitosti na pozemní komunikaci není účelovou
komunikací.
Povolení k připojení vydává příslušný silniční správní úřad, který
si před vydáním povolení vyžádá souhlas dopravního inspektorátu ČR, a
jde-li
-
připojení dálnice, silnice nebo místní komunikace k jiné
pozemní komunikaci, o úpravě takového připojení nebo o jeho zrušení, vyžádá si
předchozí souhlas vlastníka pozemní komunikace vyšší kategorie nebo třídy,
-
připojení sousední nemovitosti k dálnici, silnici nebo k
místní komunikaci, o úpravě takového připojení nebo o jeho zrušení, vyžádá si
předchozí souhlas vlastníka dotčené pozemní komunikace.
Pozn. Obecní úřad rozhoduje v případě připojení účelové
komunikace nebo sousední nemovitosti na místní komunikaci. V praxi to bude
povolení připojení převážně při výstavbě rodinných domů nebo jiných objektů
podél místní komunikace. Při zástavbě větších pozemků může být potřebné
vybudovat další komunikace, které je nutné připojit na síť místních komunikací.
U zástavby rodinnými domky by se taková komunikace měla po dokončení stát
místní komunikací. Řízení o připojení se zahajuje na základě žádosti majitele
nemovitosti (pozemku) nebo jím zmocněné osoby. V praxi se bude převážně jednat
o stavebníka objektu nového objektu. Z žádosti by mělo být zřejmé, z jakého
důvodu je třeba nemovitost připojit, kde a na kterou komunikaci se bude
připojovat. Před vydáním rozhodnutí je třeba získat souhlasné stanovisko
dopravního inspektorátu Policie ČR. Ten se vyjádří zejména k tomu, zda nedojde
k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Druhým předpokladem je
souhlas vlastníka pozemní komunikace, kterým je obec. Na rozdíl od rozhodování
obecního úřadu je tento souhlas vydáván v samostatné působnosti. Stanovisko by
mělo zejména obsahovat stavebně technické podmínky úpravy místa napojení.
Rozhodnutí obecního úřadu o připojení je jedním z podkladů pro
stavební úřad pro vydání územního rozhodnutí.
Pozn. Některé
technické podmínky pro připojení sousedních nemovitostí a účelových komunikací
jsou uvedeny v § 11 a 12 vyhlášky č. 104/1997 Sb., která stanovuje podrobnosti
k zákonu. Jsou-li v místní komunikaci vedeny inženýrské sítě, na které se
stavebník napojuje, bude mít rozhodnutí o připojení ještě druhou část – souhlas
s uložením inženýrských sítí do silničního pozemku. Jedná se o zvláštní užívání
podle § 25 odst. 6 písm. d). I k této části je třeba stanovisko obce –
vlastníka pozemní komunikace. NahoruUzavírka a objížďky (§ 24)
Provoz na komunikacích může být částečně nebo úplně uzavřen,
popřípadě může být nařízena objížďka. Důvodem bude převážně oprava nebo
rekonstrukce komunikace. Uzavření provozu by mělo být pouze na nejnutnější
dobu.
Nikdo nemá nárok na náhradu případných ztrát, jež mu vzniknou v
důsledku uzavírky nebo objížďky (§ 24 odst. 1). Vlastník komunikace (i veřejně
přístupné účelové komunikace), po níž má být vedena objížďka, je povinen strpět
bezúplatně provoz převedený na ni z uzavřené pozemní komunikace. Případné
…