2.4.5
Porovnání vybraných právních úprav samostatné působnosti u
jednotlivých druhů ÚSC
Ing. Jiří Hořánek
Právní úprava samostatné působnosti pro jednotlivé druhy územních
samosprávných celků vychází z jednotného ústavního zakotvení v zákoně č.
1/19993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"Ústava“). Dle čl.100 odst. 1 Ústavy jsou územní samosprávné celky
společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu.
Dle čl. 99 Ústavy jsou sice obce základními územními
samosprávnými celky a kraje vyššími územními samosprávnými celky,
ale to nic nemění na tom, že pro oba druhy je v rámci kapitoly I nazvané Územní
samospráva – obce, kraje vycházeno ze stejného pojetí samosprávy jako správy
věcí veřejných veřejnoprávními korporacemi, které dle čl. 101 Ústavy jsou
spravovány zastupitelstvem, mají vlastní majetek a hospodaří podle vlastního
rozpočtu.
Jednotné východisko pro právní úpravu samostatné působnosti územních
samosprávných celků lze dovodit i z čl. 3 odst. 1 Evropské charty místní
samosprávy, který místní samosprávu označuje jako právo místních
společenství v mezích daných zákonem na svou odpovědnost a v zájmu místního
obyvatelstva upravovat a spravovat podstatnou část věcí veřejných. V tomto
kontextu se nejeví žádný důvod pro to, aby pro jednotlivé druhy územních
samosprávných celků platila odlišná právní úprava.
Pro obce je samostatná působnost upravena v hlavě II. zákona č.
128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o
obcích“). Pro kraje platí obdobné vymezení v hlavě III. dílu zákona č. 129/2000
Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o krajích“).
Specifické postavení hlavního města Prahy, která je současně obcí i krajem,
není na překážku tomu, aby i tento územní samosprávný celek měl pro samostatnou
působnost stanoveny meze v jediném zákoně – je to hlava IV. zákona č. 131/2000
Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.
Ač zjevně nejsou právní ani faktické důvody pro odlišnou úpravu
správy věcí veřejných, lze porovnáním vybraných právních úprav samostatné
působnosti u jednotlivých druhů ÚSC zjistit řadu rozdílů, které by v rámci úvah
de lege ferenda mohly být v případné rekodofikaci odstraněny.
V následujícím přehledu jsou uvedeny příklady jak shodných, tak
rozdílných úprav.
Evidence právních předpisů
Informace o konání zasedání zastupitelstva
Zápis ze zasedání zastupitelstva
Jednací řád zastupitelstva
Zápis ze schůze rady
Jednací řád rady