4.9.1
Personalistika v obcích a městech
Bc. Lukáš Auerswald
NahoruObecně o platech a mzdové agendě
Základním právním předpisem řešícím pracovněprávní vztahy je zákon
č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále jen ZP). Jedná se o obecnou právní úpravu
týkající se veškerých pracovníků v ČR. Dále z hlediska pracovněprávních vztahů
úředníků obecních úřadů existuje úzká vazba zákona č. 312/2002 Sb., o
úřednících územních samosprávných celků (dále jen zákon o úřednících) na ZP. Po
formální stránce jsou tak v zákoně o úřednících upraveny pouze ty záležitosti,
u kterých neposkytuje ZP a jiné pracovněprávní předpisy uspokojivé řešení
vzhledem ke specifičnosti výkonu veřejné správy, z čehož vyplývá obecná
podpůrná platnost ZP.
Úředníkem je zaměstnanec územního samosprávného celku zařazený do
příslušného úřadu tohoto celku. Nejde však o všechny zaměstnance těchto úřadů.
Zákon o úřednících vymezuje osobní rozsah jednak pozitivně, jednak negativně.
Pro definici pojmu úředník ve smyslu zákona je rozlišovacím klíčovým znakem
správní činnost. K tomu, aby zaměstnanec územního samosprávného celku mohl být
označen za úředníka, je nutné, aby vykonával správní činnost.
NahoruSprávní činnost a zkouška odborné způsobilosti
Správní činnost zahrnuje plnění úkolů v samostatné nebo přenesené
působnosti územního samosprávného celku podle zvláštních právních předpisů.
Správními činnostmi jsou činnosti, které jsou předmětem zkoušky zvláštní
odborné způsobilosti a na něž se vztahuje povinnost úředníka prohlubovat si
kvalifikaci druhy vzdělávání uvedenými v zákoně o úřednících a dále
specifikovanými ve vyhlášce Ministerstva vnitra č. 512/2002 Sb., o zvláštní
odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků. Vyhláška obsahuje
taxativní katalog správních činností v přenesené i samostatné působnosti, pro
jejichž výkon se vyžaduje ověření zvláštní odborné způsobilosti.
Úředníkem není a ani se neřídí zákonem o úřednících:
-
zaměstnanec zařazený v organizačních složkách územního
samosprávného celku,
-
zaměstnanec zařazený jen ve zvláštních orgánech územního
samosprávného celku a
-
zaměstnanec, jenž vykonává výhradně pomocné, servisní nebo
manuální práce nebo který výkon takových prací řídí (údržbář, řidič, uklízečka
apod.).
NahoruPlat versus mzda
Mzda je peněžitým plněním a plněním peněžité odměny (v případě
naturální mzdy) poskytované zaměstnavatelem za práci. Plat je také peněžitým
plněním pro zaměstnance, ale jako zaměstnavatel ho vyplácí:
-
stát,
-
územní samosprávný celek,
-
státní fond,
-
příspěvková organizace, jejíž náklady na platy jsou plně
zabezpečovány z příspěvku na provoz, poskytovaného z rozpočtu zřizovatele,
-
školská právnická osoba zřízená ministerstvem školství, mládeže
a tělovýchovy, krajem, obcí, veřejné neziskové ústavní zdravotnické
zařízení.
Mzdou jsou v podnikatelské sféře odměňováni zaměstnanci:
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ani vyhláška č. 410/2009 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení výše zmíněného zákona, neužívá pojem
plat, a proto veškerá označení platu a platových nároků či nákladů jsou uváděna
jako mzda. Mzda je tak chápána jako širší (obecnější) pojem.
NahoruZaměstnavatelem je obec, nikoliv obecní úřad
Obecní úřad není schopen samostatně plnit závazky z pracovněprávních
vztahů. Vlastní majetek a finanční zdroje má pouze obec, a nikoliv obecní úřad.
Jestliže je v zákoně o obcích zmíněn pojem "zaměstnanci obce zařazení do
obecního úřadu“, je zřejmé, že se tím rozumí osoby, které jsou v pracovním
poměru k obci a které své pracovní úkoly plní v orgánu obce – tj. u obecního
úřadu.
NahoruOsobní a mzdová agenda
Personální nebo také osobní evidence o zaměstnancích představuje
souhrn informací, kterými musíme a potřebujeme disponovat k plnění svých
zaměstnavatelských funkcí, a to ve vztahu k sobě samému, k zaměstnancům i k
orgánům, které jsou oprávněny některé údaje vyžadovat (soudy, vyšetřovatelé,
finanční orgány, inspekce práce, úřady práce, ale i statistika apod.). Formální
požadavky na osobní evidenci nejsou většinou stanoveny (s výjimkou dokladů,
které musí mít podle zákona písemnou formu, lze vést evidenci i elektronicky),
ale obsah do velké míry vyplývá z příslušných zákonů. Častou formou souhrnu
personálních údajů bývá osobní dotazník, ve kterém sám zaměstnanec potřebné
údaje sděluje, eventuálně přikládá i svůj životopis.
Přiměřeně jednodušší je osobní evidence o zaměstnancích, kteří
provádějí práce na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr.
Vedení mzdových listů je zaměstnavateli uloženo výlučně v § 38j zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, přičemž v tomto ustanovení je předepsáno, které…