2.4.6
Organizační složka územního samosprávného celku
JUDr. Peter Samčík
NahoruÚvod
Územní samosprávný celek ve své pravomoci k plnění svých úkolů,
zejména k hospodářskému využívání svého majetku a k zabezpečení veřejně
prospěšných činností, může (kromě příspěvkových organizací) zřizovat vlastní
organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity.
Právní úprava organizačních složek územních samosprávných celků je
uvedena v § 24 až 26 zákona č. 250/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů.
Organizační složka územního samosprávného celku vzniká rozhodnutím
zastupitelstva územního samosprávného celku – obce, města (dále jen "obec“).
Organizační složku obec může zřídit pro takové činnosti, které:
-
nevyžadují velký počet zaměstnanců,
-
nepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo jiné technické
vybavení,
-
nejsou vnitřně odvětvově či jinak organizačně členěné,
-
nevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů.
NahoruZřízení organizační složky
O zřízení organizační složky obce rozhoduje zastupitelstvo obce
podle ustanovení § 84 odst. 2 písm. d) zákona č. 128/2000 Sb.,
o obcích (obecní zřízení) ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o obcích“), který zní "Zastupitelstvu obce je vyhrazeno... d) zřizovat
a rušit příspěvkové organizace a organizační složky obce, schvalovat jejich
zřizovací listiny...“. Zřizovatel jmenuje vedoucího organizační složky a určí
jeho práva a povinnosti.
NahoruZaměstnanci organizační složky
Pracovníci organizační složky jsou zaměstnanci zřizovatele, pokud
zvláštní zákon nestanoví jinak. V pracovních smlouvách mají uvedeno: Zaměstnanec obce, zařazený do organizační složky obce... Zaměstnanci
organizačních složek jsou tedy zaměstnanci obce, pokud zákon nestanoví jinak
(např. požární ochrana, městská policie). Vedoucího organizační složky jmenuje
zřizovatel, jehož roli pro tento účel plní rada obce (§ 102 odst. 2 písm. b) zákona o obcích), a
která určí dle § 24 odst. 3 zákona o rozpočtových pravidlech
územních rozpočtů jeho práva a povinnosti. Na základě radou obce
nastavených práv a povinností jsou personální záležitosti zaměstnanců
organizační složky, krom jmenování a odvolání jejího vedoucího, v kompetenci
vedoucího organizační složky jako nadřízeného ve smyslu zákoníku práce.
V pracovně právních vztazích uvnitř organizační složky platí obdobně
příslušná ustanovení zákoníku práce, případně vnitřních směrnic obecního úřadu.
Odvolání vedoucího organizační složky provádí rada obce. Vedoucím organizační
složky může být i nynější úředník obecního úřadu, který je na svou pozici
jmenován radou obce. Bez ohledu na to, jakou náplň činnosti (vždy ovšem k
plnění úkolů v samostatné působnosti) má organizační složka, je vedoucí
organizační složky vždy vedoucím zaměstnancem.
Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o
změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů se na zaměstnance
organizační složky nevztahuje. Podle ustanovení § 16 odst. 3 věty první zákona o
úřednících ("Úředník nesmí být členem řídícího, dozorčího nebo kontrolního
orgánu právnické osoby, jejímž předmětem činnosti je podnikání.“) se v tomto
případě nemůže uplatnit, neboť organizační složka obce není právnickou osobou,
ale zařízením obce bez právní subjektivity.
NahoruHospodaření organizační složky
Organizační složka hospodaří jménem svého zřizovatele a není účetní
jednotkou. Veškeré příjmy a výdaje organizační složky jsou obsaženy v rozpočtu
jejího zřizovatele – obce, to znamená, že rozpočet organizační složky je součástí rozpočtu jejího zřizovatele.
Organizační složka je povinna dbát, aby dosahovala příjmů
stanovených rozpočtem a plnila určené úkoly nejhospodárnějším způsobem. Územní
samosprávný celek dává…