dnes je 2.7.2025

Input:

Ohlášení vodních děl a vodohospodářských úprav

7.10.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7.7.6.3
Ohlášení vodních děl a vodohospodářských úprav

Mgr. Veronika Vytejčková

Vodní zákon zná a upravuje vedle klasického vodoprávního řízení rovněž ohlášení vodoprávnímu úřadu, při čemž využívá subsidiárně úpravu stavebního zákona (§ 15a odst. 1 VODZ a § 115 odst. 1). Tento postup však lze využít pouze u vybraných vodních děl určených pro čištění odpadních vod do kapacity 50 ekvivalentních obyvatel (EO), jejichž podstatnou součástí jsou výrobky označované CE (certifikované domovní čistírny odpadních vod do 50 EO), u udržovacích prací, které by mohly negativně ovlivnit životní prostředí nebo stabilitu vodního díla, u obnovy vodních děl zničených živelní pohromou nebo havárií a u vodohospodářských úprav. Zemní práce a změny terénu v přirozených korytech vodních toků (srov. § 44 odst. 2) a na pozemcích sousedících s nimi, jimiž se podstatně nemění přirozená koryta vodních toků, nevyžadují stavební povolení ani ohlášení.

Úprava obsažená v § 15a VODZ je úpravou speciální ve vztahu ke stavebnímu zákonu. Stavebníkovi je dána možnost, nikoliv povinnost využít v případě vodních děl definovaných § 15a odst. 1 postupu ohlášení (viz spojení ..."postačí ohlášení"...). Stavebník si tedy pro sebe může v případě uvedených vodních děl vybrat vhodnější postup, tzn. podat žádost o stavební povolení podle § 15 (srov. také § 9 odst. 5) nebo zvolit formu ohlášení podle § 15a. Naproti tomu u udržovacích prací, které by mohly negativně ovlivnit životní prostředí nebo stabilitu vodního díla, obnovy vodních děl zničených živelní pohromou a vodohospodářských úprav stavebník takovou volbu nemá; činnosti uvedené v § 15a odst. 3 podléhají výlučně ohlášení vodoprávnímu úřadu.

Pro úplnost je třeba uvést, že vodoprávní (standardní stavební) řízení přichází u výrobků CE i vodohospodářských úprav v úvahu v situaci, kdy ohlášení není úplné nebo záměr nesplňuje podmínky pro vydání souhlasu. V takovém případě totiž stavební (vodoprávní) úřad rozhodne usnesením o provedení stavebního řízení (srov. § 107 SZ).

V případě vodních děl lze ohlásit pouze čistírny odpadních vod do kapacity 50 EO, jejichž podstatnou součástí jsou výrobky označované CE (tzv. "výrobkový přístup"). Žádná jiná vodní díla tímto způsobem ohlásit nelze, a to ani ta vodní díla, jejichž podstatnou součástí jsou sice výrobky označované CE, ale jiné než zmíněné čistírny odpadních vod.

Výčet a klasifikaci výrobků označovaných CE včetně hodnot přípustného znečištění odpadních vod z nich vypouštěných stanoví vláda nařízením. V případě vypouštění odpadních vod do vod podzemních se jedná o nařízení vlády č. 57/2016 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních, které v příloze č. 2 upravuje jedinou kategorii certifikovaného výrobku, a v případě vypouštění odpadních vod do vod povrchových pak nařízení vlády č. 401/2015 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech, které upravuje v tabulce č. 1c přílohy č. 1 tři kategorie (třídy) výrobků.

K provedení staveb, které nevyžadují povolení ani ohlášení, je – s ohledem na znění § 15 a § 15a VODZ – nutné získat (alespoň) souhlas vodoprávního úřadu. Stavební záměry podle § 103 odst. 1 SZ také vyžadují (až na výjimky uvedené v § 79 odst. 2 SZ) umístění, tj. získání územního rozhodnutí, popř. územního souhlasu [srov. § 96 odst. 2 písm. a)], který stavebník vodního díla k ohlášení přiloží.

Je-li ohlášení úplné (tj. splňuje nejen požadavky

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...