3.2.1.10
Objemný odpad vznikající původcům
Ing. Tomáš Lank
Tento článek má za cíl pomoci uspořádat nakládání s objemným odpadem u původců. Katalogové číslo odpadu je 20 03 07, tedy je zde přímá návaznost na problematiku plnění cílů obcí povinných na základě § 59 odst. 3 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Na základě faktických vlastností tohoto odpadu se jedná o odpad kategorie “ostatní“, je bohatý na oddělitelné druhotné suroviny, je nákladově drahý (dáno nutnou následnou manipulací s ním a jeho velkoobjemovou dopravou) a je to odpad dále řešitelný.
NahoruJak a komu vzniká?
Jako odpad komunální vzniká z produkce nás všech, vzniká v domácnostech a také ve firmách. Vzniká původcům a zákon jasně vyjmenovává povinnosti s ním spojené.
NahoruPůvodce odpadu
Vedle povinností týkajících se zařazení, vedení průběžné evidence a předání odpadu výhradně provozovateli zařízení nebo obci, je zde dále povinnost vepsaná v § 11 odst. 3 vyhlášky č. 273/2021 Sb. Slovo zajistil je zde ve významu zasmluvnil, zabezpečil, zaručil nebo jinak obstaral, prostě, že je jisté, že tato úprava odpadu nastane. Je-li původcem odpadu firma, je zde povinnost popsaná zcela jasně a další komentář není nutný. Je nutnější popsat systém z pohledu obce.
NahoruPůvodce objemného odpadu – obec
Objemný odpad je položka zahrnutá do jmenovatele zlomku ve výpočtu "vytříděnosti" komunálních odpadů v obci, tedy má význam se jí věnovat s ohledem na povinnost plnění povinných cílů závazných pro obec. Vynakládané snahy o splnění procent se setkají s úspěchem za předpokladu, že v čitateli zlomku čísla porostou a naopak, že ve jmenovateli zlomku se je podaří snížit. Již víme, že obec má povinnost vytřídit z objemného odpadu kovy, plasty a dřevo. Ve všech třech případech se zpravidla jedná o dále cirkulárně využitelné suroviny a v mnoha případech ekonomicky zhodnotitelné suroviny s potenciálem pro finanční příjem do rozpočtu obce. Tedy systém provozovaný tak, že občan odkládá objemný odpad "v lepším případě" do kontejneru k tomuto odpadu vyhrazeného bez jakýchkoliv následných úprav je nejen nezákonný, ale také dlouhodobě neudržitelný. Obec má za povinnost nastavit svým občanům systém místní obecní závaznou vyhláškou. Jak se má dle zákona zachovat občan, tedy fyzická osoba, je dále popsáno v § 61 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. A protože se jedná o úpravu významnou, která má vliv na splnění cílů státu, pak také zákonodárce na tuto skutečnost pamatoval s příslušnou sankcí při jejím neplnění. Ta je popsaná v § 117 odst. 1 písm. t) zákona odpadech a jako přestupek je "oceněn" v zákoně až do výše 50 000 Kč (§ 117 odst. 3 písm. b). Z výše uvedeného vyplývá, že buďto původce splní svoji povinnost za cenu svých vlastních nákladů a vynaloženého úsilí, nebo si tuto službu zasmluvní a koupí ji, aby ji zajistil. Snadnost pak nutně něco stojí, to je obecně známý fakt. Platí to jak pro rozpočet rodiny, tak obce a ve velkém měřítku také pro rozpočet státu.
…