METODIKA SESTAVENÍ ROZPOČTU
Účetní jednotka: ............................
Označení: .................................... Číslo: ..........................................
Zpracoval: .................................... Kontroloval: ..................................
Platnost: ....................................... Závaznost: ....................................
Datum vydání: ............................... Vydává: ........................................
Nahrazuje: .................................... Doplňuje: ......................................
Počet stran: .................................. Přílohy: .........................................
Cílem vydání této metodiky pro sestavení rozpočtu je:
a) Zabezpečit zpracování rozpočtu organizace v souladu s ustanovením:
-
zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů
-
zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
b) Zpracovat rozpočet organizace v souladu se stanovenými prioritami, vycházejícími z:
-
charakteru činnosti a jejího nepřetržitého provozování,
-
investičního plánu (záměru) organizace a kapitálového rozpočtu.
c) Stanovit zásady pro sestavení rozpočtu organizace ve spolupráci se zřizovatelem:
d) Zpracovaná metodika rozpočtu napomůže k sestavení rozpočtu:
e) Forma rozpočtu je zpracovaná s ohledem:
-
na jednotlivé etapy,
-
v návaznosti na organizační řád,
-
na další směrnice, doplňující finanční systémy organizace,
-
na ustanovení týkající se komisí (poradní orgány ředitele),
-
na další skutečnosti.
Obsah metodiky pro sestavení rozpočtu:
I. Úloha a funkce rozpočtu
-
Charakteristika rozpočtu
-
Funkce rozpočtu
II. Přípravné práce rozpočtu
-
Stanovení základního rámce rozpočtu
-
Stanovení zásad přípravy rozpočtu
-
Zhodnocení možností a potřeb organizace z hlediska dlouhodobých potřeb v kontextu s krátkodobými potřebami
III. Sestavení návrhu rozpočtu
-
Metodika sestavení návrhu rozpočtu
-
Harmonogram zpracování rozpočtu
-
Priority sestavení rozpočtu
-
Vyčíslení předpokládaných příjmů (resp. výnosů)
-
Vyčíslení předpokládaných výdajů (resp. nákladů)
-
Stanovení komentáře k rozpočtu
-
Rizikové faktory rozpočtu
IV. Projednání a schválení rozpočtu
-
Stanovení termínů k projednání návrhu rozpočtu (v závislosti na zřizovateli)
-
Zpracování konečného návrhu rozpočtu
-
Schválení rozpočtu
-
Podmínky pro hospodaření podle provizoria
Charakteristika rozpočtu organizace
Rozpočet nákladů a výnosů (příjmů a výdajů) je významným dokumentem, který vypovídá o celkové finanční situaci a jejích změnách.
Mezi základní charakteristiky patří, že:
a) rozpočet organizace musí být
b) rozpočet se stanoví jako vyrovnaný podle rovnice:
Náklady (výdaje) = Výnosy (příjmy) + příspěvek zřizovatele;
c) zároveň je třeba, aby rozpočet obsahoval přiměřenou tvorbu rozpočtových rezerv na:
d) rozpočet organizace obsahuje výhradně relevantní údaje, tzn. údaje, které jsou ověřitelné a objektivně doložitelné.
Rozpočet organizace plní zásadně tři funkce:
a) Funkce rozhodovací
V celkovém procesu tvorby a stanovení rozpočtu se definuje objektivizovaný cíl a způsob, jak jej dosáhnout. Zároveň je třeba volit správné způsoby financování (podle zlatého pravidla financování, tj. že dlouhodobé potřeby jsou financovány zdroji, které jsou dlouhodobě k dispozici).
b) Funkce rozdělovací
V rámci rozpočtu příspěvkové organizace zajistí účelnou a efektivní alokaci zdrojů do aktiv na jednotlivé odbory organizace a případně na další jednotky tak, aby měly potřebný dostatek prostředků na financování nárokovaných oprávněných výdajů, které je organizace povinna realizovat v rámci nezbytných potřeb.
c) Funkce kontrolní
Přípravné práce na rozpočtu
5.1 Klasifikace obecného prostředí
-
vazba na státní legislativu a fiskální politiku státu
-
orientace na finanční stabilitu organizace
-
podpora vyrovnanosti (dlouhodobé) veřejného rozpočtu
-
prohlubování možností získávání vlastních příjmových zdrojů
-
analýza dodatečných zdrojů financování (s důrazem na dlouhodobé zdroje)
5.2 Klasifikace dodatečných zdrojů financování
-
příspěvek (podle normativu)
-
dotace státní (účelové)
-
další zdroje
-
sponzorské dary
-
dary podle obchodních smluv
-
reklama
-
hospodářská (jiná, doplňková) činnost
5.3 Dodatečné zdroje financování prostřednictvím finančních operací
-
možnosti organizace jako účastníka finančního trhu (peněžního, resp. kapitálového trhu)
-
účasti, sdružování finančních prostředků
Poznámka:
Ve smyslu platných věcně příslušných právních předpisů se nemohou příspěvkové organizace účastnit operací peněžního a kapitálového trhu, ani realizovat kapitálové účasti. Z toho důvodu doporučujeme tento bod ve vnitřních normách vypustit.
Obsahem této funkce rozpočtu je zejména zjišťovat solventnost organizace, bonitu pohledávek, peněžní toky a jejich účinnost, poctivé, hospodárné a účelné hospodaření s majetkem organizace a ostatními aktivy.
Stanovení základního rámce rozpočtu
6.1 Zpracování nároků na rozpočet
Základní rámec rozpočtu zpracuje a schválí vedení organizace na základě objektivně zjištěných potřeb a dosažitelných zdrojů. Podkladem jsou nároky exaktně vyjádřené a zpracované vedoucími odborů příspěvkové organizace podle stanovených kompetencí a odpovědností v souladu s organizačním řádem.
6.2 Vydefinování dosavadní úrovně v časové řadě za minulá období a posouzení srovnatelnosti ve světle daných ukazatelů, které se týkají zejména:
-
legislativních procesů,
-
právní jistoty přerozdělovacích procesů,
-
reformních kroků a změn z toho vyplývajících,
-
trendů ve vývoji účelových dotací.
Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.
6.3 Správní a manažerské faktory
Úspěšnost prací se odvíjí od:
-
uplatňování moderních řídicích metod a postupů,
-
schopnosti managementu plnit provozní rozpočty,
-
přizpůsobení se nepředvídaným změnám,
-
formulace dlouhodobých cílů,
-
dostatečné argumentace při prezentaci potřeb,
-
investování do lidských zdrojů.
6.4 Stanovení rizik pro sestavení rozpočtu z hlediska
-
subjektivního posouzení na základě vnitřních procesů,
-
objektivního posouzení na základě vnějších procesů – legislativního rámce.
Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.
7.1 Návrh rozpočtu zpracovat jako vyrovnaný s použitím:
-
opakovaných příjmů (výnosů),
-
mimořádných příjmů (výnosů) - např. finanční operace,
-
sdružených prostředků,
-
příspěvků zřizovatele,
-
finančních prostředků peněžních fondů,
-
účelových dotací (příslibu),
-
opakovaných (provozních) výdajů (nákladů),
-
investičních nákupů a souvisejících výdajů (nákladů),
-
nákupů akcií a majetkových podílů z rezervního fondu,
-
jiných výdajů (nákladů).
7.2 Využití hospodářské (jiné, doplňkové) činnosti příspěvkové organizace v souladu se
směrnicemi o provozování hospodářské (jiné, doplňkové) činnosti:
-
definice jednotlivých podnikatelských aktivit,
-
příprava podmínek pro realizaci činností,
-
ekonomická rozvaha těchto činností,
-
vymezení majetku pro podnikání v rámci příspěvkové organizace.
7.3 Z provedené analýzy bude zřejmá potřeba:
-
úhrady schodku (ztráty předcházejících účetních období a běžného účetního období),
-
rozdělení a použití výsledku hospodaření (předcházejících účetních období a běžného účetního období).
7.4 Možnosti navýšení příjmů
a) Předpokladem je dosažení stejné úrovně příjmů (výnosů), tzn. podaří-li se příjmy udržet na stejné úrovni jako v předcházejícím období,
b) a zefektivnění příjmů z hospodářské (jiné, doplňkové) činnosti.
7.5 Stanovení výdajů
a) Stanovení výdajů (nákladů) je třeba uzpůsobit podle:
-
pořadí a naléhavosti,
-
výše rozpočtových příjmů,
-
podmínek vzájemně sladěných rozpočtů,
-
stanovených zásad pro finanční vztahy k vyššímu rozpočtu.
b) Stanovení úkolů podle odpovědnosti:
-
za hospodárnost rozpočtu,
-
za efektivnost využívaných finančních prostředků,
-
za kontrolní činnost (preventivní a průběžná),
-
k budoucím obdobím – pozice opatrnosti.
Odpovědnost stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.
Vzájemně sladěné rozpočty
Organizace sestavuje tři základní vzájemně sladěné rozpočty:
a) kapitálový rozpočet, tj. dlouhodobý rozpočet investičních zdrojů a výdajů,
b) běžný rozpočet nákladů a výnosů,
c) rozpočet příjmů a výdajů (rozpočet cash flow).
Harmonogram sestavení rozpočtu
Zpracování návrhu rozpočtu předpokládá stanovit:
a) časový plán jednotlivých prací při dodržení ustanovení platné metodiky, stanovené zřizovatelem:
-
přípravné práce pro zpracování rozpočtu (sběr dat),
-
stanovení termínů jednání jednotlivých stupňů řízení,
-
datum zpracování konečného návrhu rozpočtu,
-
datum předložení a projednání v poradních orgánech ředitele,
-
datum projednání návrhu rozpočtu se zřizovatelem.
b) Současně je třeba označit (vyčíslit) případná rizika spojená s:
-
výkyvy v ekonomice,
-
inflací a jejím působením v jednotlivých položkách aktiv a pasiv,
-
nepředvídatelnými riziky,
-
disponibilními prostředky fondů.
c) Odpovědnost za kvalifikovaný odhad:
d) Rozpočet je nutno zpracovat alespoň ve dvou variantách.
Odpovědnost a termíny stanovit jmenovitě podle popisu pracovních míst ve smyslu organizačního řádu organizace.
Stanovení obsahu komentáře k návrhu rozpočtu
Obsah komentáře k návrhu rozpočtu je nutné zaměřit k objasnění zejména následujících problémů:
10.1 Priority v oblasti obecně prospěšných…