dnes je 11.7.2025

Input:

Legislativní proces - Legislativně-technický proces

29.1.2007, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.3
Legislativní proces – Legislativně-technický proces

Mgr. Miluše Žůčková

Návrh právního předpisu

Zpracování návrhu

Návrh právního předpisu obce zpracovává odborný pracovník, popř. určený pracovník nebo skupina pracovníků (dále jen zpracovatel). Zpracovatel se musí seznámit s platnou právní úpravou a dalšími důvody navrhovaného právního předpisu obce. Návrh musí být zpracován v souladu s legislativně technickými pravidly a podle potřeby se do návrhu uvedou i další způsoby řešení jednotlivých otázek.

Obsah důvodové zprávy

Součástí návrhu je vždy důvodová zpráva, která by měla obsahovat:

  • výstižné a konkrétní zhodnocení platného stavu po stránce právní a ekonomické s uvedením konkrétních důvodů nové právní úpravy,

  • potřebné vysvětlení navrhované právní úpravy, cílů, které sleduje a způsobu jejich provádění,

  • výhody a nevýhody případně navrhovaných i dalších způsobů řešení jednotlivých otázek a zdůvodnění, který způsob se považuje za nejvýhodnější,

  • finanční a hospodářský dopad navrhovaných jednotlivých způsobů řešení a zdůvodnění, který způsob řešení se považuje za nejvýhodnější,

  • finanční a hospodářský dopad navrhované právní úpravy ve vztahu k rozpočtu,

  • administrativní náročnost a způsob úhrady potřebných nákladů,

  • dopad na pracovní síly územního samosprávného celku a na občany.

Zpracovatel je povinen návrh před zahájením připomínkového řízení projednat se všemi organizačními útvary obecního úřadu, jejichž působnosti se návrh právního předpisu věcně dotýká, a s právním útvarem.

Připomínkové řízení

Návrh se zasílá k věcnému posouzení a k zaujetí stanoviska orgánům, jejichž působnosti se věcně dotýká, a dále orgánům určeným zvláštními předpisy.

K zaujetí stanoviska se určí přiměřená lhůta (obvykle patnáctidenní lhůta), aby dožádané orgány a osoby měly dostatek času na odborné vypracování stanoviska. Lhůta se stanoví konkrétním datem.

Dožádaný orgán posuzuje návrh nejen z věcného hlediska ve vztahu k vlastní působnosti, ale i z hlediska souladu s právními předpisy a rovněž z hlediska souladu s právními předpisy a rovněž z hlediska požadavků kladených na tvorbu právních předpisů (podle legislativně technických pravidel).

Pokud zaujmou dožadované orgány k návrhu právního předpisu obce různá stanoviska, potom je třeba tato stanoviska s nimi projednat. Postup projednávání různých stanovisek je třeba zvolit podle povahy případu, buď individuálně, nebo na společné poradě. Zpracovatel návrhu prvního předpisu musí vyvinout i potřebné úsilí ke sjednocení stanovisek, a to i jednáním s příslušnými vedoucími pracovníky tak, aby dořešení sporných otázek nebylo například neodůvodněně přesouváno až do doby předložení návrhu ke schválení.

Průběh a výsledky připomínkového řízení uvede zpracovatel návrhu právního předpisu obce v předkládací zprávě, kde hlavně uvede, s kým byl návrh projednáván a výsledek tohoto projednávání.

Schválení návrhu

Vydání vyhlášky

Zastupitelstvo obce vydává v samostatné působnosti (písm. h) § 84 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích) obecně závaznou vyhlášku.

Rada obce vydává v přenesené působnosti (§ 102 odst. 2 písm. d/ zákona o obcích č. 128/2000 Sb.) nařízení. V obcích, kde se rada nevolí, vydává nařízení obce zastupitelstvo (§ 102 odst. 4 zákona o obcích č. 128/2000 Sb.)

Právní předpis obce podepisuje dle § 104 odst. 2 zákona o obcích č. 128/2000 Sb. starosta spolu s místostarostou nebo primátor s náměstkem primátora.

LEGISLATIVNĚ TECHNICKÁ PRAVIDLA

Obecná legislativně technická pravidla

Právní předpis obce musí mít normativní obsah, nemá být rozvedený do podrobností a upravovat věci, které jsou samozřejmé.

Jednotlivá ustanovení je třeba formulovat tak, aby si navzájem neodporovala a neumožňovala různý výklad. Je nutné respektovat obecně vžitý význam slov. Není-li možné se vyhnout použití slova s více významy, musí být z právního předpisu jasné, v jakém významu se slovo používá.

Právní předpis musí být pojmově přesný a jednotný, jasný a srozumitelný a musí používat stejné pojmy vždy ve stejném významu a pro stejný institut.

Je třeba dbát na to, aby použité pojmy byly v souladu s pojmy použitými v navazujících a souvisejících právních předpisech tak, aby jejich vzájemný vztah nevyvolával pochybnosti. Je-li nutno výjimečně použít pojem, který byl v jiném právním předpise použit v odlišném významu, je třeba takový pojem samostatně definovat.

Nelze přejímat ustanovení jiného právního předpisu, neboť v důsledku takového postupu se převzaté ustanovení stává součástí právního předpisu obce, do kterého bylo převzato. Při zrušení nebo změně původního právního předpisu zůstane část tohoto předpisu nadále platit jako součást právního předpisu obce. V nevyhnutelných případech lze uvést přesný obsah převzatého ustanovení a toto ustanovení citovat v poznámce pod čarou.

Při tvorbě právního předpisu obce se používá oznamovacího způsobu přítomného času a zpravidla jednotného čísla. Zvlášť pozorně je třeba formulovat výrazy při použití tvaru, který je totožný v prvém a čtvrtém pádě. Je nežádoucí používat složitá souvětí, zejména obsahují-li současně podmětné a předmětné vedlejší věty.

Speciální legislativně technická pravidla

Cizí slova lze použít pouze

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...