Bc. Lukáš Auerswald
NahoruÚvod
Dnem 1. 1. 2014 nabývá účinnosti zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole
(kontrolní řád) – dále jen kontrolní řád, který od tohoto data nahradí zákon č.
552/1991 Sb., o státní kontrole.
Tento zákon se mimo jiné vztahuje na obce a jimi zřízené
příspěvkové organizace a také na všechny subjekty, kterým bude poskytnuta
veřejná finanční podpora.
Základním záměrem nové právní úpravy bylo co nejširší vymezení
působnosti kontrolního řádu, tzn. většinu kontrolních procesů soustředit pod
jednu obecnou procesně-právní úpravu. Tento zákon nepřináší zásadní změny ani
principy v provádění kontrol, přesto přináší některé nové instituty anebo
obsahuje detailnější a úplnější ustanovení. V tomto článku se zaměříme pouze na
nové informace, které se týkají obcí a jimi zřizovaných organizací, popřípadě
zakládaných společností.
NahoruÚkony předcházející kontrole
Novým institutem oproti dřívějšímu zákonu je možnost provádět
úkony předcházející samotné kontrole, jejichž účelem je opatření podkladů pro
posouzení, zda zahájit kontrolu. O těchto úkonech se pořizuje záznam. Jestliže
na provedené úkony navazuje kontrola, mohou získané podklady sloužit jako
kontrolní zjištění. Rozdíl oproti samotné kontrole spočívá zejména v tom, že ve
fázi úkonů předcházejících kontrole není možné tato práva vůči kontrolované
osobě vynucovat prostřednictvím pokuty.
NahoruDatum zahájení kontroly
Kontrolní řád nově obsahuje ustanovení o datu zahájení kontroly, a
to v § 5. Okamžik zahájení kontroly představuje
důležitou skutečnost, především z důvodu právní jistoty kontrolovaných osob.
Přesné vymezení okamžiku zahájení kontroly je důležité především ve vazbě na
následky plynoucí z kontroly (možnost ukládat sankce či donucovací opatření).
Právní předpis obsahuje výčet jednotlivých úkonů, kterými se kontrola zahajuje
s ohledem na možnosti a důvodnosti provedení kontrol (zabránění zmaření účelu
kontroly apod.). Obdobně je v § 18 popsán okamžik ukončení kontroly.
NahoruProtokol o kontrole a námitky
Dále dochází k podstatné změně tím, že kontrolní orgán má
povinnost stejnopis protokolu kontrolované osobě pouze doručit. Kontrolní řád
již nevyžaduje seznámení kontrolované osoby s protokolem. Kontrolovaná osoba má
možnost podat proti kontrolním zjištěním uvedeným v protokolu o kontrole
námitky v písemné formě, domnívá-li se, že jsou tato kontrolní zjištění
nepřesná, neúplná, nepravdivá apod. Námitky lze podat pouze proti kontrolním
zjištěním, nikoli proti dalším skutečnostem popisujícím průběh kontroly.
Námitky proti protokolu může kontrolovaná osoba podat do patnácti dnů, není-li
v protokolu uvedena lhůta delší.
NahoruZveřejňování informací o kontrolách
Pro naplnění požadavku veřejného zájmu je v § 28 kontrolního řádu uvedeno, že
kontrolní orgán má povinnost pravidelně (alespoň jednou ročně) zveřejnit obecné
informace o výsledcích kontrol, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Vzhledem k ochraně, kterou poskytují jiné právní předpisy (například ochrana
osobních údajů, presumpce neviny,…