dnes je 4.7.2025

Input:

Kontrolní řád

29.10.2013, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.2.9.6
Kontrolní řád

Bc. Lukáš Auerswald

Úvod

Dnem 1. 1. 2014 nabývá účinnosti zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) – dále jen kontrolní řád, který od tohoto data nahradí zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole.

Tento zákon se mimo jiné vztahuje na obce a jimi zřízené příspěvkové organizace a také na všechny subjekty, kterým bude poskytnuta veřejná finanční podpora.

Základním záměrem nové právní úpravy bylo co nejširší vymezení působnosti kontrolního řádu, tzn. většinu kontrolních procesů soustředit pod jednu obecnou procesně-právní úpravu. Tento zákon nepřináší zásadní změny ani principy v provádění kontrol, přesto přináší některé nové instituty anebo obsahuje detailnější a úplnější ustanovení. V tomto článku se zaměříme pouze na nové informace, které se týkají obcí a jimi zřizovaných organizací, popřípadě zakládaných společností.

Úkony předcházející kontrole

Novým institutem oproti dřívějšímu zákonu je možnost provádět úkony předcházející samotné kontrole, jejichž účelem je opatření podkladů pro posouzení, zda zahájit kontrolu. O těchto úkonech se pořizuje záznam. Jestliže na provedené úkony navazuje kontrola, mohou získané podklady sloužit jako kontrolní zjištění. Rozdíl oproti samotné kontrole spočívá zejména v tom, že ve fázi úkonů předcházejících kontrole není možné tato práva vůči kontrolované osobě vynucovat prostřednictvím pokuty.

Datum zahájení kontroly

Kontrolní řád nově obsahuje ustanovení o datu zahájení kontroly, a to v § 5. Okamžik zahájení kontroly představuje důležitou skutečnost, především z důvodu právní jistoty kontrolovaných osob. Přesné vymezení okamžiku zahájení kontroly je důležité především ve vazbě na následky plynoucí z kontroly (možnost ukládat sankce či donucovací opatření). Právní předpis obsahuje výčet jednotlivých úkonů, kterými se kontrola zahajuje s ohledem na možnosti a důvodnosti provedení kontrol (zabránění zmaření účelu kontroly apod.). Obdobně je v § 18 popsán okamžik ukončení kontroly.

Protokol o kontrole a námitky

Dále dochází k podstatné změně tím, že kontrolní orgán má povinnost stejnopis protokolu kontrolované osobě pouze doručit. Kontrolní řád již nevyžaduje seznámení kontrolované osoby s protokolem. Kontrolovaná osoba má možnost podat proti kontrolním zjištěním uvedeným v protokolu o kontrole námitky v písemné formě, domnívá-li se, že jsou tato kontrolní zjištění nepřesná, neúplná, nepravdivá apod. Námitky lze podat pouze proti kontrolním zjištěním, nikoli proti dalším skutečnostem popisujícím průběh kontroly. Námitky proti protokolu může kontrolovaná osoba podat do patnácti dnů, není-li v protokolu uvedena lhůta delší.

Zveřejňování informací o kontrolách

Pro naplnění požadavku veřejného zájmu je v § 28 kontrolního řádu uvedeno, že kontrolní orgán má povinnost pravidelně (alespoň jednou ročně) zveřejnit obecné informace o výsledcích kontrol, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup. Vzhledem k ochraně, kterou poskytují jiné právní předpisy (například ochrana osobních údajů, presumpce neviny,

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...