dnes je 9.5.2025

Input:

Inventarizace: Fyzická, dokladová a inventarizační rozdíly

29.7.2011, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.2.8
Inventarizace: Fyzická, dokladová a inventarizační rozdíly

PhDr. Jindra Dolejšová

Pojem inventarizace

Inventarizace majetku a závazků je jedna z hlavních podmínek zabezpečujících úplnost, průkaznost a správnost účetnictví. Povinnost provádět inventarizace majetku vyplývá ze zákona o účetnictví §§ 29 a 30, dále § 6 odst. 3 a § 8 odst. 4, nově dle inventarizační vyhlášky č. 270/2010 Sb.

Inventarizací zjišťují účetní jednotky skutečný stav veškerého majetku a závazků, a ověřují tak, zda zjištěný stav odpovídá stavu majetku a závazků vedenému v účetnictví. Jedním z předpokladů řádně provedené inventarizace je zpracování vnitřního předpisu o inventarizaci a proškolení jmenovaných zaměstnanců, kteří budou inventury provádět a následně svým podpisem potvrdí svou odpovědnost za jejich řádné uskutečnění.

Mezi hlavní body vnitřního předpisu patří zejména:

  1. vymezení inventarizace (vyjmenování toho, co se bude inventarizovat – pozemky, hmotný, nehmotný majetek atd.),

  2. stanovení osoby odpovědné za provedení inventarizace (zákon o účetnictví neklade žádné požadavky na počet, kvalifikaci, nevylučuje ani hmotně odpovědné osoby),

  3. postup při inventarizaci

    • zjištění skutečného stavu

      • stanovení způsobu provedení inventury (fyzická, dokladová) pro jednotlivé druhy majetku a závazků, u dokladové stanovit, jakými dokumenty se zjišťuje skutečný stav, např. bankovní výpisy, účetní sestava, pravomocná rozhodnutí pro pohledávky apod.,

      • stanovení plánu pro provedení inventury s konkrétními daty, tj. termín zahájení a ukončení inventur jednotlivých účtů,

      • jmenování jednotlivých inventarizačních komisí, tj. dílčích i hlavní,

      • stanovení formy inventurních soupisů (soupis je průkazný účetní záznam, minimální obsah je uveden v § 30 odst. 2 zákona 563/1991 Sb.),

    • zjištění účetního stavu a ocenění majetku a závazků (ověření správného ocenění inventarizovaného majetku a závazků dle zákona o účetnictví a další metodiky účtování),

    • inventarizační zápis (struktura)

      • druh inventarizovaného majetku a závazku (jasně specifikovat),

      • způsob zjišťování skutečného stavu – fyzicky, dokladově nebo kombinací obou druhů,

      • inventarizace provedena ke dni,

      • den zahájení a ukončení inventarizace,

      • složení inventarizační komise,

      • prohlášení zaměstnanců odpovědných za majetek nebo závazky (např. že k datu zahájení inventarizace předal veškeré doklady k zaúčtování a žádný majetek nezatajil),

      • účetní stav, skutečný stav, zjištěné inventarizační rozdíly,

      • vyjádření odpovědných zaměstnanců k vzniklým inventarizačním rozdílům,

      • návrh inventarizační komise na vypořádání rozdílů (k hmotné odpovědnosti, k zajištění ochrany a využití majetku, ke stavu, uložení a upotřebitelnosti majetku, návrhy na zajištění zejména nesplacených pohledávek ve lhůtě apod.),

      • podpisy zaměstnanců, tj. odpovědného za provedení inventarizace, členů inventarizační komise,

      • rozhodnutí vedoucího účetní jednotky o vypořádání zjištěných rozdílů (např. manka a škody),

      • postup pro zúčtování inventarizačních rozdílů,

      • zabezpečení uložení (archivace) provedených

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...