4.2.8
Inventarizace: Fyzická, dokladová a inventarizační
rozdíly
PhDr. Jindra Dolejšová
Pojem inventarizace
Inventarizace majetku a závazků je jedna z hlavních podmínek
zabezpečujících úplnost, průkaznost a správnost účetnictví. Povinnost provádět
inventarizace majetku vyplývá ze zákona o účetnictví §§ 29 a 30, dále § 6 odst. 3 a § 8 odst. 4, nově dle
inventarizační vyhlášky č. 270/2010 Sb.
Inventarizací zjišťují účetní jednotky skutečný stav
veškerého majetku a závazků, a ověřují tak, zda zjištěný stav odpovídá stavu
majetku a závazků vedenému v účetnictví. Jedním z předpokladů řádně provedené
inventarizace je zpracování vnitřního předpisu o inventarizaci a
proškolení jmenovaných zaměstnanců, kteří budou inventury provádět a následně
svým podpisem potvrdí svou odpovědnost za jejich řádné uskutečnění.
Mezi hlavní body vnitřního předpisu patří zejména:
-
vymezení inventarizace (vyjmenování toho, co se bude
inventarizovat – pozemky, hmotný, nehmotný majetek atd.),
-
stanovení osoby odpovědné za provedení inventarizace (zákon o účetnictví neklade žádné požadavky na počet, kvalifikaci, nevylučuje
ani hmotně odpovědné osoby),
-
postup při inventarizaci
-
zjištění skutečného stavu
-
stanovení způsobu provedení inventury (fyzická,
dokladová) pro jednotlivé druhy majetku a závazků, u dokladové stanovit, jakými
dokumenty se zjišťuje skutečný stav, např. bankovní výpisy, účetní sestava,
pravomocná rozhodnutí pro pohledávky apod.,
-
stanovení plánu pro provedení inventury s konkrétními
daty, tj. termín zahájení a ukončení inventur jednotlivých účtů,
-
jmenování jednotlivých inventarizačních komisí, tj.
dílčích i hlavní,
-
stanovení formy inventurních soupisů (soupis je průkazný
účetní záznam, minimální obsah je uveden v § 30 odst. 2 zákona 563/1991
Sb.),
-
zjištění účetního stavu a ocenění majetku a závazků (ověření správného ocenění inventarizovaného majetku a závazků dle zákona o
účetnictví a další metodiky účtování),
-
inventarizační zápis (struktura)
-
druh inventarizovaného majetku a závazku (jasně
specifikovat),
-
způsob zjišťování skutečného stavu – fyzicky, dokladově
nebo kombinací obou druhů,
-
inventarizace provedena ke dni,
-
den zahájení a ukončení inventarizace,
-
složení inventarizační komise,
-
prohlášení zaměstnanců odpovědných za majetek nebo
závazky (např. že k datu zahájení inventarizace předal veškeré doklady k
zaúčtování a žádný majetek nezatajil),
-
účetní stav, skutečný stav, zjištěné inventarizační
rozdíly,
-
vyjádření odpovědných zaměstnanců k vzniklým
inventarizačním rozdílům,
-
návrh inventarizační komise na vypořádání rozdílů (k
hmotné odpovědnosti, k zajištění ochrany a využití majetku, ke stavu, uložení a
upotřebitelnosti majetku, návrhy na zajištění zejména nesplacených pohledávek
ve lhůtě apod.),
-
podpisy zaměstnanců, tj. odpovědného za provedení
inventarizace, členů inventarizační komise,
-
rozhodnutí vedoucího účetní jednotky o vypořádání
zjištěných rozdílů (např. manka a škody),
-
postup pro zúčtování inventarizačních rozdílů,
-
zabezpečení uložení (archivace) provedených
…