dnes je 19.9.2024

Input:

Dotační tituly na zachování a obnovu kulturních památek

30.7.2009, , Zdroj: Verlag Dashöfer

11.2.3
Dotační tituly na zachování a obnovu kulturních památek

Mgr. Martin Nechvíle

Úvod

Obnova kulturních památek a její postup je definován v zákoně č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, v platném znění. Již z podstaty samé je evidentní, že obnova či rekonstrukce je zpravidla finančně i technologicky nákladnější, a tak platná legislativní úprava pamatuje nejen na příspěvek státu, ale i obcí a krajů na tyto aktivity.

Konkrétně § 16 citovaného zákona stanovuje, že: "Vlastníku kulturní památky může obec nebo kraj na jeho žádost poskytnout ze svých rozpočtových prostředků, jde-li o zvlášť odůvodněný případ, příspěvek na zvýšené náklady spojené se zachováním nebo obnovou kulturní památky za účelem jejího účinnějšího společenského uplatnění. Příspěvek může poskytnout i tehdy, nemůže-li vlastník kulturní památky uhradit z vlastních prostředků náklady spojené se zachováním nebo obnovou kulturní památky. V případě mimořádného společenského zájmu na zachování kulturní památky může na obnovu kulturní památky poskytnout ze státního rozpočtu příspěvek Ministerstvo kultury ČR buď přímo, nebo prostřednictvím krajského úřadu, nebo prostřednictvím obecního úřadu obce s rozšířenou působností.“

Hlavním garantem a partnerem poskytujícím a spravujícím dotační tituly s největším objemem finančních prostředků na zachování a obnovu kulturních památek je Ministerstvo kultury ČR (dále jen MK ČR), konkrétně odbor památkové péče, který sídlí v Nostickém paláci na Maltézském náměstí 1, Praha 1-Malá Strana, 118 11. MK ČR v současné době spravuje a administruje celkem 8 dotačních titulů. Podrobné aktuální informace a zejména formuláře a zásady jednotlivých dotačních programů naleznete na webových stránkách: http://www.mkcr.cz/granty-a-dotace/default.htm

Dotační tituly:

  1. Havarijní program

  2. Program regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón

  3. Program záchrany architektonického dědictví

  4. Program péče o vesnické památkové rezervace a zóny a krajinné památkové zóny

  5. Program restaurování movitých kulturních památek

  6. Program podpora obnovy kulturních památek prostřednictvím obcí s rozšířenou působností

  7. Program podpora pro památky UNESCO

  8. Program podpory občanských sdružení v památkové péči

Jednotlivé obce a kraje mají zpravidla vlastní dotační tituly s různým zaměřením a zároveň i s různým finančním naplněním a pravidly pro poskytování. Pro podrobnější informace je třeba kontaktovat příslušný obecní úřad, městský úřad, magistrát, krajský úřad či navštívit jejich webové stránky. Níže budeme věnovat pozornost zmíněným osmi dotačním titulům, které spravuje a administruje MK ČR a které lze čerpat na celém území ČR.

1. Havarijní program

Účel programu

Finanční prostředky v Programu jsou určeny na záchranu nemovitých kulturních památek v havarijním technickém stavu, zejména na jejich statické a celkové stavební zajištění a na opravy krovů a střech (včetně opravy nebo provedení klempířských a zámečnických prací, komínů a hlavní římsy budovy).

Žadatel

Vlastník památky – fyzická osoba, církevní organizace, obecní a městské úřady, zájmová a občanská sdružení – podá prostřednictvím územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu (NPÚ) žádost ve stanoveném termínu (zpravidla konec ledna rozpočtového roku), řádně vyplněnou a podepsanou včetně předepsaných dokladů.

Rozdělování

Prostřednictvím výběrových komisí, zřízených u územního odborného pracoviště NPÚ, MK ČR stanoví každoročně finanční kvóty pro jednotlivé regiony, přičemž se sleduje finanční spoluúčast vlastníka při obnově památky. O poskytnutí dotace rozhoduje ve správním řízení MK ČR.

Co nelze hradit

Do Programu nelze zařadit akci obnovy kulturní památky, jejíž jednoroční náklady přesáhnou limit 2 mil. Kč bez DPH, nejde-li o případ zvláštního zájmu státní památkové péče, jako je například urychlené odstranění škod vzniklých na kulturní památce živelnou událostí nebo požárem.

Dále nelze hradit náklady na modernizaci objektů, například zateplování, vytápění, elektroinstalaci, rozvody vody, kanalizaci, vzduchotechniku, zdravotně technickou instalaci, nové typy oken a dveří, zařizování obytných podkroví, nové vikýře apod.

Příspěvek v tomto programu nelze poskytnout na obnovu kulturní památky, kde se ve stejném kalendářním roce poskytuje finanční příspěvek v rámci jiných specializovaných programů MK ČR prováděných na úseku státní památkové péče. Zároveň do programu nelze zařadit akci obnovy, kde špatný technický stav kulturní památky byl způsoben vlastníkem, který úmyslně zanedbal její pravidelnou údržbu.

Pravidla poskytování

Podíl vlastníka kulturní památky na úhradě nákladů spojených s provedením její obnovy by neměl být menší než 40 % ze smluvní ceny sjednané se zhotovitelem díla v daném kalendářním roce včetně DPH, nebo 30 % z ceny nakoupeného a v daném kalendářním roce při obnově kulturní památky použitého stavebního materiálu, jsou-li práce spojené s obnovou prováděny svépomocí.

Příspěvek poskytnutý v Programu by neměl být nižší než 70 tis. Kč, nerozhodne-li MK ČR jinak. Prokáže-li vlastník, že není schopen uhradit ze svých prostředků náklady potřebné pro záchranu hmotné existence kulturní památky, lze mu poskytnout příspěvek v tomto programu až do výše 95 % celkových nákladů (včetně DPH) vynaložených na akci obnovy kulturní památky v daném kalendářním roce, pokud jde o provedení těchto prací:

  1. obnova historicky hodnotného krovu, jemuž bezprostředně hrozí zřícení, popř. ve spojení s obnovou střešní krytiny,

  2. provedení nového krovu a střechy na stavbě, která byla poškozena v minulosti natolik, že již nemá krov ani střechu, a to s použitím historických tesařských konstrukcí a stavebních materiálů,

  3. statické a celkové stavební zabezpečení svislých a vodorovných nosných konstrukcí včetně kleneb, pokud je nejvýznamnější podmínkou pro zachování kulturní památky, které bezprostředně hrozí zřícení, popř. statické a celkové zabezpečení dalších konstrukcí významných pro stabilitu nemovité kulturní památky jako celku, nebo

  4. přeložení poškozené staré střešní krytiny, nebo provedení nové střešní krytiny s použitím historických stavebních materiálů, nelze-li starou střešní krytinu ani částečně zachovat, nebo je-li předchozí střecha v havarijním technickém stavu a nevhodně provedena tak, že tvoří podstatnou závadu z hledisek státní památkové péče.

Kontrola a vyúčtování

Kontrolu kvality prací prováděných při obnově kulturních památek s finančním příspěvkem z tohoto programu průběžně zajišťují územní odborná pracoviště NPÚ. Kontrolu využití finančních prostředků poskytnutých v tomto programu zajišťuje MK ČR nebo územní odborného pracoviště NPÚ podle pokynů MK ČR. Příspěvky musí být vyúčtovány k 31. prosinci příslušného kalendářního roku.

Garant a koordinátor

Oddělení regenerace kulturních památek a památkově chráněných území v rámci odboru památkové péče MK ČR, tel.: 257 085 411, fax: 257 328 310.

Aktuální údaje

V roce 2008 byla v rámci tohoto dotačního titulu rozdělena mezi 444 žadateli finanční částka ve výši 98 839 460 Kč.

2. Program regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón

Účel programu

Cílem programu je aktivace měst s vyhlášenou městskou památkovou rezervací nebo městskou památkovou zónou k jejich regeneraci a všestranná pomoc při přípravě, zpracování a realizaci městských programů regenerace. Má napomoci záchraně a rozvoji nejcennějších částí našich historických měst vytvořením organizačních, informačních a ekonomických podmínek k jejich komplexní regeneraci za finanční pomoci státu. Příspěvek z tohoto programu nesmí být poskytnut na tutéž akci obnovy kulturní památky, na kterou je poskytován účelový příspěvek v rámci ostatních programů MK ČR na úseku státní památkové péče.

Žadatel

Prostředky jsou alokovány pouze do měst a obcí s prohlášenou městskou památkovou rezervací (MPR, je jich v ČR 41) nebo městskou památkovou zónou (MPZ, je jich v ČR 253). Prostředky lze využít na obnovu nemovitých kulturních památek (příp. movitých kulturních památek pevně spojených se stavbou, jako jsou např. oltáře nebo varhany v kostelech, pokud je tato stavba kulturní památkou) ve vlastnictví obce, církví, jiných právnických a fyzických osob, případně ve státním vlastnictví, pouze pokud je státní objekt spravován organizací zřízenou městem a pokud město zažádalo o převod vlastnického práva ze státu na obec. Obnova se financuje na principu vícezdrojového financování s povinnou spoluúčastí obcí.

Rozdělování

Žádosti o poskytnutí účelového příspěvku v tomto programu předkládají vlastníci kulturních památek na formuláři (vydaném MK ČR) územně příslušnému úřadu obce s rozšířenou působností (ORP) jako podklad a důvod pro zahájení řízení, v němž je o poskytnutí příspěvku rozhodováno.

Příspěvky v Programu poskytují a jejich finanční vypořádání zajišťuje MK ČR, popřípadě kraj prostřednictvím krajského úřadu, hlavní město Praha prostřednictvím Magistrátu hl. města Prahy nebo obec s rozšířenou působností prostřednictvím obecního úřadu.

Podmínky pro použití příspěvku stanoví financující orgán správním rozhodnutím.

Postup pro výpočet roční finanční kvóty pro městské památkové rezervace a městské památkové zóny je stanoven v Zásadách MK ČR pro užití a alokaci státní finanční podpory v Programu regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón ve znění Opatření vydanému k těmto Zásadám, a to na základě vypočteného koeficientu aktivity a optimálních souhrnných ročních nákladů na obnovu kulturních památek v Programu, uvedených v Anketním dotazníku rozesílaném před koncem předchozího roku.

Hodnotí se zpracování územně plánovací dokumentace, práce pracovní skupiny programu regenerace, zpracování Programu regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón a daňová výtěžnost. K navrženým finančním kvótám se vyjadřuje Ústřední komise pro Program regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón jmenovaná MK ČR.

Každé kladně hodnocené město si zpracovává souhrnný přehled jednotlivých podaných žádostí o příspěvek do celkové výše roční finanční kvóty stanovené v tomto programu. Tento přehled, vyhotovený na formuláři podle zadání MK ČR a doplněný určenými doklady, město po předchozím schválení krajským úřadem a územním obdobným pracovištěm NPÚ zasílá na MK ČR k posouzení a jako podklad pro zpracování návrhu příslušných rozpočtových opatření, jimiž jsou navrhované finanční částky účelově alokovány prostřednictvím dotčených ORP jednotlivým vlastníkům.

Pravidla poskytování

Při výběru měst a stanovení výše finanční podpory v tomto programu se posuzuje, do jaké míry město splňuje podmínky tohoto programu, kterými jsou zejména existence a kvalita městského programu regenerace, územně plánovací dokumentace (resp. územně plánovacího podkladu) a úroveň výsledků činnosti místní pracovní skupiny.

Dále se přihlíží k přiměřeným finančním potřebám na zachování památkových hodnot v území MPR a MPZ. Tyto potřeby města předkládají, po předchozím projednání s územně příslušným výkonným orgánem státní památkové péče a NPÚ, k posouzení a vyhodnocení MK ČR v rámci každoroční ankety zjišťující aktivitu jednotlivých měst v tomto programu.

Zásada přiměřené finanční spoluúčasti na obnově kulturní památky se odvozuje z ceny stavebních, popřípadě restaurátorských a jiných prací této obnovy, sjednané se zhotovitelem díla na příslušný rok a doložené smlouvou o dílo, přičemž výběr zhotovitele díla musí být proveden v souladu s obecně závaznými předpisy v oblasti zadávání veřejných zakázek.

Závazné finanční podíly dotčených subjektů na akci obnovy kulturní památky se stanovují takto:

 
Zdroje Finanční podíly podle
druhu vlastnictví
města FO, PO církve
Prostředky vlastníka nebo uživatele,
případně jiné neveřejné zdroje
min. 50 % min. 40 % min. 10 %
Rozpočet města 0 min. 10 % min. 20 %
Prostředky z Programu max. 50 % max. 50 % max. 70 %

Kontrola a vyúčtování

Kontrolu využití dotací a příspěvků poskytnutých v tomto programu provádějí podle své územní příslušnosti krajské úřady, Magistrát hl. města Prahy, obecní úřady obcí s rozšířenou působností a NPÚ. O svých zjištěních, jsou-li závažná, průběžně informují MK ČR, které vykonává ústřední dozor nad celým programem. Příspěvky musí být vyúčtovány k 31. prosinci příslušného kalendářního roku.

Garant a koordinátor

Oddělení regenerace kulturních památek a památkově chráněných území v rámci odboru památkové péče MK ČR, tel.: 257 085 411, fax: 257 328 310.

Aktuální údaje

V roce 2008 byla v rámci tohoto dotačního titulu rozdělena mezi 539 žadateli finanční částka ve výši 122 557 000 Kč.

3. Program záchrany architektonického dědictví

Účel programu

Účelem programu je příspěvek na obnovu a zachování kulturních památek, které tvoří nejcennější část architektonického dědictví ČR, jako jsou hrady, zámky, kláštery, historické zahrady, kostely, obranné městské a pevnostní systémy apod.

Obnova musí mít povahu záchrany existence objektu nebo záchrany těch jeho částí, které tvoří podstatu kulturní památky. Sleduje se zejména havarijní stav objektu, kontinuita prací při obnově a finanční spoluúčast vlastníka kulturní památky. Příspěvek je poskytován jako účelová dotace ze státního rozpočtu podle předem stanovených pravidel.

Žadatel

Vlastník kulturní památky bez ohledu na typ vlastnictví. O zařazení do Programu záchrany architektonického dědictví žádají vlastníci MK ČR prostřednictvím územně příslušných výkonných orgánů státní památkové péče (příslušná oddělení úřadů ORP).

Pravidla poskytování

Základní podmínkou poskytnutí příspěvku na obnovu kulturní památky je vypracování projektu záchrany kulturní památky a jeho zařazení do Programu záchrany architektonického dědictví. Náležitosti projektu jsou přílohou Zásad tohoto programu.

Rozdělování

Ověřování a vyhodnocování projektů záchrany kulturní památky zajišťují a jejich zařazování do Programu záchrany architektonického dědictví v pořadí podle výsledků ověření a vyhodnocení významu a důležitosti projektů provádí zvláštní komise MK ČR. Kritérii při hodnocení jsou zejména havarijní stav památky, význam objektu, rozsah prací, využití objektu po obnově a jeho kulturní a společenský přínos.

Kontrola a vyúčtování

Kontrolu využití finančních prostředků provádí MK ČR. Příspěvky musí být vyúčtovány k 31. prosinci příslušného kalendářního roku.

Garant a koordinátor

Oddělení regenerace kulturních památek a památkově chráněných území v rámci odboru památkové péče MK ČR, tel.: 257 085 411, fax: 257 328 310.

Aktuální údaje

V roce 2008 byla v rámci tohoto dotačního titulu rozdělena mezi 320 žadateli finanční částka ve výši 370 953 607 Kč.

4. Program péče o vesnické památkové rezervace a zóny a krajinné památkové zóny

Účel programu

Program je určen na podporu obnovy a zachování nemovitých kulturních památek, zejména památek lidové architektury, jakými jsou například zemědělské usedlosti, chalupy, kapličky, boží muka, ale i ve prospěch obnovy a zachování venkovských kostelů, zámečků, tvrzí, technických děl, soch a pomníků, zahrad apod., které se nacházejí na území vesnických památkových rezervací (VPR, v ČR jich je 61) a zón (VPZ, v ČR je jich 21) a krajinných památkových zón (KPZ, v ČR jich je 19).

Žadatel

Vlastník kulturní památky bez ohledu na typ vlastnictví.

Pravidla poskytování

Do tohoto programu nelze zařadit akci obnovy, kde špatný technický stav kulturní památky byl způsoben vlastníkem v důsledku úmyslného zanedbání její pravidelné údržby. Příspěvek v programu nelze poskytnout, jestliže byl na stejnou akci ve stejném roce poskytnut jiný příspěvek z ostatních programů MK ČR v oblasti památkové péče, anebo dotace z Programu obnovy venkova. V programu se neposkytují příspěvky nižší než 80 tis. Kč, nestanoví-li MK ČR v rozhodnutí o poskytnutí příspěvku jinak.

Do programu lze zařazovat pouze tak zvané podlimitní akce, tj. akce, u kterých náklady na provedení obnovy kulturní památky (ať již celkové – víceleté nebo jednoroční) nepřesáhnou částku 2 mil. Kč bez DPH. Podíl vlastníka nesmí být menší než 20 % ze smluvní ceny díla nebo z odborně odhadnuté ceny díla, popř. ceny nakoupeného stavebního materiálu (pokud jde o obnovu prováděnou svépomocí) v příslušném roce včetně DPH. Součástí finančního podílu vlastníka může být příspěvek poskytnutý z rozpočtu obce nebo kraje, příspěvek nadací nebo jiných subjektů, ale nesmějí jím být žádné jiné prostředky poskytnuté vlastníkovi v daném roce na tentýž účel ze státního rozpočtu.

Rozdělování

MK ČR stanoví výši finanční kvóty podle působnosti jednotlivých územních odborných pracovišť NPÚ na příslušný rok. Územní odborná pracoviště NPÚ mají při

Nahrávám...
Nahrávám...