JUDr. Ing. David Zimandl
NahoruCo je Czech POINT
Czech POINT, neboli Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál, je místem, kde každý může získat informace o údajích, které o něm vede stát v centrálních registrech a kde bude moci také učinit jakékoliv podání ke státu. Většinu informací z centrálních registrů, a to nejen o sobě, může občan samozřejmě získat bezplatně z evidencí na Internetu (obchodní rejstřík, katastr nemovitostí apod.), ale tyto informace může použít pouze pro svou potřebu a mají pouze "informativní funkci“. A to na rozdíl od Czech POINTu, kde se jedná o ověřené výstupy z těchto informačních systémů, které může osoba použít jako veřejné listiny při jednání před úřady nebo jinými státními i nestátními orgány a organizacemi. Další výhodou je, že pro získání v právních předpisech vyjmenovaných výstupů nemusí občan již obcházet každý jednotlivý úřad, ale postačí mu navštívit tyto Czech POINTy, které se vzdáleným přístupem připojí na příslušné informační systémy a vydají žadateli níže zmíněné ověřené výstupy.
Základní právní úprava Czech POINTu je uvedena v zákoně č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ISVS“), který upravuje způsob poskytování výstupů z ISVS jejich správci pro účely vydávání ověřených výstupů, a to pro potřeby veřejnosti (občané, podnikatelé), která pomocí těchto ověřených výstupů prokazuje různé skutečnosti, především před orgány veřejné správy. Současně je zvláštními právními předpisy upraveno vlastní vydávání ověřených výstupů z ISVS, tzn. z které evidence, rejstříku nebo seznamu se ověřené výstupy vydávají – například katastrální zákon (§ 22a), obchodní zákoník (§ 28a), živnostenský zákon (§ 60), zákon o rejstříku trestů (§ 11a), zákon o provozu na pozemních komunikacích (§ 123b).
Další a v současné době dominantní činností pracovníků Czech POINTů je provádění autorizované konverze dokumentů, a to jak pro veřejnost, tak i pro vlastní potřebu orgánů veřejné moci (verze CzechPOINT@office). Tato aktivita je upravena v zákoně o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů a k němu Ministerstvem vnitra vydaných prováděcích vyhláškách. Spolu s tímto zákonem přešly i na místa Czech POINTů povinnosti týkající se příjmu žádostí o zneplatnění a vydání nových přístupových údajů k datovým schránkám.
NahoruCíl Czech POINTu
Již nyní je možné si odnést z pracovišť Czech POINTu ověřené výstupy z živnostenského a obchodního rejstříku, z katastru nemovitostí a z rejstříku trestů a dalších evidencí (viz úplný seznam čítající osm položek níže), učinit podání dle živnostenského zákona nebo do registru účastníků provozu modulu autovraků ISOH nebo provést autorizovanou konverzi dokumentů dle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, v platném znění. Na pracovištích Czech POINTu provozovaných obecními či městskými úřady nebo notářem bývá zpravidla možnost si na stejném místě obstarat i úřední ověření podpisu nebo listiny. Novelou zákona č. 21/2006 Sb., o ověřování, byla stejná možnost, tj. provádět legalizace a vidimace, umožněna i Czech POINTům provozovaných Českou poštou a Hospodářskou komorou ČR (viz § 5).
Cílem projektu Czech POINT, který byl v pilotním provozu spuštěn v březnu roku 2007, je zrychlení, zjednodušení a ulehčení komunikace občana se státem tak, aby "obíhala data, a ne občan“. Autorům tohoto projektu jde tedy o co největší využití dat a informací, které má stát již ve svém vlastnictví, aby byly minimalizovány požadavky na činnost občana při zařizování svých záležitostí. V konečné podobě tohoto projektu by občan mohl své záležitosti vyřizovat i z domova prostřednictvím internetu (v určité formě je toto možné i nyní prostřednictvím e-shopu České pošty – viz níže).
Tento projekt tedy pro občany vytváří postupně možnost z jednoho místa:
- -
získat a ověřit data z veřejných i neveřejných informačních systémů,
- -
úředně ověřit dokumenty a listiny,
- -
převést písemné dokumenty do elektronické podoby a naopak,
- -
získat informace o průběhu správních řízení,
- -
podat ke správním orgánům podání pro zahájení řízení.
Od spuštění tohoto projektu do současné doby bylo vydáno již více 5,5 milionu výpisů a zkonvertováno více než 10 miliónů dokumentů. Tyto výpisy a další poskytované služby je možné získat u více než 5000 obcí, krajských úřadů, 38 zahraničních zastupitelství, pobočkách Hospodářské komory, 364 notářů a na více než 850 místech České pošty. Česká pošta také nabízí služby Czech POINTu prostřednictvím svého e-shopu. Prostřednictvím e-shopu je možné požádat o výpis z katastru nemovitostí, výpis z obchodního rejstříku, výpis z živnostenského rejstříku a výpis ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů. Tento výpis je pak zaslán poštou na dobírku na požadovanou adresu. Aktuální novelou zákona, která od 9. 8. 2011 čeká na podpis prezidenta republiky, je umožněno i bankám a stavebním spořitelnám za poplatek provozovat Czech POINT i na svých pobočkách. Předpokládá se, že se jedná o první krok k masivnějšímu rozšíření provozu kontaktních míst i v soukromém sektoru.
Co a jak lze tedy nyní prostřednictvím Czech POINTu obstarat?
NahoruZískat ověřené výpisy
Jak již bylo zmíněno, jedná se celkem o osm druhů výpisů, které můžeme rozdělit do dvou skupin:
-
V první skupině najdeme ty, které jsou získávány z veřejných evidencí, tzn. výpis z katastru nemovitostí (KN), obchodního rejstříku (OR), živnostenského (ZR) a insolvenčního rejstříku (IR) a dále ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů, z registru Ministerstva životního prostředí – MA ISOH.
-
Ve druhé skupině jde o výpis z Rejstříku trestů a Registru řidičů, tzn. z neveřejných evidencí.
Pro první skupinu výpisů obecně platí, že si občan – žadatel sám vyhledá požadovaný výstup na Internetu a na kontaktním místu Czech POINTu požádá o ověřený výpis/výstup již konkrétního požadavku (např. IČ konkrétní firmy, katastrální území a LV apod.). Před jejich vydáním bude žadatel obsluhou Czech POINTu informován o celkovém počtu stran a cenou (toto neplatí u e-shopu, kde si uživatel může zvolit pouze maximální částku, kterou je ochoten za výstup vydat). Součástí výstupu je ověřovací doložka, která z něho činí veřejnou listinu. K základním výpisům, které jsou poskytovány nejdéle, patří výpis z KN, OR a ZŘ. Od 1. ledna 2009 je prostřednictvím kontaktních míst Czech POINTu možné získat výpis ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů a prokázat tak základní a profesní kvalifikaci pro veřejnou zakázku. Zjednodušení spočívá v tom, že dodavatelé zapsaní do seznamu mohou nahradit řadu dokladů vyžadovaných zákonem o veřejných zakázkách výpisem z tohoto seznamu. Od 1. ledna 2009 také autorizují vybraná kontaktní místa Czech POINT kontaktní osoby, které žádají o oprávnění k přístupu do Modulu Autovraky – Informačního systému odpadového hospodářství za účelem podání agendy nebo její kontroly.
U výpisu z Rejstříku trestů a Registru řidičů jsou žadateli přístupné pouze informace o něm samém po přísném ověření jeho totožnosti. Jedná se totiž o velmi citlivé údaje. K původně pouze poskytovanému výpisu z Rejstříku trestů přibyl od 1. ledna 2009 i výpis z bodového hodnocení řidičů (toto umožnila novela zákona o provozu na pozemních komunikací – č. 361/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, § 123b odst. 6, ověřuje se totožnost žadatele, protože se jedná o informace z neveřejné evidence).
Výstupy, které lze získat na kontaktních místech Czech POINT, jsou primárně určeny pro použití na území České republiky. Pro použití těchto výstupů v zahraničí se doporučuje žadatelům, aby místo pracoviště Czech POINT navštívili vždy konkrétního vlastníka dané agendy (tzn. např. příslušný Katastrální úřad nebo Rejstřík trestů).
NahoruUčinit podání
Kromě předchozích výpisů umožnila novela živnostenského zákona (§ 72) účinná od 1. července 2008 činit veškerá podání obecním živnostenským úřadům prostřednictvím Czech POINTu. Jedná se o následující typy podání:
-
ohlášení živnosti,
-
ohlášení nebo změnu údajů vedených v živnostenském rejstříku,
-
žádosti o udělení koncese nebo žádosti o změnu rozhodnutí o udělení koncese.
Tato podání lze provést dvěma způsoby – vyplněním elektronického formuláře na portálu Hospodářské komory nebo vyplněním formuláře v listinné podobě.
V prvním případě je nutné po vyplnění formuláře jej odeslat ke kontrole údajů systémem Registru živnostenského podnikání. Po odeslání žadatel obdrží číslo tiketu. S tímto tiketem pak navštíví jakékoliv pracoviště Czech POINT. Pracovník Czech POINTu dle čísla tiketu načte údaje z klientova podání do systému Czech POINT, které elektronicky odešle na zvolený Živnostenský úřad. Zároveň pracovník Czech POINTu vyplněný formulář vytiskne a odešle ho i v listinné podobě na Živnostenský úřad. Správní poplatek vybíraný pracovištěm Czech POINT (v případě správního úřadu) činí 50 Kč za přijetí podání (na ostatních kontaktních místech Czech POINT dle ceníku), další poplatek vybírá dle druhu podání – tento poplatek je určen pro Živnostenský úřad, na který je poté místem Czech POINTem zasílán. Změna v Registru živnostenského podnikání je aktivní časem odeslání elektronicky vyplněného formuláře.
Druhým způsobem je vyplnění formuláře v listinné podobě. Listinnou formu podání pracovník Czech POINTu převezme a odešle na zvolený Živnostenský úřad. Správní poplatek vybíraný pracovištěm Czech POINT (v případě obcí) činí 50 Kč za přijetí podání (na ostatních kontaktních místech Czech POINT dle ceníku), další poplatek vybírá dle druhu podání – tento poplatek je určen pro Živnostenský úřad, na který je poté místem Czech POINT zasílán. Změna v Registru živnostenského podnikání je provedena do pěti pracovních dní.
Dalším typem podání, které je možné prostřednictvím Czech POINTu od 1. ledna 2009 uskutečnit, je podání do registru účastníků provozu modulu autovraků ISOH. Tuto službu tedy využijí provozovatelé autovrakovišť, kteří mají za povinnost být v evidenčním systému autovraků registrováni. Na Czech POINTu jim tedy může být nabídnuta registrace a vydání přístupových údajů do této evidence, provedení změn v přiřazení provozoven k uživatelským účtům nebo vygenerování jednorázového hesla k účtům existujícím. Před provedením úkonu pracovník kontaktního centra musí provést ověření žadatele a dále i jeho pověření jednat za příslušného provozovatele autovrakoviště.
Posledním typem podání je žádost o zneplatnění existujících přístupových údajů do datové schránky a vydání přístupových údajů jiných.
NahoruProvést autorizovanou konverzi dokumentů
Od 1. července 2009 jsou Czech POINTy oficiální místa, kde si občan nebo právnická osoba může autorizovaným způsobem převést dokument z listinné do elektronické podoby a naopak (viz § 22 a následující zákona 300/2008 Sb.). Tato autorizovaná konverze, kterou požaduje provést soukromoprávní subjekt, je zákonem nazývána "na žádost“.
Jednoduše řečeno, autorizovaná konverze představuje vytištění nebo naskenování dokumentu s tím, že je k převedenému dokumentu (výstupu, kopii) připojena ověřovací doložka, která plní obdobnou funkci jako ověřovací doložka při vidimaci dokumentu. Tzn. vytvořený výstup má platnost vstupu (originálu) a lze jej i takovým způsobem v úředních jednání využít.
Možnost autorizované konverze využijí právnické a fyzické osoby především tehdy, pokud mají zřízenu datovou schránku a komunikují tímto způsobem s orgány veřejné moci (OVM). Ačkoli pro tyto orgány má systém datových schránek při doručování dokumentů nesporné výhody (je zdarma, mají jistotu doručení), soukromým subjektům může působit nesnáze. Především proto, že tyto dokumenty doručené datovými schránkami obsahují elektronický podpis nebo značku, jejichž platnost je maximálně jeden rok a po jejich expiraci je nelze použít jako "originály“, a dále z důvodu, že elektronické dokumenty i s platným elektronickým označením nejsou všeobecně akceptovány (například bankami). Pokud tedy je do schránky fyzické nebo právnické osoby doručen dokument s vyšší právní váhou (rozhodnutí, usnesení, rozsudek apod.), je vhodné provést autorizovanou konverzi z elektronické do listinné podoby.
Vlastní konverzi je možné provést několika způsoby. Asi nejčastějším bude využití úschovny elektronických dokumentů Czech POINT, která je přímo napojena na informační systém datových schránek, popř. osobní donesení elektronického dokumentu na médiu nebo v listinné podobě. Dokument odeslaný do úschovny má přidělený jednoznačný identifikátor. Po předložení tohoto identifikátoru obsluze jakéhokoliv Czech POINTu, dojde k vyhledání dotčeného dokumentu a jeho konverzi do listinné podoby. Konvertovat lze však pouze dokument ve formátu PDF, který je platně elektronicky označen.
Všechny doložky konvertovaných dokumentů jsou za účelem zpětného ověření ukládány v centrální…