dnes je 14.8.2025

Input:

Aktuálně ze Sbírky zákonů a mezinárodních smluv

6.8.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.1
Aktuálně ze Sbírky zákonů a mezinárodních smluv

Mgr. Jan Břeň

Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv (dále jen "Sbírka zákonů") – od částky 168/2025 do částky 262/2025

Částka 168 Sbírky zákonů, která byla zpřístupněna dne 12. června 2025

Zákon č. 168/2025 Sb., o regulaci lobbování

Tento zákon upravuje podmínky lobbování, povinnosti lobbistů a lobbovaných a působnost orgánů veřejné moci v oblasti lobbování.

Lobbování je činnost za účelem přímého ovlivnění jednání lobbovaného při

  • přípravě, projednávání nebo schvalování právního předpisu, který schvaluje Parlament nebo vydává vláda, ústřední správní úřad, správní úřad s celostátní působností nebo Česká národní banka, nebo věcného záměru zákona; dále opatření obecné povahy, které vydává ústřední správní úřad, správní úřad s celostátní působností nebo Česká národní banka, anebo dokumentu obsahujícího koncepci rozvoje odvětví svěřeného ústřednímu správnímu úřadu, který schvaluje vláda nebo ústřední správní úřad,

  • sjednávání, vnitrostátním projednávání, vyslovování souhlasu k ratifikaci mezinárodní smlouvy nebo k odstoupení od mezinárodní smlouvy Parlamentem nebo podpisu mezinárodní smlouvy.

Lobbistou se podle tohoto zákona rozumí osoba, která lobbuje soustavně a je zapsána v registru lobbování. Předpokladem vzniku oprávnění k lobbování je ohlášení Ministerstvu spravedlnosti a prokázání totožnosti prostřednictvím registru. Oprávnění k lobbování vzniká dnem zápisu do registru. Ministerstvo spravedlnosti zapíše do registru osobu, která učinila ohlášení, je-li plně svéprávná a bezúhonná. Jde-li o právnickou osobu, musí podmínku bezúhonnosti splňovat rovněž každý člen jejího statutárního orgánu.

Lobbovaným se rozumí například prezident republiky, poslanec Poslanecké sněmovny, senátor Senátu, člen vlády a vedoucí ústředního správního úřadu, v jehož čele není člen vlády, náměstek člena vlády, člen bankovní rady České národní banky, prezident, viceprezident a člen Nejvyššího kontrolního úřadu, vedoucí zaměstnanec 2. až 4. stupně řízení podle zákoníku práce v ústředním správním úřadu nebo správním úřadu s celostátní působností a představený podle zákona o státní službě, s výjimkou vedoucího oddělení, v ústředním správním úřadu nebo ve správním úřadu s celostátní působností atd. Lobbovaným není příslušník nebo zaměstnanec zpravodajské služby České republiky.

Za lobbovací období se považuje období od 1. ledna do 30. června a od 1. července do 31. prosince příslušného kalendářního roku. Lobbista je povinen do registru uložit prohlášení lobbisty o lobbistických kontaktech v příslušném lobbovacím období, a to nejpozději do 30 dnů po uplynutí příslušného lobbovacího období, nebo zániku oprávnění k lobbování. Prohlášení lobbistů se v registru uchovávají po dobu 8 let; poté se provede jejich výmaz.

Lobbista smí lobbovat osobně nebo prostřednictvím fyzické osoby zapsané v registru. Prostřednictvím fyzické osoby zapsané v registru smí lobbista lobbovat za podmínky, že je tato osoba plně svéprávná a bezúhonná.

Účinnost od 1. července 2025

Částka 170 Sbírky zákonů, která byla zpřístupněna dne 12. června 2025

Sdělení Ministerstva vnitra č. 170/2025 Sb., o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce

Ministr vnitra vyhlásil na den 13. září 2025 nové volby do Zastupitelstva obce Županovice (okres Jindřichův Hradec).

Částka 175 Sbírky zákonů, která byla zpřístupněna dne 16. června 2025

Zákon č. 175/2025 Sb., o poskytování některých opatření v podpoře bydlení (zákon o podpoře bydlení)

Tento zákon upravuje

  • poskytování poradenství v bydlení,

  • poskytování některých podpůrných opatření v bydlení (jsou jimi bydlení s ručením, podnájemní bydlení, podporované obecní bydlení, asistence v bydlení),

  • příspěvky na poskytování podpůrných opatření a příspěvek na správu bytu,

  • informační systém podpory bydlení a

  • výkon státní správy v oblasti poskytování podpory podle tohoto zákona.

Státní správu podle tohoto zákona vykonávají Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Úřad práce České republiky, krajské úřady a kontaktní místa pro bydlení (dále jen "kontaktní místo"). Kontaktními místy jsou obecní úřady obcí s rozšířenou působností podle přílohy č. 5 k tomuto zákonu (aktuálně jich je 115 z celkem 205 obcí s rozšířenou působností) a další obecní úřady obcí s rozšířenou působností, které stanoví vláda nařízením. Správní obvody kontaktních míst stanoví vláda nařízením. Krajský úřad je nadřízeným správním orgánem úřadu městské části nebo městského obvodu územně členěného statutárního města. Ministerstvo pro místní rozvoj je nadřízeným správním orgánem krajského úřadu, není-li jeho nadřízeným správním orgánem Ministerstvo práce a sociálních věcí. Ministerstvo práce a sociálních věcí je nadřízeným správním orgánem krajského úřadu ve věcech pověření k poskytování asistence, příspěvku na poskytování asistence a kontroly poskytování asistence a souvisejících povinností a dalšího vzdělávání pracovníků asistence.

Působnost kontaktního místa vykonávají v hlavním městě Praze úřady městských částí podle přílohy č. 6 k tomuto zákonu (jsou to Úřady městských částí Praha 1 až Praha 22), a to ve správních obvodech podle této přílohy. Statut hlavního města Prahy může výkon této působnosti svěřit jiným úřadům městských částí a upravit jejich správní obvody odchylně.

Účinnost od 1. ledna 2026 (s výjimkami)

Částka 186 Sbírky zákonů, která byla zpřístupněna dne 18. června 2025

Vyhláška č. 186/2025 Sb., o postupu při provádění prohlášení o pravosti podpisu k dokumentu v elektronické podobě

Prohlášení o pravosti podpisu (dále jen "prohlášení") k dokumentu v elektronické podobě se provede připojením doložky s prohlášením. Vzor doložky s prohlášením je stanoven v příloze k této vyhlášce.

Dokument v elektronické podobě podepsaný elektronickým podpisem, který má advokát opatřit prohlášením (dále jen "dokument s elektronickým podpisem"), musí být ve formátu PDF/A a jeho velikost nesmí přesáhnout velikost 50 MB. V případě použití formátu PDF/A ve verzi PDF/A-3 a vyšší nesmí dokument s elektronickým podpisem obsahovat dokument v datovém formátu, který není výstupním datovým formátem podle právního předpisu upravujícího vedení spisové služby, nebo dokument obsahující další dokumenty.

Dokument s elektronickým podpisem nesmí obsahovat škodlivý kód, který je způsobilý přivodit újmu na informačním systému, jehož prostřednictvím je zajišťován výkon působnosti kontaktních míst veřejné správy, nebo na programovém vybavení advokáta.

Elektronický podpis umístěný v dokumentu s elektronickým podpisem musí být viditelný, nejedná-li se o zaručený elektronický podpis založený na certifikátu pro elektronický podpis.

Pokud je dokument s elektronickým podpisem podepsán zaručeným elektronickým podpisem založeným na certifikátu pro elektronický podpis, nesmí být porušena integrita tohoto dokumentu.

Vyhláška dále stanoví postup při provádění prohlášení k dokumentu v elektronické podobě.

Účinnost od 1. července 2025

Částka 231 Sbírky zákonů, která byla zpřístupněna dne 10. července 2025

Zákon č. 231/2025 Sb., o řízení a kontrole veřejných financí

Tento zákon, který zrušuje dosavadní zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, zapracovává příslušný předpis Evropské unie a upravuje řízení a kontrolu veřejných financí

  • uvnitř orgánu veřejné správy,

  • mezi orgány veřejné správy a

  • mezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory.

Orgánem veřejné správy se pro účely tohoto zákona rozumí například organizační složka státu, státní příspěvková organizace, státní fond, zdravotní pojišťovna, veřejná vysoká škola, veřejná výzkumná instituce, veřejná kulturní instituce, kraj, hlavní město Praha, městská část hlavního města Prahy, obec, městský obvod nebo městská část statutárního města, dobrovolný svazek obcí, příspěvková organizace zřízená územním samosprávným celkem, městskou částí hlavního města Prahy, městským obvodem nebo městskou částí statutárního města nebo dobrovolným svazkem obcí atd.

Vedoucím orgánu veřejné správy se pro účely tohoto zákona rozumí fyzická osoba oprávněná za něj jednat; vedoucím orgánu veřejné správy je u veřejné vysoké školy rektor, u kraje ředitel krajského úřadu, u obce starosta, u statutárního města primátor, u městského obvodu nebo městské části starosta, u hlavního města Prahy ředitel Magistrátu hlavního města Prahy, u městské části hlavního města Prahy starosta. V případě dobrovolného svazku obcí se vedoucím orgánu veřejné správy pro účely tohoto zákona rozumí orgán, kterým dobrovolný svazek obcí jedná.

Auditovanou osobou se pro účely tohoto zákona rozumí orgán veřejné správy, organizační útvar orgánu veřejné správy, právnická nebo fyzická osoba, u kterých je vykonáván interní audit, vrchní audit nebo audit peněžních prostředků poskytnutých ze zahraničí.

Útvar interního auditu zřizují například správce kapitoly státního rozpočtu, státní fond, zdravotní pojišťovna, veřejná vysoká škola, kraj, hlavní město Praha, městská část hlavního města Prahy, která má více než 15 000 obyvatel, není-li Statutem hlavního města Prahy stanoveno, že se útvar interního auditu u této městské části nezřizuje, obec, která má více než 15 000 obyvatel, městský obvod nebo městská část statutárního města, které mají více než 15 000 obyvatel, není-li statutem statutárního města stanoveno, že se útvar interního auditu u tohoto městského obvodu nebo u této městské části nezřizuje. Kraj, hlavní město Praha, městská část hlavního města Prahy, obec, městský obvod nebo městská část statutárního města a dobrovolný svazek obcí mohou rozhodnout o zřízení útvaru interního auditu u jimi zřízené příspěvkové organizace. Dosáhne-li obec, městská část hlavního města Prahy, městský obvod nebo městská část statutárního města více než 15 000 obyvatel, má povinnost zřídit útvar interního auditu nejpozději do 1. ledna roku následujícího po roce dosažení více než 15 000 obyvatel. Nemá-li obec, městská část hlavního města Prahy, městský obvod nebo městská část statutárního města více než 15 000 obyvatel po dobu alespoň 2 let, může rozhodnout o zrušení útvaru interního auditu.

Útvar interního auditu je přímo podřízen vedoucímu orgánu veřejné správy.

Účinnost od 1. ledna 2027

Částka 234 Sbírky zákonů, která byla zpřístupněna dne 15. července 2025

Zákon č. 234/2025 Sb., o volebních kampaních a o transparentnosti a cílení politické reklamy

Tento zákon například upravuje

  • pravidla konání a financování volebních kampaní a dohled nad dodržováním pravidel volebních kampaní ve volbách do Parlamentu České republiky, volbě prezidenta republiky, volbách do zastupitelstev krajů, volbách do zastupitelstev obcí a volbách do Evropského parlamentu,

  • působnost Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (dále jen "Úřad pro dohled") na úseku dohledu nad dodržováním pravidel volebních kampaní.

Volební kampaní se pro účely tohoto zákona rozumí jakákoliv propagace kandidující volební strany nebo jejího kandidáta nebo volební agitace ve prospěch nebo neprospěch kandidující volební strany nebo jejího kandidáta. Volební kampaň začíná dnem vyhlášení voleb, nejdříve však 150 dnů před uplynutím stávajícího volebního období, a končí dnem, ve kterém bylo ukončeno hlasování. Koná-li se druhé kolo voleb, končí volební kampaň pro kandidáty, kteří se druhého kola neúčastní, dnem, ve kterém bylo ukončeno hlasování v prvním kole voleb.

Propagací nebo agitací se pro účely tohoto zákona rozumí veřejné jednání určené na podporu kandidující volební strany nebo jejího kandidáta, nebo zaměřené proti nim, anebo sloužící v jejich prospěch nebo neprospěch, včetně jakékoliv doprovodné a související akce, za které se poskytne nebo obvykle poskytuje úplata.

Volební kampaň musí probíhat čestně a poctivě. Ve volební kampani nesmí být o kandidující volební straně nebo o jejích kandidátech zveřejněna informace nepravdivá nebo urážlivá.

Pro volební kampaň může starosta vyhradit plochu pro vylepení volebních plakátů, a to nejpozději 16 dnů přede dnem voleb. Možnost jejího využívání musí odpovídat zásadě rovnosti kandidujících volebních stran. Plochu pro vylepení volebních plakátů poskytne obec k využití bezplatně; na takové bezúplatné plnění se nevztahují ustanovení tohoto zákona o financování volební kampaně a ustanovení zvláštního zákona upravujícího hospodaření politických stran a politických hnutí.

K volební kampani nelze bezúplatně využívat lidské, finanční, materiální a nemateriální zdroje státu nebo jiné osoby veřejného práva nebo právnické osoby, která je ovládána státem nebo jinou osobou veřejného práva; tím nejsou dotčeny práva a povinnosti plynoucí z jiných právních předpisů. Uvedené konstatování se nepoužije pro plochu ve vlastnictví obce, která je určena k bezúplatnému umísťování inzerce nebo obdobných sdělení; na takové bezúplatné plnění se nevztahují ustanovení tohoto zákona o financování volební kampaně a ustanovení zvláštního zákona upravujícího hospodaření politických stran a politických hnutí.

V době počínající třetím dnem přede dnem voleb a končící ukončením hlasování nesmějí být žádným způsobem zveřejňovány výsledky předvolebních a volebních průzkumů. V objektu, v němž je umístěna volební místnost, a v jeho bezprostředním okolí je ve dnech, ve kterých v těchto objektech probíhá hlasování, zakázána volební agitace pro kandidující volební strany a jejich kandidáty.

Každá kandidující volební strana si zřídí volební účet nejpozději ke dni vstupu do volební kampaně. Za koalici tak učiní politická strana nebo politické hnutí zastoupené v koalici. Kandiduje-li koalice ve více volebních obvodech, může jednotlivá politická strana nebo politické hnutí zastoupené v koalici zřídit volební účet pro jednotlivý volební obvod. Volební účet musí být veden u banky, spořitelního a úvěrního družstva nebo u zahraniční banky, která vykonává na území České republiky svou činnost prostřednictvím své pobočky a která podle zákona o bankách podléhá povinnosti poskytnout informace Úřadu pro dohled.

Peněžní prostředky na volebním účtu lze v době volební kampaně užít pouze na financování volební kampaně, pro kterou byl účet zřízen, a na úplatu za služby související s vedením volebního účtu a poplatků za registraci kandidátní listiny podle zákona o volbách. Výběr hotovosti z volebního účtu a její následné užití na financování volební kampaně se zaznamená v účetnictví. Peněžní prostředky na volebním účtu nepodléhají po dobu volební kampaně výkonu rozhodnutí ani exekuci. Peněžní prostředky na volebním účtu lze využít na úhradu pokuty uložené za přestupek týkající se porušení pravidel financování volební kampaně.

Výdaje kandidující volební strany na volební kampaň nesmí přesáhnout (včetně daně z přidané hodnoty)

  • pro volby do Poslanecké sněmovny částku 90 000 000 Kč,

  • pro volby do Senátu částku, která odpovídá součinu 2 000 000 Kč a počtu volebních obvodů, v nichž byla zaregistrována kandidátní listina příslušné kandidující volební strany, účastní-li se pouze prvního kola voleb, nebo součinu 2 500 000 Kč a počtu volebních obvodů, v nichž byla zaregistrována kandidátní listina příslušné kandidující volební strany,

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...