dnes je 19.9.2024

Input:

č. 1773/2009 Sb. NSS, Řízení před soudem: nezákonný zásah; důvodnost žaloby

č. 1773/2009 Sb. NSS
Řízení před soudem: nezákonný zásah; důvodnost žaloby
k § 46 odst. 1 písm. a) a § 82 soudního řádu správního
Posouzení, zda úkon správního orgánu může být pojmově nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením ve smyslu § 82 s. ř. s., je otázkou důvodnosti žaloby (součástí rozhodnutí ve věci samé), nikoli otázkou existence podmínek řízení dle § 46 odst. 1 písm. a) s. ř. s.
(Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 12. 2008, čj. 8 Aps 6/2007-247)
Prejudikatura: srov. č. 1010/2007 Sb. NSS a č. 1382/2007 Sb. NSS.
Věc: Akciová společnost ArcelorMittal Ostrava proti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za účasti akciové společnosti OSINEK, o ochranu před nezákonným zásahem, v řízení o kasační stížnosti žalobce.

Žalobce se žalobou podanou dne 26. 1. 2006 u Krajského soudu v Brně domáhal ochrany před nezákonným zásahem žalovaného; požadoval, aby krajský soud uložil žalovanému (a jeho předsedovi), aby se zdrželi jakýchkoli procesních úkonů v řízení o možném porušení § 11 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže) - tedy v řízení ve věci možného zneužívání dominantního postavení.
Krajský soud usnesením ze dne 31. 10. 2006 žalobu odmítl. Shledal, že vedení správního řízení nenaplňuje pojem zásahu ve smyslu § 82 s. ř. s., není z materiálního ani formální hlediska úkonem, na který by citované ustanovení soudního řádu správního dopadalo. Za této situace měl za to, že chybí základní podmínka řízení o žalobě podle § 82 s. ř. s.
Žalobce (stěžovatel) napadl usnesení krajského soudu kasační stížností. V rámci tohoto řízení se 8. senát Nejvyššího správního soudu zabýval mimo jiné otázkou, ve které fázi řízení má krajský soud posoudit, zda je úkon správního orgánu, v němž podle žalobního tvrzení spočívá nezákonný zásah, úkonem, který může být pojmově zásahem ve smyslu § 82 s. ř. s. - zda tak může učinit ve fázi zkoumání podmínek řízení, nebo ve fázi meritorního přezkumu. Rozhodující senát při předběžném posouzení věci dospěl k názoru, že správné je prvé řešení, tedy zkoumání „způsobilosti“ správního úkonu zasáhnout veřejná subjektivní práva žalobce ve fázi zkoumání podmínek řízení. Ty budou naplněny jen za situace, kdy zde bude jak subjektivní žalobcovo tvrzení o zkrácení na právech určitým „zásahem“ správního orgánu, tak objektivní posouzení, zda žalobcem tvrzený „zásah“ takovým zásahem pojmově vůbec může být. Jeli zcela zjevné, že se o zásah ve smyslu § 82 s. ř. s. pojmově jednat nemůže, je namístě žalobu odmítnout podle § 46 odst. 1 písm. a) s. ř. s. pro neodstranitelný nedostatek podmínek řízení.
Tento právní názor je však odlišný od právního názoru vysloveného 3. senátem v rozsudku ze dne 20. 9. 2006, čj. 3 Aps 3/2005-139 (č. 1010/2007 Sb. NSS). V něm Nejvyšší správní soud vyslovil názor, že pokud soud zvažoval naplnění jednotlivých znaků, kterými je definován nezákonný zásah, přičemž dospěl k závěru, že tomu tak v dané věci není, nejedná se o nedostatek podmínek řízení dle § 46 odst. 1 písm. a) s. ř. s., nýbrž o nesplnění definičních znaků nezákonného zásahu dle § 82 s. ř. s. - žaloba je podle §
Nahrávám...
Nahrávám...