dnes je 9.5.2025

Input:

č. 1400/2007 Sb. NSS, Územní samospráva: právo občanů kraje vyjadřovat se na zasedání zastupitelstva

č. 1400/2007 Sb. NSS
Územní samospráva: právo občanů kraje vyjadřovat se na zasedání zastupitelstva
k § 12 odst. 2 písm. b) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení)
Kraje prostřednictvím svých jednacích řádů nemohou omezovat právo občanů kraje vyjadřovat se k projednávaným věcem, které je jim přiznáno zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích [§ 12 odst. 2 písm. b)]. Občané kraje tak mohou na zasedání zastupitelstva vyjadřovat svá stanoviska, která souvisejí s projednávanou problematikou.
(Podle rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 3.5.2007, čj. 15 Ca 196/2006-35)
Prejudikatura: srov. č. 965/2006 Sb. NSS.
Věc: Jiří K. proti Zastupitelstvu Ústeckého kraje o ochranu před nezákonným zásahem.

Dne 21. 6. 2006 na zasedání žalovaného nebylo žalobci umožněno vyjádřit své stanovisko k projednávané věci. Žalobce byl nadto upozorněn i jedním ze zastupitelů, aby se o slovo nehlásil, jelikož právo vyjadřovat svá stanoviska k projednávaným věcem nemá. Na následné povstání žalobce předsedající zareagoval sdělením, že žalobci slovo neudělí, protože mu nyní nesvědčí právo hovořit k projednávané věci. Žalobce se k projednávanému bodu programu mohl vyjádřit při zahájení zasedání, kdy se schvaloval program zasedání. Z výše uvedených důvodů žalobce podal ke Krajskému soudu v Ústí nad Labem žalobu, ve které namítá, že žalovaný se dopouští nezákonného zásahu do jeho veřejných subjektivních práv, přičemž tento stav má trvalý charakter.
Žalovaný ve svém vyjádření k žalobě uvedl, že podle § 12 odst. 2 písm. b) krajského ztížení platí, že občan kraje má právo vyjadřovat na zasedání zastupitelstva v souladu s jednacím řádem svá stanoviska k projednávaným věcem. Dle čl. 9 odst. 6 věty první Jednacího řádu Zastupitelstva Ústeckého kraje a výborů zastupitelstev a kraje (dále jen „jednací řád“) se občan kraje může vyjádřit k projednávaným věcem pouze v bodu programu Stanoviska občanů k návrhu programu a k ostatním projednávaným věcem. Z toho důvodu nebylo žalobci umožněno vyjádřit se k projednávaným věcem ještě v bodu 7. a 8. programu zasedání. Žaloba tak byla dle žalovaného podána bezdůvodně, jelikož se ve vztahu k žalobci nejednalo o nezákonný zásah.
V následně učiněné replice žalobce zejména konstatoval, že žalovaný chybně nadřazuje jednací řád nad krajské zřízení. Jeho výkladem je nastolen stav, kdy se občané kraje mohou vyjadřovat nebo zaujímat stanovisko k věcem, o kterých se bude jednat až následně. Žalobce má za to, že z § 12 odst. 2 písm. b) krajského zřízení jednoznačně vyplývá, že občané kraje mají právo vyjadřovat se na zasedání zastupitelstva k projednávaným věcem, a nikoliv že mají právo vyjadřovat se k věcem, které se budou teprve projednávat.
Krajský soud v Ústí nad Labem žalovanému zakázal, aby bránil žalobci ve výkonu jeho práva; dále žalovanému přikázal, aby umožnil žalobci vyjadřovat na zasedání žalovaného v souladu s jednacím řádem svá stanoviska ke všem projednávaným bodům programu.
Z odůvodnění:
Danou problematiku obecně upravuje krajské zřízení. To v § 12 odst. 2 písm. b) občanům kraje starším 18 let dává právo vyjadřovat na zasedání zastupitelstva v souladu s jednacím řádem svá
Nahrávám...
Nahrávám...