dnes je 29.3.2024

Input:

Příslušnost správních orgánů v přestupkovém řízení

9.9.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer

10.2.1 Příslušnost správních orgánů v přestupkovém řízení

prof. JUDr. Richard Pomahač, CSc.

Věcná příslušnost

Správní trestání se v našem právním řádu dlouhodobě vyvíjelo tak, že ve věcech, které úřad spravuje, zpravidla vede i přestupkové řízení. Přestupkové řízení je vedeno jménem státu, je součástí výkonu státní správy a je prováděno buďto státními orgány přímo, anebo jinými správními orgány v přenesené působnosti.

Příslušnost k vedení přestupkového řízení je založena většinou jednotlivými zvláštními zákony upravujícími přestupkové právo. Obecně je toto pravidlo vyjádřené ve správním řádu tak, že správní orgány jsou věcně příslušné jednat a rozhodovat ve věcech, které jim byly svěřeny zákonem, což platí i pro přestupkové řízení.

Existují však případy, kdy ve zvláštních předpisech konkrétní ustanovení o věcné příslušnosti chybí. V takových případech se uplatní tzv. zbytková konstrukce věcné příslušnosti obsažená v § 60 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., podle níž je správním orgánem příslušným k přestupkovému řízení obecní úřad obce s rozšířenou působností.

Dekoncentrace věcné příslušnosti

V naší právní úpravě je vcelku obvyklá dekoncentrace věcné příslušnosti k projednávání přestupků na určitém úseku veřejné správy. To znamená, že i u velmi podobných přestupků je věcná příslušnost k vedení řízení rozdělena mezi různé správní orgány. Někdy je to dáno ohledem na to, který orgán skutečně spravuje související agendu, někdy však tato vazba příliš zřejmá není.

Tak například v zákoně č. 167/1998 Sb. o návykových látkách nalezneme 48 vymezených skutkových podstat přestupků, jejichž projednávání je rozděleno mezi Ministerstvo zdravotnictví České republiky, krajské úřady, obecní úřady obcí s rozšířenou působností, Státní ústav pro kontrolu léčiv, Celní správu České republiky, Veterinární ústav a orgány Policie České republiky, což dobře dokumentuje stávající dekoncentraci věcné příslušnosti. Úprava věcné příslušnosti nadto v řadě oblastí podléhá poměrně častým, ne vždy logickým změnám.

Pokud jde o poměrně časté obligátní přestupky proti pořádku v územní samosprávě, proti veřejnému pořádku, proti občanskému soužití a proti majetku, jsou ze zákona k řízení věcně příslušné všechny obecní úřady, tedy nejenom obecní úřady obce s rozšířenou působností. Zde se projevila tradiční úvaha o tom, že zmíněné přestupky mají úzce lokální charakter.

Funkční příslušnost

S určením věcné příslušnosti souvisí funkční příslušnost, směřující ke stanovení příslušné organizační jednotky nebo úřední osoby v rámci věcně příslušného správního orgánu. Jsou-li věcně příslušné obecní úřady, může starosta zřizovat jako zvláštní orgány obce komise pro projednávání přestupků a určovat, které přestupky bude komise projednávat namísto obecního úřadu. Předsedu komise a další její členy jmenuje a odvolává starosta tak, aby komise měla lichý počet členů. Pro činnost takto zřízené přestupkové komise se

Nahrávám...
Nahrávám...