dnes je 29.3.2024

Input:

Předmět a hlediska přezkoumání

29.7.2011, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.5.2 Předmět a hlediska přezkoumání

PhDr. Jindra Dolejšová

Předmět přezkoumání

Dle § 2 zákona 420/2004 Sb. jsou předmětem přezkoumání hospodaření údaje o ročním hospodaření ÚSC a DSO (viz seznam zkratek používaných v textu na str. 7), které tvoří součást závěrečného účtu podle zákona 250/2000 Sb. Podle § 17 odst. 2 zákona 250/2000 Sb. jsou v závěrečném účtu obsaženy údaje o plnění rozpočtu příjmů a výdajů v členění podle rozpočtové skladby a o dalších finančních operacích, včetně tvorby a použití fondů, tak aby bylo možné zhodnotit finanční hospodaření ÚSC a DSO a jimi zřízených a založených právnických osob a hospodaření s jejich majetkem. Dále podle § 17 odst. 3 zákona 250/2000 Sb. je součástí závěrečného účtu vyúčtování finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, rozpočtům krajů, obcí, státním fondům a jiným rozpočtům a k hospodaření dalších osob.

§ 2 odst. 1 písm. a) – g) zákona 420/2004 Sb.

odkaz na právní předpis
Předmětem přezkoumání hospodaření jsou tak podle § 2 odst. 1 zákona 420/2004 Sb. následující činnosti – ČINNOST A):

  1. plnění příjmů a výdajů rozpočtu kraje včetně peněžních operací týkajících se rozpočtových prostředků, a to zejména

    • rozpočtový proces,

    • uskutečňování rozpočtu,

    • peněžní operace týkající se rozpočtových prostředků,

  2. finanční operace týkající se tvorby a použití peněžních fondů,

  3. náklady a výnosy podnikatelské činnosti ÚSC,

  4. peněžní operace týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více územními celky, anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami,

  5. finanční operace týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví – zejména operace na účtech

    • rezerv,

    • dlouhodobých závazků,

    • krátkodobých závazků,

    • bankovních úvěrů a půjček,

    • přechodných účtů pasivních,

  6. hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv,

  7. vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám.

§ 2 odst. 2 písm. a) – h) zákona 420/2004 Sb.

odkaz na právní předpis
Předmětem přezkoumání hospodaření jsou dále podle § 2 odst. 2 zákona 420/2004 Sb. následující činnosti – ČINNOST B):

  1. nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku,

    • rozhodování zastupitelstva ÚSC o majetkoprávních úkonech,

    • rozhodování rady ÚSC o majetkoprávních úkonech,

    • rozhodování nebo jiné úkony ÚSC či DSO,

  2. nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek

    • evidence státního majetku ve vazbě na účetnictví ÚSC,

    • inventarizace státního majetku včetně jeho stavu a péče o něj,

    • existence právních vztahů ke státu ohledně státního majetku,

  3. zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumávaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu, a to

    • soulad zadávání veřejných zakázek s platnými právními předpisy,

    • zaúčtování veřejných zakázek v účetnictví ÚSC či DSO,

    • shoda původní smluvní ceny veřejných zakázek s jejich konečnými cenami,

    • provázanost veřejných zakázek s ostatními účetními obdobími, pokud tyto zakázky přesahují jedno účetní období,

    • stav veřejných zakázek z hlediska vyloučení jejich spekulativního dělení,

    • projednání veřejných zakázek v orgánech ÚSC či DSO,

    • uskutečňování zakázek v návaznosti na jejich zadání,

    • shoda výdajů vynaložených na vybrané zakázky s hodnotou skutečně vykonaných prací,

  4. stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi a to zejména

    • inventarizace pohledávek a závazků,

    • stav pohledávek podle splatnosti a kvality,

    • účtování pohledávek a závazků účtové třídy 3 – pohledávky a závazky,

    • právní postup při vymáhání pohledávek,

    • výše závazku ve vztahu k případné zadluženosti kraje,

    • výše závazku a pohledávek v porovnání s minulým obdobím,

    • nakládání s vybranými pohledávkami a závazky,

    • stav závazků a půjček jako zvláštní oblasti závazků a pohledávek,

    • poskytování půjček,

  5. ručení za závazky fyzických a právnických osob, a to

    • zákonnost poskytnutého ručení,

    • předchozí souhlas zastupitelstva s poskytnutím ručení,

    • zajištění ručení řádnou smlouvou doplněnou zajišťovacími právy,

    • možnost vzniku rizik pro kraj ze smluvených záruk,

  6. zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob,

    • oprávněnost poskytnutých zástav a udělení souhlasu s tímto úkonem příslušným orgánem územního celku,

    • smluvní zajištění zástavy,

    • řádné zajištění rizika územního celku pro případ neplnění závazku osobou, za kterou poskytl ručení zástavou,

    • přiměřenost rizik vyplývajících ze smluvených zástav,

    • sledování zastavených nemovitostí ve vlastnictví ÚSC či DSO na příslušných analytických účtech a jejich uvedení v komentáři k závěrečnému účtu,

  7. zřizování věcných břemen k majetku územního celku

    • dodržení vyhrazeného rozhodování zastupitelstva územního celku o určitých majetkoprávních úkonech ÚSC či DSO,

    • řádné uzavření smlouvy na věcné břemeno včetně požadovaných náležitostí,

    • učinění vkladu do katastru nemovitostí a vedení jeho příslušné evidence,

    • zaúčtování věcného břemena v účetnictví a sledování zřízených břemen na podrozvahových účtech,

  8. účetnictví vedené územním celkem

    • vydání interní směrnice o oběhu účetních dokladů,

Nahrávám...
Nahrávám...