dnes je 19.4.2024

Input:

Postavení tajemníka obecního úřadu vůči ostatním orgánům obce

1.1.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.5.3 Postavení tajemníka obecního úřadu vůči ostatním orgánům obce

MV ČR

Postavení tajemníka obecního úřadu vůči starostovi obce

V jakém vzájemném postavení jsou vůči sobě starosta obce a tajemník obecní-ho úřadu?

Starosta obce a tajemník obecního úřadu jsou vůči sobě ve vzájemném postavení "podřízenosti a nadřízenosti". Zatímco tajemník obecního úřadu plní úkoly uložené mu (nejen) starostou obce a za výkon své funkce je odpovědný starostovi, tajemník obecního úřadu nedisponuje vůči starostovi obce žádnými nadřízenými pravomocemi, stejně tak jako starosta obce není ze své funkce odpovědný tajemníkovi obecního úřadu, ale toliko zastupitelstvu obce. Jisté omezení lze spatřovat při zasahování do pravomocí tajemníka obecního úřadu (viz dále).

Vzhledem k tomu, že tajemník obecního úřadu je ze své funkce odpovědný výhradně starostovi obce, lze ho považovat za jakéhosi "zástupce starosty"?

Nikoliv. Tajemníka obecního úřadu v žádném případě nelze považovat za zástupce starosty obce. Zákon nezná žádnou situaci, kdy by pravomoci starosty obce přecházely na tajemníka obecního úřadu (toto však neplatí opačně). Pro zastupování starosty obce je určen místostarosta obce (viz příslušná kapitola). Odpovědnost tajemníka obecního úřadu starostovi obce je dána toliko především proto, že tajemník obecního úřadu je odpovědný za plnění úkolů obecního úřadu, v jehož čele stojí právě starosta obce.

Může starosta obce zasahovat do pravomocí tajemníka obecního úřadu?

Zásahy do pravomocí tajemníka obecního úřadu, jak již bylo uvedeno, nelze ze strany starosty obce (ale i zastupitelstva obce či rady obce) vyloučit. Vždy platí, že tajemník obecního úřadu plní úkoly uložené mu starostou obce (a též zastupitelstvem obce a radou obce) – s určitým omezením, a to že ukládané úkoly nejsou v rozporu s právními předpisy a že ukládané úkoly nemají povahu bránění v samotném výkonu pravomocí tajemníka obecního úřadu svěřených mu zákonem, přičemž obě podmínky musí být splněny kumulativně.

Postavení tajemníka obecního úřadu vůči zastupitelstvu obce a radě obce

Může zastupitelstvo obce a rada obce ukládat tajemníkovi obecního úřadu úkoly?

Ano. Zákon o obcích ustanovením § 110 odst. 4 písm. b) OZř výslovně uvádí právo zastupitelstva obce, rady obce (a též starosty) obce ukládat tajemníkovi obce úkoly (a tedy jeho povinnost je plnit).

Jsou zastupitelstvo obce a rada obce oprávněni zasahovat do pravomocí tajemníka obecního úřadu?

Zásahy do pravomocí tajemníka obecního úřadu nelze ze strany zastupitelstva obce či rady obce (a též starosty obce) vyloučit. Vždy platí, že tajemník obecního úřadu plní úkoly uložené mu zastupitelstvem obce, radou obce nebo starostou s určitým omezením, a to že ukládané úkoly nejsou v rozporu s právními předpisy, a že ukládané úkoly nemají povahu bránění v samotném výkonu pravomocí tajemníka obecního úřadu svěřených mu zákonem, přičemž obě podmínky musí být splněny kumulativně.

Má tajemník obecního úřadu nějaké pravomoci vůči zastupitelstvu obce a radě obce?

Ano. Tajemník obecního úřadu, jakožto jediná osoba mimo členy zastupitelstva obce a rady obce, a též jako jediný úředník obce, má ze zákona výslovně svěřenu nejen povinnost účastnit se zasedání a schůzí těchto orgánů, ale především právo se jich účastnit s hlasem poradním. Toto právo je nutno vykládat jako právo vyjádřit se ke každému projednávanému bodu (nikoliv pouze jako právo doporučit hlasovat pro či proti), a to ještě předtím, než o něm příslušný orgán obce rozhodne.

Může kontrolní výbor zastupitelstva obce provádět kontrolu činnosti tajemníka obecního úřadu?

Jak již bylo uvedeno, tajemník obecního úřadu zejména plní úkoly uložené mu zastupitelstvem obce, radou obce nebo starostou – s určitým omezením, a to že ukládané úkoly nejsou v rozporu s právními předpisy a že ukládané úkoly nemají

Nahrávám...
Nahrávám...