4.1.5 Podrozvahové účty a Příloha účetní závěrky
Bc. Lukáš Auerswald
Právní předpisy účetnictví ÚSC
Platné a účinné právní předpisy a další související dokumenty
upravující účetnictví územních samosprávných celků a jejich zřízených
příspěvkových organizací:
-
zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů (dále "zákon 563“),
-
vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení
zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé
vybrané účetní jednotky dále jen prováděcí vyhláška ("vyhláška 410“), včetně
příloh,
-
vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě
vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních
informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů
(technická vyhláška o účetních záznamech – dále jen technická vyhláška (dále
"vyhláška 383“), včetně příloh,
-
vyhláška č. 449/2009 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů
předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů,
rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a
rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti včetně příloh (dále "vyhláška
449“),
-
vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků
(inventarizační vyhláška),
-
zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o
změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších
předpisů,
-
vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o
kontrole,
-
české účetní standardy č. 701–710.
§ 47 vyhlášky
410
Připomeňme si, že účtování na podrozvahových účtech je závazné a
vybrané podrozvahové účty jsou přesně obsahově vymezeny, a tudíž žádná
účetní jednotka si je nemůže sama tvořit a modifikovat (tj. podmíněné
pohledávky, podmíněné závazky, majetek účetní jednotky, odepsané pohledávky a
závazky). Náplně i čísla účtů jsou pevně stanoveny v příloze prováděcí
vyhlášky. Pro podrozvahovou evidenci platí určité zásady, které je třeba
dodržovat:
-
informace musí být významná pro účetní jednotku,
-
informace musí být významná pro potřeby manažerského řízení,
-
cena za tuto zjištěnou informaci musí být přiměřená,
-
stejná (identická) informace nesmí být duplicitně uváděna ještě
v rozvaze apod., avšak na vybrané účetní případy lze nahlížet rozdílně, a to ku
prospěchu věci, např. majetek v zástavě je evidován v rozvaze na samostatných
majetkových účtech, ale na podrozvaze máme jiné ocenění pro případy budoucího
prodeje, apod.,
-
vnitřním předpisem vymezit okamžik účtování na podrozvahových
účtech, např. k rozvahovému dni, k datu mezitímní závěrky apod., tj. dodržovat
stanovenou účetní metodu,
-
účty v podrozvahové evidenci podléhají fyzické a dokladové
inventuře a následně inventarizaci.
§ 48 vyhlášky
410
Je vhodné při účtování využít ustanovení § 48 odst. 1 prováděcí vyhlášky,
kde se stanoví, že pokud náklady na získání informace převýší přínosy plynoucí
z této informace nebo se informace nepovažuje za významnou podle § 19 odst. 6 zákona o účetnictví,
neuvede tyto skutečnosti účetní jednotka na podrozvahových účtech. Pro
zaúčtování podmíněných závazků a pohledávek není hranice významnosti ze strany
Ministerstva financí ČR závazně stanovena, a je nutné se proto řídit zněním ČÚS
č. 701 a stanovit si hladiny významnosti, a to vyjádřením částky v
procentech (např. částka někde v intervalu 1 – 2 % hodnoty aktiv netto z
rozvahy dle velikosti účetní jednotky, významné skutečnosti podstatné pro
posouzení majetkové situace organizace), výčtem případů či kombinací
předchozího. U majetku vedeného na podrozvahových účtech je stanovena hranice
významnosti u dlouhodobého hmotného majetku 40 000 Kč a u dlouhodobého
nehmotného majetku 60 000 Kč (nevztahuje se na účty 901 a 902 –
zde lze sledovat tzv. nehmotný a hmotný majetek v operativní evidenci pod
majetkovou hranicí vymezenou vnitřním předpisem účetní jednotky). Je tedy
bezpodmínečně nutné, aby si každá vybraná účetní jednotka ve svém vnitřním
předpisu s ohledem na objem svých účetních operací stanovila hladinu
významnosti při zaúčtování těch účetních případů, kde se vyskytují podrozvahové
účty. U podrozvahových účtů je rozlišována krátkodobost (do jednoho
roku) a dlouhodobost (dle § 72 vyhlášky 410 s výhledem až na tři
roky!) z pohledu kritéria konce účetního období, nikoli jako nutně 12 po sobě
jdoucích kalendářních měsíců. Při posuzování skutečností podle § 25 odst. 2 a 3 zákona o
účetnictví účetní jednotka nejdříve posuzuje, zda jsou splněny
podmínky pro účtování v knize podrozvahových účtů. V případě že ano, účtuje o
skutečnostech podle § 25 odst.
2 zákona v knize podrozvahových účtů až do okamžiku, kdy nejsou
již splněny podmínky pro účtování v knize podrozvahových účtů (oceňování v
podrozvaze).
§ 13 zákona 563
Ustanovení § 13 odst. 1 písm.
d) zákona 563 vymezuje, že v podrozvaze má být účtováno o tom,
co není v deníku a v hlavní knize – v rozvaze. V souvislosti s často nesprávným
účtováním účetních pohybů podrozvahových účtů (účtováno v měsíci či jen jednou
ročně, a to pouze rozdílovým a kompenzačním způsobem, a nikoliv položkově)
připomínám a zdůrazňuji ustanovení § 13 odst. 2 písm. b) zákona
563. Tento paragraf nechápejme striktně jako požadavek na
průběžné denní zúčtovávání jednotlivých účetních případů (například proúčtování
výdejů ze skladu, předpisů pohledávek za stravování, úroky z prodlení,
rozúčtování denních pohybů pokladny apod.), účtování o jednotlivých pohybech je
možné provádět v časových intervalech odpovídajících potřebám a možnostem
účetních jednotek, což je zpravidla nejméně 1 krát měsíčně. Při takovémto
souhrnném účtování se samozřejmě zdůrazňuje, že tyto účetní záznamy musí být
jednoznačně doložitelné průkaznými prvotními doklady (stanovená průkazná
operativní evidence – podrozvaha).
§ 49 vyhlášky
410
Následně si stručně popíšeme vybrané paragrafy ustanovení vyhlášky
410 týkající se uspořádání a označování podrozvahových účtů dle přílohy této vyhlášky. Vystihneme jednotlivá čísla položek P.I. až P.III. přílohy, jejich obsah a popíšeme, které podrozvahové účty podrozvaha
nutně musí obsahovat.
§ 49 Majetek účetní
jednotky
-
"P.I.1. SÚ 901 – Jiný drobný dlouhodobý nehmotný
majetek“ obsahuje majetek, který nesplňuje pouze podmínku dolní
hranice, tj. 60 000 Kč pro vykazování drobného dlouhodobého nehmotného majetku,
např. nehmotný majetek s dobou použitelnosti delší než jeden rok a s nižší
pořizovací cenou, než je 7 tis. Kč.
-
"P.I.2. SÚ 902 – Jiný drobný dlouhodobý hmotný
majetek“ obsahuje majetek, který nesplňuje pouze podmínku dolní
hranice, tj. 40 000 Kč pro vykazování drobného dlouhodobého hmotného majetku,
např. hmotný majetek s dobou použitelnosti delší než jeden rok a nižší
pořizovací cenou než 3 tis. Kč.
-
"P.I.3. SÚ 903 – Ostatní majetek“ obsahuje
majetek, který má účetní jednotka ve vlastnictví nebo jí přísluší hospodaření k
tomuto majetku, který je předmětem účetnictví, ale není vykazován v rozvaze a
není uveden na jiných podrozvahových účtech. Dále obsahuje majetek, který
zřizovatel předal příspěvkové organizaci k hospodaření podle jiného právního
předpisu, a pokud tento majetek zřizovatel vykazuje v rozvaze.
§ 50 vyhlášky
410
Vyřazené pohledávky a závazky
-
"P.II.1. SÚ 911 – Vyřazené pohledávky“ obsahuje
práva na peněžité plnění v případě, že již zanikl nárok účetní jednotky na
vymáhání plnění, ale je zde předpoklad, že dlužník svoji povinnost zcela nebo z
části splní nebo že bude plněno jinou osobou. Dále obsahuje pohledávky, které
účetní jednotka již nevykazuje v rozvaze, ale z jiných právních předpisů nebo z
potřeb účetní jednotky vyplývá potřeba jejich sledování, např. pohledávky, kde
může dlužník namítnout promlčení.
-
"P.II.2. SÚ 912 – Vyřazené závazky“ obsahuje
povinnosti k peněžitému plnění v případě, že již zanikl nárok věřitele na
vymáhání plnění, ale je zde předpoklad, že účetní jednotka svoji povinnost
zcela či zčásti splní. Dále obsahuje závazky, které účetní jednotka již
nevykazuje v rozvaze, ale z jiných právních předpisů nebo z potřeb účetní
jednotky vyplývá potřeba jejich sledování, např. závazek, který je promlčen,
ale pokud i po lhůtě nebude dodržen, budou následovat obchodní sankce.
§ 51 vyhlášky
410
Podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou
osobou
-
"P.III.1. SÚ 921 – Krátkodobé podmíněné pohledávky z
důvodu úplatného užívání majetku jinou osobou“ obsahuje budoucí
pohledávky, které mohou vzniknout do konce účetního období z titulu případné
nemožnosti vrácení majetku účetní jednotky úplatně užívaného jinou osobou,
např. z důvodu zničení nebo odcizení nebo z důvodu významného znehodnocení
tohoto majetku, a to ve výši případného peněžitého plnění vůči účetní
jednotce.
-
"P.III.2. SÚ 922 – Dlouhodobé podmíněné pohledávky z
důvodu úplatného užívání majetku jinou osobou“ obsahuje budoucí
pohledávky, které mohou vzniknout v následujících účetních obdobích opět z
titulu případné nemožnosti vrácení majetku účetní jednotky úplatně
užívaného jinou osobou, např. z důvodu zničení nebo odcizení nebo z důvodu
významného znehodnocení tohoto majetku, a to ve výši případného peněžitého
plnění vůči účetní jednotce.
-
"P.III.3. SÚ 923 – Krátkodobé podmíněné pohledávky z
důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce“ obsahuje budoucí pohledávky, které mohou vzniknout do konce účetního období z
titulu případné nemožnosti vrácení majetku účetní jednotky užívaného jinou
osobou na základě smlouvy o výpůjčce, např. z důvodu zničení nebo odcizení nebo
z důvodu významného znehodnocení tohoto majetku, a to ve výši případného
peněžitého plnění vůči účetní jednotce. Avšak pokud jiná účetní jednotka
poškodí náš majetek na základě smlouvy o výpůjčce, jsme povinni tuto škodu
vymáhat a zaúčtovat jako pohledávku v rozvaze!
-
"P.III.4. SÚ 924 – Dlouhodobé podmíněné pohledávky z
důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce“ obsahuje budoucí pohledávky, které mohou vzniknout v následujících účetních
obdobích z titulu případné…