dnes je 29.3.2024

Input:

Podpisové vzory (vzory podpisových záznamů)

1.1.2017, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.2.10
Podpisové vzory (vzory podpisových záznamů)

Ing. Danuše Prokůpková

Název a organizační uspořádání účetní jednotky:

Územní samosprávný celek - obec

Městský úřad XXXXXXXXXXXXXXX

Označení: ...................... Číslo: ......................................

Zpracoval: ...................... Kontroloval:....................................

Platnost: ...................... Závaznost: ..............................

Datum vydání: ...................... Vydává: ......................................

Nahrazuje: ...................... Doplňuje: ......................................

Metodické vymezení: vnitřní norma – podpisový řád

Počet stran: ...................... Přílohy: Číslo .....Název přílohy ...........

Obsah:

Část I. Oddíl A – Obecná ustanovení

Oddíl B – Bližší ustanovení

Část II. Přidělení kompetencí a odpovědností

Část III. Seznam podpisových vzorů

Část IV. Právní úprava

Část I.

Oddíl A

Čl. 1

Obecná ustanovení

1.1. Podpisový řád upravuje podpisování dokumentů a písemností v rámci městského úřadu XXXXXXXXX

sídlem: XXXXXXXXXXXXXX

IČO: XXXXXXXXXXX

1.2. Podpisový řád upravuje podpisování dokumentů a písemností také vůči externím subjektům.

1.3. Seznam je průběžně aktualizován v souladu s nově stanovenými potřebami.

1.4. Podpisový řád je sestaven ve smyslu ustanovení § 26 odst. 1 písm. a) až c) a § 27 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole (dále jen ZoFk) a v souladu s příslušnými ustanovení vyhlášky k zákonu č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole (dále jen Vyhláška), § 11 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví a (dále jen ZoÚ) a dalších vnitřních potřeb organizace podle souvisejících vnitřních směrnic kterými jsou:

  • Organizační řád organizace

  • Spisový řád

  • Jednací řád

  • Oběh účetních dokladů

  • Účtový rozvrh a další varianty

:

:

Čl. 2

Organizování řídící kontroly v účetní jednotce

2.1. Podle § 25 až 27 zákona č. 320/2001 Sb. je v organizaci:

Poznámka: Varianty:

  1. vytvořen jednostupňový vnitřní kontrolní systém ( tj. pracovníci pověření obvykle v rámci své pracovní náplně) nebo
  2. vícestupňový vnitřní kontrolní systém na úrovni řídící kontroly v účelné kombinaci.

2.2. Řídící kontrolu provádějí:

  • příkazci operací,

  • správce rozpočtu a

  • hlavní účetní.

2.3. Předběžná kontrola je organizována ve smyslu ustanovení § 12, 13 a 14 vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole. Předběžná kontrola je zaměřena na to, zda připravované operace jsou v souladu s posláním a činností organizace, s péčí o majetek a plněním dalších úkolů uložených věcně příslušnými právními předpisy.

2.3.1. Předběžnou kontrolu při správě veřejných příjmů po vzniku nároku orgánu veřejné správy zajistí podle § 12 vyhlášky ve své působnosti příkazce operace a hlavní účetní.

2.3.2. Předběžnou kontrolu při řízení veřejných výdajů před vznikem závazku orgánu veřejné správy zajistí podle § 13 vyhlášky ve své působnosti příkazce operace a správce rozpočtu.

2.3.3. Předběžnou kontrolu při řízení veřejných výdajů po vzniku závazku orgánu veřejné správy zajistí podle § 14 ve své působnosti příkazce operace a hlavní účetní.

2.4. Průběžná kontrola

Průběžnou řídící kontrola přímého uskutečňování operací týkající se finančních operací organizace je zajištěna prostřednictvím operačních postupů podle § 18 a 19 vyhlášky, vykonávaných k tomu pověřenými zaměstnanci a připojením podpisu pracovníka podle přílohy č. ..... této směrnice.

Oddíl B

Bližší ustanovení

Čl.3t

Podpisové oprávnění

3.1. Pokud nejsou kompetence a odpovědnosti příkazce delegovány na ostatní (vedoucí) pracovníky podle organizačního řádu městského úřadu, pracovních míst a podle níže uvedených podpisových vzorů, je ve smyslu uvedených paragrafů vyhlášky vždy:

  • příkazcem operace vždy vedoucí organizace – starosta

  • správcem rozpočtu – vedoucí rozpočtového odboru (oddělení apod.)

  • hlavní účetní – vedoucí odboru finanční účtárny (účetní apod.).

Poznámka: Varianty je vždy nutné sladit s organizačním řádem

3.2. V době nepřítomnosti starosty, zastupuje organizaci zástupce statutárního orgánu – (var: místostarosta, tajemník, pověřený vedoucí zaměstanec). Ten podepisuje tím způsobem, že k napsanému jménu organizace připojí svůj podpis a dodatek "v z.“, označující zastoupení.

3.3. Starosta může v  jednotlivých případech pověřit jinou osobu, aby za úřad jednala a podepisovala. Pověření musí mít formu písemné plné moci.

3.4. Podepisování interních písemností vychází z organizační struktury celého městského úřadu a příslušného útvaru a souvisí s konkrétní delegací práv a povinností pro jeho jednotlivé zaměstnance.

3.5. Podpisové oprávnění doplňují podpisové vzory. Seznam podpisových vzorů jednotlivých organizačních stupňů úřadu členěných dle přílohy č. ......... Organizačního řádu je v uveden v Části III. směrnice.

Čl. 4

Způsob podepisování

4.1 Všechny písemnosti vyhotovené orgány obce musí mít náležitosti v souladu s ustanovením § 111 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích. Každá písemnost (viz Vnitřní směrnice č. ..... "Spisový řád") musí být označena datem vyhotovení a podepsaná. Podpisování za organizaci se děje tak, že kompetentní a odpovědný pracovník k vytištěnému nebo napsanému jménu organizace připojí svůj podpis.

4.2. Pokud není zvláštním předpisem (ZoFk) stanoveno jinak, je každá písemnost opatřena jedním podpisem. U písemností s více podpisy se podepisuje zaměstnanec s vyšším funkčním zařazením vpravo.

4.3. Pokud se bude jednat o ověření správnosti u písemností ověřujících finanční operace, (např. účetní doklady, bankovní doklady, pokladní dokl. a další účetní písemnosti), bude písemnost opatřena nejméně dvěma podpisy ve smyslu ustanovení § 11 ZoÚ a § 12 až 14 vyhlášky č. 416/2004 Sb. Podpisy budou umístěny na předepsaném místě tiskopisu zpracovaného pro daný účel (např. smlouva, projekt, zařazovací protokol, faktura vydaná, pokladní doklad, faktura došlá apod).a podle charakteru odpovědnosti ve smyslu § 12 až 14 vyhlášky.

4.4. Předtištěné a další formuláře (tabulky, hlášení, výkazy...) se podepisují podle předtisku.

4.5. Každý vnitřní dokument ověřující hospodářské a finanční operace předkládaný k  podpisu odpovědnému zaměstnanci opatřuje jeho předkladatel a zpracovatel na vyžádání uvedeného odpovědného zaměstnance svoji parafou, kterou umisťuje do levého spodního rohu plochy určené k podpisu, případně vlevo dole pod podpisovou linku.

4.6. Právně závazný podpis na písemnosti, pokud se nejedná o dokumenty specifikované v bodě 4.3 tohoto článku, musí být proveden vždy pod názvem organizace (název je zpravidla otiskem razítka).

4.7. Písemnosti se podepisují vlastnoručně buď perem nebo kuličkovou tužkou modré barvy nad podpisovou linku, nebo nad strojem napsané jméno a funkci podpisujícího.

Poznámka:

Var: umožnit elektronický podpis

4.8. U osobních dopisů lze uvést jen jméno bez funkce a nepoužívá se otisk razítka.

4.9. Pokud písemnost podepisuje zaměstnanec pověřený zastupováním odpovědného zaměstnance jehož jméno je napsáno, uvede před své jméno poznámku "za“ nebo  "v z.“.

4.10. V případech, kdy písemnost netvoří originál podepisovaný odpovědným zaměstnancem, ale jeho kopie, opis, otisk matrice apod., uvede se u jména tohoto zaměstnance poznámka "v. r.“ a písemnost se opatří doložkou "za správnost“ s podpisem zaměstnance, který písemnost vyřizuje.

Část II.

Přidělení kompetencí a odpovědností

Čl. 5

Podpisová oprávnění k vybraným písemnostem

Písemnosti, doklady Oprávněnost k podpisování 
Nahrávám...
Nahrávám...