dnes je 19.9.2024

Input:

Ochrana zvířat

20.5.2009, , Zdroj: Verlag Dashöfer

11.4.1
Ochrana zvířat

Jan Lisý

Úvod

Působnost obcí při ochraně zvířat je zakotvena v několika právních předpisech, zejména v zákoně č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání (dále jen "zákon“). Tento zákon v posledních letech směrem k obcím doznává velkých změn, protože do něj musely být zapracovány příslušné předpisy Evropského společenství. Např. do roku 2004 obce dle tohoto zákona projednávaly přestupky, ukládaly pokuty, ale na úseku obecní legislativy – vydávání obecně závazných vyhlášek (tj. práva obcí upravovat si místní záležitosti), neměly obce téměř žádnou pravomoc. První vlaštovkou byla právě v roce 2004 nová pravomoc obcí upravit pravidla pro pohyb psů na veřejném prostranství a vymezit prostory pro volné pobíhání psů obecně závaznou vyhláškou.

Od té doby mají obce také nové možnosti při řešení problému toulavých a opuštěných zvířat, když mohou např. obecně závaznou vyhláškou nařídit povinné označování všech psů tetováním nebo čipováním. Obce rovněž dostaly výslovné právo zřizovat, provozovat a rušit útulky pro zvířata. Naopak obce jako celek ztratily právo projednávat a trestat přestupky v této oblasti a až na výjimky správní delikty (tj. přestupky a správní delikty) nyní projednávají a trestají pouze obecní úřady obcí s rozšířenou působností.

Regulace toulavých a opuštěných zvířat

S účinností od 1. října roku 2008 zákon č. 312/2008 Sb. dává obcím další možnosti k regulaci toulavých a opuštěných zvířat, kdy obsah obecně závazných vyhlášek k označování psů upřesňuje a může chovatelům psů uložit přihlásit psy do evidence a upravit náležitosti a způsob vedení této evidence psů a jejich chovatelů. Obec dostala rovněž právo dosud neoznačené toulavé a opuštěné psy nechat na své náklady takto označit.

Všechny obecní úřady mají nyní za povinnost se postarat o zvířata, která by jinak zůstala sama v bytech, které jsou z různých zákonných důvodů zapečeťovány.

Nově se do působnosti všech obcí v přenesené působnosti dostalo právo povolovat pořádání veřejných vystoupení.

Novinky pro obce vyplývající ze zákona

A nyní podrobněji k jednotlivým novinkám pro obce vyplývajícím ze zákona.

Jak již bylo většinou stručně řečeno, obce mohou:

  • zřizovat, provozovat a rušit útulky pro zvířata,

  • obecně závaznou vyhláškou upravit pravidla pro pohyb psů na veřejném prostranství a vymezit prostory pro volné pobíhání psů.

Poznámka autora: Zde důrazně doporučuji zvážit všechna omezení pohybu psů a vyvarovat se např. plošného a bezvýjimečného ustanovení, že všichni psi musí nosit košík, protože jej nelze splnit např. u malých psů s krátkým čenichem (čivava, jorkšírský teriér, kavalír atd.). Řešení nastalého problému ústním pokynem starosty obecní policii, aby "byla rozumná“ a tolerovala majitele těchto psů, je vlastně protizákonné a nově přijatou obecně závaznou vyhlášku o pohybu psů degraduje.

K regulaci populace toulavých a opuštěných zvířat obec dle § 13b zákona může:

  1. finančně či jinak zvýhodňovat osoby, které se ujmou péče o toulavé nebo opuštěné zvíře, zejména psa nebo kočku,

  2. pořádat odchyt toulavých a opuštěných zvířat. Odchyt toulavých a opuštěných zvířat a jejich umisťování do karantény nebo izolace patří dle zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči (dále jen " veterinární zákon“) mezi veterinární asanační činnosti. Tento odchyt na žádost obce nebo obecní policie smí provádět pouze osoba mající tuto činnost povolenou. Povolení dostane pouze fyzická osoba, která absolvovala specializovanou odbornou průpravu se zaměřením na tuto činnost, organizovanou vysokou školou s veterinárním studijním programem, složila závěrečnou zkoušku a získala tak osvědčení o způsobilosti k této činnosti (podle veterinárního zákona, § 59 a násl.). Podrobnosti ke způsobilosti viz také vyhláška č. 296/2003 Sb., o zdraví zvířat a jeho ochraně, o přemisťování a přepravě zvířat a o oprávnění a odborné způsobilosti k výkonu některých odborných veterinárních činností, § 15 a následující. Pečovat o toulavá a opuštěná zvířata v útulcích pro zvířata také mohou pouze osoby, které mají uvedené osvědčení,

  3. podporovat regulaci populace omezováním nekontrolovaných zdrojů potravy a neplánovaného rozmnožování psů a koček jejich sterilizací,

  4. nechat trvale označit toulavé a opuštěné psy v obci, kteří dosud nejsou označeni tetováním nebo čipováním. Označení těchto psů hradí obec. Přihlásí­li se chovatel psa nebo zjistí­li jej obec, je chovatel povinen obci vynaložené náklady na označení toulavého psa nahradit,

  5. provádět jiné preventivní aktivity zaměřené na prohloubení odpovědného chování člověka k zvířatům, zejména k zvířatům v lidské péči.

Zákon také ukládá každému, kdo se ujal toulavého, případně opuštěného zvířete, odpovědnost za jeho zdraví a dobrý stav; za splnění této povinnosti se považuje i oznámení místa nálezu obci nebo předání toulavého, případně opuštěného zvířete do útulku.

Značení psů

Obec může obecně závaznou vyhláškou

  • stanovit chovatelům povinnost nechat trvale označit psy, kteří dosud označeni nejsou, tetováním nebo čipováním. Označování psů však smí provádět pouze osoba odborně způsobilá dle veterinárního zákona. Podrobnosti k označování čipem či tetováním stanoví vyhláška č. 610/2004 Sb., o označování a pasech psů, koček a fretek v zájmovém chovu atd.

  • stanovit povinnost přihlásit psy do evidence a upravit náležitosti a způsob vedení evidence označených psů a jejich chovatelů.

Povinnost při pečetění bytu se zvířetem

Dle zákona (§ 25 odst. 6) je osoba, která provádí zapečetění bytu nebo jiného prostoru, kde se nachází živé zvíře, které by mohlo být týráno v důsledku omezení jeho výživy a

Nahrávám...
Nahrávám...