dnes je 29.3.2024

Input:

Nové instituty zákona o veřejných zakázkách

15.10.2012, , Zdroj: Verlag Dashöfer

11.3.4.7 Nové instituty zákona o veřejných zakázkách

JUDr. Irena Novotná

Jednou z velmi významných novinek zákona je umožnění používání rámcových smluv i pro veřejné zadavatele. Dosud mohli tento institut využívat jen zadavatelé sektoroví. Rámcové smlouvy mají mnoho výhod, z nichž je možné uvést zejména zjednodušení zadávacího řízení a snížení administrativních nákladů tím, že zadavatelé mohou na základě řádně zadané rámcové smlouvy zadávat jednotlivé zakázky zjednodušenými postupy. Zároveň však používání rámcových smluv zvyšuje transparentnost zadávacího řízení, neboť na základě rámcové smlouvy budou zadávána plnění, která by jinak mohla být zadávána postupy platnými pro veřejné zakázky malého rozsahu. Tím je zároveň chráněn i zadavatel, který nemusí řešit často komplikovanou otázku rozdělování či sčítání jednotlivých plnění. V neposlední řadě mohou rámcové smlouvy přinést i další finanční úspory v důsledku většího objemu poptávaného plnění.

Rámcové smlouvy na druhou stranu určitým způsobem ovlivňují tržní prostředí, protože odpovídají stavu na trhu v okamžiku svého uzavření, přičemž není vyloučeno, že za určitou dobu mohou jiní soutěžitelé nabídnout výhodnější plnění. Proto zákon omezuje dobu trvání rámcových smluv na maximálně čtyři roky.

Rámcová smlouva je definována jako písemná smlouva mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, uzavřená na dobu určitou, která upravuje podmínky týkající se jednotlivých veřejných zakázek, zadávaných na základě této rámcové smlouvy, zejména pokud jde o cenu a množství.

Uzavření rámcové smlouvy

Uzavření, resp. zadání rámcové smlouvy probíhá standardním způsobem v některém ze zadávacích řízení jako při zadávání veřejné zakázky. Hovoří-li zákon o veřejné zakázce, je tím myšlena i rámcová smlouva, pokud není v konkrétním případě stanoveno výslovně jinak. Pokud má být rámcová smlouva uzavřena s více dodavateli, vybere zadavatel místo jednoho příslušný počet vítězných uchazečů.

Typy rámcových smluv

Rámcové smlouvy lze dělit podle toho, zda jsou uzavřeny s jedním nebo více dodavateli, a dále podle toho, zda jsou v nich konkrétně vymezeny všechny podmínky plnění, či nikoliv. Podle toho se bude lišit také způsob zadávání jednotlivých zakázek, na jejich základě stanovený v § 92 zákona. Jedná se o postupy od jednoduché výzvy k poskytnutí plnění v případě jednoho dodavatele a vymezení všech podmínek v rámcové smlouvě až po zjednodušenou soutěž (tzv. minitendr) v případě více dodavatelů a ne zcela specifikovaných podmínek plnění.

Elektronizace zadávacích řízení (§ 149)

Významnou změnou, kterou zákon přináší, je nastavení podmínek pro postupnou elektronizaci zadávacího procesu (jako možnost, nikoliv povinnost). I stávající zákon č. 40/2004 Sb., obsahoval ustanovení umožňující podávání nabídky elektronickou formou. Jednalo se však jen o kusou úpravu, která byla v praxi těžko použitelná. Cílem nové úpravy je pomocí podrobné úpravy elektronické komunikace umožnit postupné směřování k tomu, aby mohly být všechny úkony v zadávacím řízení v budoucnu činěny elektronickou formou (v souladu s vládou schváleným Národním plánem zavedení elektronického zadávání veřejných zakázek pro období 2006–2010). Kromě obecných ustanovení obsahuje nový zákon dva konkrétní instituty, které s elektronizací úzce souvisejí, a to elektronickou aukci a dynamický nákupní systém.

Změny dle novely, zákona č. 55/2012 Sb.

Důležité
V ustanovení § 149 odst. 4 se novelou do první věty vkládá za slovo elektronickými ...prostředky vyhlášení k uveřejnění ve Věstníku veřejných zakázek...

Elektronická aukce (§ 96 a § 97)

Elektronické (reverzní) aukce umožňují nahradit fázi hodnocení nabídek interaktivním postupem, při němž po prvním úplném zhodnocení budou nabídky prostřednictvím elektronického zařízení v rámci vymezeného časového období či stanoveného počtu aukčních fází uchazeči nadále vylepšovány (tzv. holandská dražba), tj. zejména snižována nabídková cena, respektive vylepšovány jiné, číselně vyjádřitelné hodnoty.

Změny dle novely, zákona č. 55/2012 Sb.

Důležité
V ustanovení § 96 se novelou vkládá odst. 5, který zavazuje zadavatele povinností použít elektronickou aukci při zadání veřejné zakázky na dodávky zboží (bude vymezeno prováděcím předpisem).

V ustanovení § 97 odst. 1 je novelou provedena změna, která ukládá hodnotící komisi (zadavateli) povinnost před zahájením elektronické aukce provést posouzení a hodnocení nabídek a pořídit zprávu o posouzení a hodnocení nabídek podle § 80.

Dynamický nákupní systém (§ 93 až § 95)

Dynamický nákupní systém (DNS) je plně elektronizovaný systém, který umožňuje zadavatelům opakované pořizování obecně dostupného (standardizovaného) plnění. DNS je možné přirovnat k elektronickému obchodnímu domu nebo určité formě elektronického tržiště. Jedná se o otevřený systém (na rozdíl od rámcových smluv), do kterého mohou být dodavatelé přijati na základě tzv.

Nahrávám...
Nahrávám...