dnes je 12.9.2024

Input:

Druhy veřejnoprávních smluv

29.1.2007, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.7.1
Druhy veřejnoprávních smluv

JUDr. Jiří Němec

Druhy smluv

Druhy veřejnoprávních smluv:

  1. koordinační mezi správními orgány za účelem plnění svých úkolů

  2. subordinační mezi správním orgánem a účastníkem řízení místo vydávání rozhodnutí

  3. mezi účastníky o způsobu výkonu jejich práv a povinností

ad 1) Koordinační veřejnoprávní smlouvy

Koordinační smlouvy

V praxi obcí nejčastěji využívaný druh veřejnoprávní smlouvy – smlouvy o výkonu přenesené působnosti (státní správy) mezi obcemi (§ 63 zákona o obcích).

Stát, veřejnoprávní korporace, jiné právnické osoby zřízené zákonem a právnické a fyzické osoby, pokud vykonávají zákonem nebo na základě zákona svěřenou působnost v oblasti veřejné správy, mohou za účelem plnění svých úkolů vzájemně uzavírat veřejnoprávní smlouvy.

Jednání za stát upravují zvláštní zákony.

Správní orgány, které jsou organizačními složkami státu, mohou ve vzájemných vztazích nebo ve vztazích s jinými orgány veřejné moci, popřípadě s jinými organizačními složkami státu použít ustanovení této části obdobně.

Řešení sporů

Kdo řeší spory

Spory z dohod řeší správní orgán nejblíže společně nadřízený správním orgánům, jež jsou smluvními stranami.

Není-li takového správního orgánu, řeší spor v dohodě ústřední správní úřady nadřízené těmto správním orgánům.

Veřejnoprávní smlouvy, jejichž předmětem je výkon státní správy, se mohou uzavírat, jen:

  • stanoví-li tak zvláštní zákon a

  • jen se souhlasem nadřízeného správního orgánu. Ten posuzuje veřejnoprávní smlouvu a její obsah z hlediska souladu s právními předpisy a veřejným zájmem.

Územní samosprávné celky mohou vzájemně uzavírat veřejnoprávní smlouvy týkající se plnění úkolů vyplývajících z

Nahrávám...
Nahrávám...