dnes je 28.3.2024

Input:

Dotace pro příspěvkové organizace

13.5.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.2.8.4 Dotace pro příspěvkové organizace

Ing. Lukáš Auerswald

Úvod

Dotace je v současném účetním pojetí začleněna pod pojem transfer. Postupy účtování se řídí jak na straně poskytovatele, tak na straně příjemce dotace Českým účetním standardem pro vybrané účetní jednotky č. 703 Transfery (dále jen "ČÚS č. 703"). Zaměříme se na účtování a evidenci dotací z pohledu obcí jako poskytovatelů dotace ve prospěch příspěvkových organizací (příjemců dotace).

Obecně

Dle § 28 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů hospodaří příspěvková organizace s peněžními prostředky získanými vlastní činností a s peněžními prostředky přijatými z rozpočtu svého zřizovatele. Dále hospodaří s prostředky svých fondů, s peněžitými dary od fyzických a právnických osob, včetně peněžních prostředků poskytnutých z Národního fondu a ze zahraničí. Zároveň může příspěvková organizace čerpat finanční prostředky od svého zřizovatele i z dotačních titulů. Podle ustanovení § 28 odst. 4 výše uvedeného zákona zřizovatel poskytuje příspěvek na provoz své příspěvkové organizaci zpravidla v návaznosti na výkony nebo jiná kritéria jejích potřeb. Blíže tento zákon nestanovuje ani neupravuje parametry jednotlivých závazných ukazatelů a stejně tak ani v jiných právních předpisech nejsou žádná pravidla pro stanovování závazných ukazatelů pro příspěvkové organizace zřízené obcí, krajem nebo dobrovolným svazkem obcí. V tomto ohledu je pouze na zřizovateli, jaké závazné ukazatele a jakou dotaci své zřizované příspěvkové organizaci stanoví.

Transfery

Transferem se rozumí poskytnutí peněžních prostředků z veřejných rozpočtů, stejně tak i přijetí peněžních prostředků veřejnými rozpočty včetně prostředků ze zahraničí. Jedná se zejména o dotace, granty, příspěvky, subvence, nenávratné finanční výpomoci, dávky, peněžní dary nebo podpory. Transferem naopak nejsou dotace zřizovatele na pořízení dlouhodobého majetku vlastní příspěvkové organizaci, pokud tato dotace nebyla poskytnuta z peněžních prostředků z transferu přijatého zřizovatelem za tímto účelem. Transfery se dělí na investiční či neinvestiční, dále na průtokový či neprůtokový. Mezi další třídění můžeme označit transfer s vypořádáním a transfer bez vypořádání.

Průtokové a neprůtokové transfery

Průtokové transfery definuje ČÚS č. 703 v bodě 3 a jsou to transfery:

1. o jejichž výši rozhoduje účetní jednotka v rámci výkonu státní správy v přenesené působnosti (poskytování sociálních dávek, které vyplácí obce s rozšířenou působností),

2. u kterých jejich poskytovatel určil příjemce a výši transferu, a účetní jednotka je povinna poskytnout je příjemci (výplata příspěvku na péči obcí nebo dotace určené pro zřizovanou příspěvkovou organizaci, které jsou zasílány prostřednictvím obce - zřizovatele).

Investiční a neinvestiční transfery

Investiční transfery definuje ČÚS č. 703 v bodě 3.1 a jsou to transfery, které jsou určeny k financování dlouhodobého majetku příjemce, který tento majetek pořizuje.

Poskytnuté dotace příspěvkové organizaci z pohledu obce

Pro poskytnuté transfery u obcí se používá účet 572 – Náklady vybraných místních vládních institucí na transfery. Analytické členění tohoto účtu dále vyjadřuje, komu jsou jednotlivé transfery poskytovány.

Na straně předpisu pohledávek z transferu se užívají účty:

  • 346 - Pohledávky za vybranými ústředními vládními institucemi (transfery ze státního rozpočtu či národních fondů),

  • 348 - Pohledávky za vybranými místními vládními institucemi (transfery jiných obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a regionálních rad apod.),

  • 377 - Ostatní krátkodobé pohledávky (transfery od fyzických a právnických osob).

Z pohledu závazků se užívají účty:

  • 347 - Závazky k vybraným ústředním vládním institucím (transfery ze státního rozpočtu či národních fondů),

  • 349 - Závazky k vybraným místním vládním institucím (transfery jiných obcí, dobrovolných

Nahrávám...
Nahrávám...