dnes je 29.3.2024

Input:

Doručování

21.8.2013, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.4 Doručování

doc. JUDr. Pavel Mates, CSc.

§ 19

Význam doručování

Doručení je důležitým procesním institutem, který slouží k tomu, aby účastníci řízení, případně i jiné dotčené osoby, byli včas a řádně informováni o průběhu řízení a jednotlivých úkonech, které jsou v něm učiněny. V některých případech se od doručení odvíjejí další významná práva a povinnosti, což platí zejména o doručení rozhodnutí, k němuž se váže běh lhůt pro podání opravných prostředků. Povinnost doručovat má příslušný správní orgán. Ten též nese odpovědnost za případnou škodu, která zde vznikla např. v důsledku nesprávného úředního postupu. Na druhé straně může být uložena pořádková pokuta provozovateli poštovních služeb, způsobí-li, že nebude včas a řádně doručeno a tím dojde k průtahům v řízení.

Který orgán doručuje?

Legislativa
Zákon ukládá povinnost zajistit doručování písemností tomu správnímu orgánu, který ji vyhotovil a ten odpovídá za to, že doručení bude realizováno. Z § 19 odst. 1 správního řádu plyne, že přednost má doručení do datové schránky. Jde o ustanovení fakticky nadbytečné, protože podle zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů (zákon č. 300/2008 Sb.) má tato forma doručování zásadně prioritu a je-li použita, režim jiných zákonů ohledně způsobu doručování nepřichází v úvahu (§ 17 odst. 1 zákona). Pokud by takto nebylo možno písemnost doručit, může ji doručit správní orgán sám. V zákonem stanovených případech pak může písemnost doručit prostřednictvím obecního úřadu (magistrátu, městského úřadu, úřadu městského obvodu nebo úřadu městské části statutárního města, resp. hlavního města Prahy). Dále má možnost využít k doručování policejní orgán, který je příslušný podle místa doručování, což však přichází v úvahu pouze v případě, že tak stanoví zákon.

Pokud je k řízení příslušný orgán obce (v praxi nejčastěji obecní úřad nebo zvláštní orgán obce) může písemnost doručit prostřednictvím obecní policie. V tomto případě může strážník obecní policie zjišťovat totožnost adresáta a osob, které jsou za něj oprávněny písemnost převzít podle § 19 odst. 7 správního řádu, a nikoli § 12 zákona o obecní policii. Obecní policie zásadně vykonává působnost na území obce, která ji zřídila a tedy pouze zde může doručovat. Zákon o obecní policii (§ 3a) však počítá s tím, že obec, která obecní policii nezřídila, může uzavřít s obcí, která obecní policii zřídila, tzv. koordinační veřejnoprávní smlouvu, na jejímž základě bude obecní policie této obce vykonávat zákonem stanovené úkoly na území druhé obce. Dále může starosta obce, na jejímž území byl vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu uzavřít veřejnoprávní smlouvu se starostou jiné obce o poskytnutí strážníků, kteří zde budou plnit úkoly obecní policie (§ 3b zákona). V těchto případech budou moci strážníci doručovat písemnosti i mimo území svojí obce. Je třeba zdůraznit, že využít k doručování strážníky mohou právě jen orgány obce, nikoli jiné správní orgány.

Jestliže nelze písemnost doručit prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky, může tak být učiněno prostřednictvím provozovatele poštovní služby. Doručování do datové schránky má tedy přednost, kdežto doručováním provozovatelem poštovní služby nastupuje teprve sekundárně. V zásadě není správní orgán nijak omezen v tom, jakého provozovatel zvolí, na druhé straně však musí přihlížet k tomu, aby byl vybrán ten, kdo zajistí, že písemnost bude doručena způsobem, který správní řád stanoví pro doručování. Zejména je nezbytné, aby bylo doručení stvrzeno tzv. dodejkou, zajištěno, že adresát bude případně informován o neúspěšném doručení, resp. uložení a nedoručená písemnost bude vrácena (§ 23 odst. 4 správního řádu).

Způsob a místo doručení

Vzhledem k tomu, že doručování má být pro účastníky i další dotčené osoby co možná nejsnazší a nejjednodušší, doručuje správní orgán na adresu pro doručování nebo na elektronickou adresu, kterou mu účastník sdělí. Zákon stanoví, že tak lze učinit, zejména pokud to může přispět k urychlení řízení. V úvahu ovšem mohou přijít i jiné důvody, např. osobní či rodinné poměry nebo fakt, že je to pro účastníka vhodnější. Podmínkou je, že takový způsob nevylučuje zákon nebo povaha věci (doručit elektronicky nelze např. dokument, pokud by zákon vyžadoval, že musí být vlastnoručně podepsán). O tuto formu doručování musí účastník řízení požádat. Shledá-li správní orgán, že mu nemůže vyhovět, sdělí mu to; toto sdělení se nečiní usnesením tím méně rozhodnutím, ale přípisem.

Doručování do vlastních rukou

Do vlastních rukou musí být doručováno:

a) předvolání a rozhodnutí, písemnosti, o nichž tak stanoví zvláštní zákon, a ty, o nichž to stanoví oprávněná úřední osoba; účastník řízení však může požádat správní orgán, aby mu doručoval jiným způsobem, který si zvolí (viz § 19 odst. 8 správního řádu);

b) písemnosti, u nichž hrozí, že by mohly být vydány jinému účastníkovi řízení, který má na věci protichůdný zájem (např. odpůrci ve sporném řízení nebo tomu, vůči němuž je nařízena exekuce). Pokud by takovému účastníkovi řízení byla písemnost doručena (rozumí se nikoli do vlastních rukou), považuje se za doručenou v případě, že adresát její převzetí od

Nahrávám...
Nahrávám...