dnes je 29.3.2024

Input:

Dílčí a závěrečné přezkoumání

28.8.2007, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.5.4 Dílčí a závěrečné přezkoumání

PhDr. Jindra Dolejšová

Dílčí přezkoumání

Krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy na základě vytvořených plánů přezkoumání, které předaly MFČR v termínu do 21. července, vykonávají vždy do konce kalendářního roku dílčí přezkoumání za předchozí (dílčí) část kalendářního roku. Dílčí přezkoumání je povinen krajský úřad provést u všech DSO a u ÚSC, které mají více než 800 obyvatel a nebo vykonávají hospodářskou činnost, tzn. i s nižším počtem obyvatel (dle § 4 odst. 4 a odst. 5 zákona 420/2004 Sb.). Dále může krajský úřad provést dílčí přezkum i u ostatních obcí, které projeví zájem, a pokud z časového hlediska kontroloři KÚ mají dostatečný prostor pro jeho vykonání. Pro účely přezkoumání je rozhodující počet obyvatel přihlášených v obci k trvalému pobytu ke dni 1. ledna toho kalendářního roku, jehož se přezkoumání týká.

Dílčí přezkoumání je vlastně jakousi metodickou pomocí kraje obcím, městům i DSO, neboť ty mohou, pokud chtějí, na základě zjištěných nedostatků a chyb při dílčím přezkoumání již k datu závěrečného přezkoumání odstranit převážnou část nedostatků nebo všechny chyby zcela napravit, a to na základě přesného popisu jednotlivých chyb či nedostatků včetně uvedení jejich povinností vyplývajících ze zákonných norem ČR.

Nedostatky, chyby dílčích přezkoumání

Nezapomeňte
Mezi nejčastější nedostatky zjištěné při dílčích přezkumech územních celků stále patří (čerpáno z osobních zkušeností funkce kontrolorky krajského úřadu za období let 2005–2006):

  • neodstranění všech nedostatků zjištěných při přezkoumání hospodaření za předchozí rok spočívající zejména

    • v opakované nečinnosti kontrolního a finančního výboru a v důsledku toho nedostatečnost vnitřního kontrolního systému (a to včetně nedostatečné kontroly PO),

    • v opakovaném neprovedení aktualizace vnitřních norem nebo nevytvoření žádných vnitřních předpisů (a to hlavně oběh účetních dokladů, majetková evidence, způsob evidence, účtování a vymáhání pohledávek – především místní poplatky),

    • v metodických nedostatcích účtování pokladny,

    • v metodicky chybném schvalování odměn neuvolněným zastupitelům (nebylo projednáno na ZO či ZM, chybné zaokrouhlování odměn zastupitelů),

    • v nepřijetí opatření k odstranění nedostatků zjištěných v minulém roce,

    • v malé vypovídající schopnosti zejména vnitřních účetních dokladů,

  • nedostatečné zveřejňování návrhu závěrečného účtu a zprávy o výsledcích přezkoumání hospodaření za předchozí rok před projednáváním v zastupitelstvu (tj. minimálně 15 dní zveřejnit na úřední desce – včetně webových stránek) v rozporu s § 17, zejména odst. 5 a odst. 6 zákona 250/2000 Sb. (pro obce a města), či v orgánu svazku obcí v rozporu s § 39, zejména odst. 5 a odst. 6 zákona 250/2000 Sb. (pro DSO),

  • neprojednání závěrečného účtu za předchozí rok v termínu do 30. 6. v rozporu s § 43 zákona 128, a to společně se závěrečným účtem a zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření,

  • neprojednání rozpočtového provizoria v souladu s § 13 odst. 1 zákona 250/2000 Sb.,

  • zmatečné používání termínů, respektive metodicky chybné použití terminologie vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu v rozporu s § 4 zákona 250/2000 Sb.,

  • rozporuplné schvalování rozpočtu a metodicky chybné vykazování a zveřejňování schváleného rozpočtu včetně prvních rozpočtových změn ve finančních výkazech i na úřední desce ÚSC,

  • nepředložení rozpočtového výhledu nebo ve schváleném rozpočtovém výhledu chyběly povinné údaje dle § 3 odst. 2 zákona 250/2000 Sb.,

  • porušení rozpočtové kázně v důsledku nečinnosti DSO,

  • neprojednávání veškerých rozpočtových změn v souladu s § 16 zákona 250/2000 Sb.,

  • neúčtování o předpisu pohledávek a závazků, účtováno až v momentě inkasa a úhrady,

  • chybné nebo nejednotné účtování zaplacených záloh,

  • nesprávné účtování čerpání kontokorentního účtu v rozporu s vyhláškou 505 a ČÚS 515,

  • drobné nedostatky v okruhu účtování fondů (zejména FRB, SF),

  • metodické nedostatky při výpočtu daňové povinnosti ÚSC a při jejím zaúčtování do účetních a finančních výkazů odpovídající danému účetnímu období.

Závěrečná a jednorázová přezkoumání

Jednorázové přezkoumání se uskutečňuje za celý předchozí kalendářní (bez dílčího přezkoumání), a to u obcí, které nevykonávají hospodářskou činnost a mají menší počet obyvatel než 800 osob. Jinak v ostatních ÚSC probíhají

Nahrávám...
Nahrávám...