4.5.4 Dílčí a závěrečné přezkoumání
PhDr. Jindra Dolejšová
Dílčí přezkoumání
Krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy na základě
vytvořených plánů přezkoumání, které předaly MFČR v termínu do 21. července,
vykonávají vždy do konce kalendářního roku dílčí přezkoumání za předchozí
(dílčí) část kalendářního roku. Dílčí přezkoumání je povinen krajský
úřad provést u všech DSO a u ÚSC, které mají více než 800 obyvatel a nebo
vykonávají hospodářskou činnost, tzn. i s nižším počtem obyvatel (dle § 4 odst. 4 a odst. 5 zákona
420/2004 Sb.). Dále může krajský úřad provést dílčí přezkum i u ostatních obcí,
které projeví zájem, a pokud z časového hlediska kontroloři KÚ mají dostatečný
prostor pro jeho vykonání. Pro účely přezkoumání je rozhodující počet obyvatel
přihlášených v obci k trvalému pobytu ke dni 1. ledna toho kalendářního roku,
jehož se přezkoumání týká.
Dílčí přezkoumání je vlastně jakousi metodickou pomocí kraje
obcím, městům i DSO, neboť ty mohou, pokud chtějí, na základě zjištěných
nedostatků a chyb při dílčím přezkoumání již k datu závěrečného přezkoumání
odstranit převážnou část nedostatků nebo všechny chyby zcela napravit, a to na
základě přesného popisu jednotlivých chyb či nedostatků včetně uvedení jejich
povinností vyplývajících ze zákonných norem ČR.
Nedostatky, chyby dílčích přezkoumání
Mezi nejčastější nedostatky zjištěné při dílčích přezkumech
územních celků stále patří (čerpáno z osobních zkušeností funkce kontrolorky
krajského úřadu za období let 2005–2006):
-
neodstranění všech nedostatků zjištěných při přezkoumání
hospodaření za předchozí rok spočívající zejména
-
v opakované nečinnosti kontrolního a finančního výboru a v
důsledku toho nedostatečnost vnitřního kontrolního systému (a to včetně
nedostatečné kontroly PO),
-
v opakovaném neprovedení aktualizace vnitřních norem nebo
nevytvoření žádných vnitřních předpisů (a to hlavně oběh účetních dokladů,
majetková evidence, způsob evidence, účtování a vymáhání pohledávek – především
místní poplatky),
-
v metodických nedostatcích účtování pokladny,
-
v metodicky chybném schvalování odměn neuvolněným
zastupitelům (nebylo projednáno na ZO či ZM, chybné zaokrouhlování odměn
zastupitelů),
-
v nepřijetí opatření k odstranění nedostatků zjištěných v
minulém roce,
-
v malé vypovídající schopnosti zejména vnitřních účetních
dokladů,
-
nedostatečné zveřejňování návrhu závěrečného účtu a zprávy o
výsledcích přezkoumání hospodaření za předchozí rok před projednáváním v
zastupitelstvu (tj. minimálně 15 dní zveřejnit na úřední desce – včetně
webových stránek) v rozporu s § 17, zejména odst. 5 a odst. 6 zákona 250/2000 Sb. (pro
obce a města), či v orgánu svazku obcí v rozporu s § 39, zejména odst. 5 a odst. 6 zákona 250/2000 Sb. (pro
DSO),
-
neprojednání závěrečného účtu za předchozí rok v termínu do
30. 6. v rozporu s § 43 zákona 128, a to společně se
závěrečným účtem a zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření,
-
neprojednání rozpočtového provizoria v souladu s § 13 odst. 1 zákona 250/2000
Sb.,
-
zmatečné používání termínů, respektive metodicky chybné
použití terminologie vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu v rozporu
s § 4 zákona 250/2000 Sb.,
-
rozporuplné schvalování rozpočtu a metodicky chybné vykazování
a zveřejňování schváleného rozpočtu včetně prvních rozpočtových změn ve
finančních výkazech i na úřední desce ÚSC,
-
nepředložení rozpočtového výhledu nebo ve schváleném
rozpočtovém výhledu chyběly povinné údaje dle § 3 odst. 2 zákona 250/2000
Sb.,
-
porušení rozpočtové kázně v důsledku nečinnosti DSO,
-
neprojednávání veškerých rozpočtových změn v souladu s § 16 zákona 250/2000 Sb.,
-
neúčtování o předpisu pohledávek a závazků, účtováno až v
momentě inkasa a úhrady,
-
chybné nebo nejednotné účtování zaplacených záloh,
-
nesprávné účtování čerpání kontokorentního účtu v rozporu s
vyhláškou 505 a ČÚS 515,
-
drobné nedostatky v okruhu účtování fondů (zejména FRB,
SF),
-
metodické nedostatky při výpočtu daňové povinnosti ÚSC a při
jejím zaúčtování do účetních a finančních výkazů odpovídající danému účetnímu
období.
Závěrečná a jednorázová přezkoumání
Jednorázové přezkoumání se uskutečňuje za celý předchozí
kalendářní (bez dílčího přezkoumání), a to u obcí, které nevykonávají
hospodářskou činnost a mají menší počet obyvatel než 800 osob. Jinak v
ostatních ÚSC probíhají…