dnes je 29.3.2024

Input:

Aplikace správního řádu na rozhodování o veřejných zakázkách

15.6.2012, , Zdroj: Verlag Dashöfer

11.3.4.6.2 Aplikace správního řádu na rozhodování o veřejných zakázkách

JUDr. Mgr. Luboš Jemelka

Veřejná zakázka

Pokud jde o otázku aplikace správního řádu v oblasti veřejných zakázek, musím nejprve posoudit, jaký charakter samotné zadávání veřejných zakázek má. Ustanovení § 7 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, uvádí, že veřejnou zakázkou je zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Veřejná zakázka, kterou je zadavatel povinen zadat podle tohoto zákona, musí být realizována na základě písemné smlouvy. Zadáváním se podle § 17 písm. m) tohoto zákona rozumí závazný postup zadavatele podle tohoto zákona v zadávacím řízení, jehož účelem je zadání veřejné zakázky, a to až do uzavření smlouvy nebo do zrušení zadávacího řízení. Zadáváním se rozumí i postup zadavatele směřující k zadání veřejné zakázky v dynamickém nákupním systému, a řízení, ve kterém veřejný zadavatel zadává veřejnou zakázku na základě rámcové smlouvy.

Není řízení jako řízení

Důležité
Toto zadávání veřejných zakázek (přestože je limitováno normami veřejného práva) není výkonem veřejné správy, ale výběrem subjektu, který bude následně provádět na základě uzavřené smlouvy (zpravidla podle obchodního zákoníku) určité soukromoprávní úkony. Jde tedy pouze o kvalifikovaný postup předcházející obligatorně provedení soukromoprávního úkonu (uzavření smlouvy), při kterém nepostupuje zadavatel veřejné zakázky podle správního řádu. I když zákon hovoří o tzv. zadávacím "řízení“, nerozhoduje se zde o právech, právem chráněných zájmech či povinnostech osob, a nejde tedy

Nahrávám...
Nahrávám...