č. 2044/2010 Sb. NSS, Veřejné zakázky: výše kauce; forma plnění dodavatele
č. 2044/2010 Sb. NSS
Veřejné zakázky: výše kauce; forma plnění dodavatele
k § 7 a § 115 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách
I. I kdyby bylo v řízení o žalobě proti rozhodnutí orgánu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek shledáno, že tento orgán vybral od navrhovatele (v řízení u soudu žalobce) na kauci podle § 115 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, částku vyšší, než kterou vybrat měl, neznamená to samo o sobě, že by napadené rozhodnutí bylo rozhodnutím nezákonným ani že by řízení před orgánem dohledu bylo zatíženo vadou, která měla nebo mohla mít vliv na zákonnost napadeného rozhodnutí.
II. Přestože obecně platí, že výše úhrady za splnění veřejné zakázky ve smyslu § 7 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (tedy úplata ve směru od zadavatele k dodavateli), je zásadně (většinou) shodná s cenou obsaženou v nabídce vítězného uchazeče, která se zpravidla vyjadřuje v penězích, žádné ustanovení zákona o veřejných zakázkách nevylučuje, aby způsob úhrady (tedy úplaty ve směru od zadavatele k dodavateli) byl uskutečněn i jiným způsobem, je-li tento způsob vyjádřitelný v penězích. Žádné ustanovení zákona o veřejných zakázkách dále nevylučuje, aby v souvislosti s takovou, byť obecně méně obvyklou, formou plnění pro dodavatele byla spojena kompenzace, která spočívá v peněžní úplatě, která pro dosažení odpovídající kompenzace směřuje od dodavatele k zadavateli.
(Podle rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 13. 1. 2010, čj. 62 Ca 85/2008-60)
Prejudikatura: č. 869/2006 Sb. NSS a č. 1771/2009 Sb. NSS.
Věc: Akciová společnost Hranická lesní proti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o přezkum úkonů zadavatele veřejné zakázky.
Zadavatel (Lesy České republiky, s. p.) zahájil zadávací řízení ve věci veřejné zakázky Provádění lesnických činností s prodejem dříví při pni od 1. 1. 2008, SÚJč. 12401 oznámením o zahájení zadávacího řízení, které bylo uveřejněno v informačním systému veřejných zakázek dne 3. 8. 2007.
Veřejná zakázka byla zadávána v otevřeném řízení. Kritériem byla nejnižší nabídková cena.
Žalobce vůči postupu zadavatele podal námitky. Následně žalobce podal návrh na zahájení řízení o přezkum úkonů zadavatele, jelikož byl dle názoru žalobce v rozporu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále také ZVZ). Návrh se týkal konstrukce nabídkové ceny a rozdělení veřejné zakázky na 257, respektive 159 dílčích veřejných zakázek (varianta při pni).
Žalobce ve svém návrhu na přezkum úkonů zadavatele předně brojil proti způsobu hodnocení nabídek a následnému výběru nejvhodnější nabídky, které podle něj vycházejí z nezákonně stanoveného kritéria. Do nabídkové ceny (její kalkulace) byla zahrnuta i cena za prodej dříví. Podle bodu 1 zadávací dokumentace bylo předmětem přezkoumávané veřejné zakázky provedení pěstebních činností a těžebních činností, které byly blíže definovány v příloze č. 2, z čehož žalobce dovozuje, že předmětem přezkoumávané veřejné zakázky prodej dříví nebyl. Cena prodaného dřeva se tak podle žalobce nemohla stát součástí nabídkové ceny přezkoumávané veřejné zakázky, a tedy součástí konstrukce nabídkové ceny měly být pouze ceny za jednotlivé poptávané služby.
Žalobce ve…