dnes je 24.4.2024

Input:

č. 1756/2009 Sb. NSS; Ochrana kulturního dědictví: prodej předmětů kulturní hodnoty

č. 1756/2009 Sb. NSS
Ochrana kulturního dědictví: prodej předmětů kulturní hodnoty
k § 3 odst. 1, § 8 odst. 1 písm. b) a § 8 odst. 5 zákona č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty, ve znění zákona č. 80/2004 Sb.
I. Pokud jsou předměty kulturní hodnoty sakrální a kultovní povahy vystaveny v prodejně, jedná se o aktivní nabídku k obchodování s těmito předměty. Podle § 3 odst. 1 zákona č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty (s účinností od 29. 4.1994), musí být nabízené předměty opatřeny osvědčením k trvalému vývozu.
II. Nabízí-li se tyto předměty k prodeji bez výše uvedeného osvědčení, jedná se o protiprávní jednání, za které lze uložit pokutu [§ 8 odst. 1 písm. b) zákona č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty]. Při stanovení konkrétní výše pokuty se přihlédne k míře závažnosti protiprávního jednání, která je určována především kulturní hodnotou daných předmětů, neboť jejich nekontrolovaný prodej či vývoz by znamenal nenahraditelnou ztrátu historického a kulturního dědictví České republiky.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 10. 2008, čj. 9 As 95/2007-69)
Prejudikatura: srov. č. 832/2006 Sb. NSS; nálezy Ústavního soudu č. 63/1997 Sb. a č. 145/2002 Sb., a usnesení č. 27/2001 Sb. ÚS (sp. zn. Pl. ÚS 25/2000).
Věc: Společnost s ručením omezeným „U Keplera“ proti Ministerstvu kultury o uložení pokuty, o kasační stížnosti žalobce.

Dne 2. 6. 2004 byla provedena kontrola v prodejně starožitností provozované žalobcem, a to za účasti zástupců České obchodní inspekce, Policie České republiky, Ministerstva kultury a Národního památkového ústavu. Za přítomnosti jednatelky žalobce byl uskutečněn simulovaný (kontrolní) nákup předmětu. Na tento ani dalších šest předmětů sakrální povahy umístěných v prodejně přitom nebylo předloženo osvědčení k trvalému vývozu prodávaného předmětu podle § 3 odst. 1 zákona o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty. Se žalobcem proto bylo v návaznosti na § 8 odst. 1 písm. b), odst. 5 a 6 citovaného zákona zahájeno správní řízení ve věci spáchání správního deliktu a současně bylo vydáno předběžné opatření ze dne 2. 6. 2004, na jehož základě byl žalobce povinen zajistit, aby dané předměty byly v průběhu správního řízení k dispozici, neboť se jedná o věci potřebné k provedení důkazu odborným posouzením. Následně orgán I. stupně vydal dne 11. 6. 2004 další předběžné opatření vztahující se na všechny předměty sakrální a kultovní povahy, jež se nacházely v prostorách prodejny žalobce, jakož i v dalších (skladových) prostorách s ní spojených, a jež nebyly opatřeny osvědčením dle zákona o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty, s výjimkou drobných předmětů umístěných za prodejním pultem. Důvodem byla postupná lustrace těchto předmětů v databázích Policie České republiky a Národního památkového ústavu, z níž posléze vyplynulo že: „sakrální předměty dokumentované v obchodě a depozitních prostorách pocházejí z trestné činnosti nebo byly zcizeny v církevních objektech“ (viz trestní oznámení ze dne 16. 6. 2004 podané na jednatelku žalobce příslušnou součástí Ministerstva kultury, a to vzhledem k množství ztotožněných
Nahrávám...
Nahrávám...