dnes je 3.5.2024

Input:

Vnitřní kontrolní systém (VKS)

5.10.2011, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.2.9.3 Vnitřní kontrolní systém (VKS)

PhDr. Jindra Dolejšová

Význam vnitřního kontrolního systému

Vnitřní kontrolní systém každé organizace musí tvořit logicky provázaný účetní systém doplněný aktualizovanými vnitřními předpisy a směrnicemi tohoto subjektu. Vybudování vnitřního kontrolního systému v každé účetní jednotce je nezbytné, aby byly splněny funkce účetnictví (např. viz dříve průkaznost, správnost, pravdivost a úplnost účetnictví) a požadavky na něj kladené zejména podle zákona o účetnictví, zákona o finanční kontrole a dle dalších právních předpisů. K dosažení nezbytné úrovně vnitřního kontrolního systému je potřebné v každé účetní jednotce dodržovat určitá pravidla komunikace mezi zaměstnanci, odděleními či odbory apod., jež musí mít návaznost na platné vnitřní normy organizace – zejména na organizační řád a pracovní řád, kontrolní řád, oběh vnitřních dokladů, směrnice pro hospodaření s majetkem a pohledávkami a v návaznosti na to stanovené kompetence odpovědných zaměstnanců za provedení příslušných hospodářských a účetních operací.

S ohledem na výše uvedené je vhodné poznamenat, že velmi často opakujícím se jevem a nedostatkem z titulu právě nedostatečné komunikace mezi odpovědnými a zodpovědnými zaměstnanci nejen na obcích dochází k situacím, že například uzavření obchodních smluv, smluv o dílo, o nájmu, o půjčce, o zástavních smlouvách či věcných břemenech apod. vzniká v rámci určených kompetencí v jiných útvarech než v účtárnách a o uzavřené platné smlouvě, z níž pro organizaci vyplývají buď nějaké závazky a nebo pohledávky, o nichž je nutné účtovat v určitém časovém období, nejsou včas a nebo vůbec informováni příslušní zaměstnanci účtárny (např. ekonomická vedoucí, hlavní účetní apod.), z čehož pak plynou pro celou organizaci nepříjemné a zcela zbytečné důsledky v podobě kontrolních zjištění s odkazem na neúplnost a nesprávnost účetnictví dané účetní jednotky.

Odpovědnost představitele ÚSC za vedení účetnictví tedy znamená minimálně:

  • formulovat své požadavky na výstavbu VKS a potřebné propojení s účetnictvím,

  • dbát na zavedení odpovídajícího účetního (informačního) systému,

  • využívat data z IS k okamžitému řízení rizik (§ 25 a § 26 zákona 320/2001 Sb.),

  • vést plynulou komunikaci s účtárnami,

  • dbát na průběžné vzdělávání vedoucích pracovníků, a to zejména účetních.

Základní požadavky VKS (§ 25 zákona č. 320/2001 Sb.)

Je vhodné na úvod této problematiky připomenout, že podle § 32 odst. 3 zákona 320 byli vedoucí orgánu veřejné správy povinni zajistit zavedení systému finanční kontroly do 6 měsíců od nabytí účinnosti zákona o finanční kontrole, tj. do 1. července 2002.

Za zavedení a udržování vnitřního kontrolního systému tedy odpovídá zase vedoucí orgánu veřejné správy. Vnitřní kontrolní systém musí odpovídat podmínkám a prostředí dané organizace a musí splňovat následující kritéria:

  1. vytvářet podmínky pro hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy,

  2. včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat rizika vznikající v souvislosti s plněním schválených záměrů a cílů,

  3. musí mít jasně stanovené postupy pro podávání zpráv příslušným úrovním řízení o výskytu závažných nedostatků a o přijímaných opatřeních k nápravě.

Aby mohl vnitřní kontrolní systém plnit výše uvedené funkce musí vedoucí orgánu veřejné správy vymezit působnost k výkonu finanční kontroly:

  • organizačním složkám státu nebo územního samosprávného celku, které nejsou účetními jednotkami,

  • organizačním útvarům,

  • vedoucím a ostatním zaměstnancům.

V rámci organizační struktury:

  1. musí být jasně vymezen rozsah pravomoci a odpovědnosti všem zaměstnancům, kteří nakládají s veřejnými prostředky, včetně pravidel pro pracovní postupy,

  2. musí být rozděleny funkce s přesně stanovenými hranicemi odpovědnosti při nakládání s veřejnými prostředky; zásada oddělení funkcí vyžaduje, aby nebyl žádný pracovní postup prováděn jednou osobou, ale aby se na něm podílelo více vzájemně se kontrolujících osob,

  3. struktury vnitřní kontroly i veškerá činnost musí být dokumentovány,

  4. musí být přijímána opatření k ochraně veřejných prostředků, k jejich hospodárnému, efektivnímu a účelnému využívání,

  5. musí být zajištěno plnění hlavních úkolů, aby bylo dosaženo schválených záměrů a cílů.

Funkce vnitřního kontrolního systému jsou povinni zajistit v rámci vymezené pravomoci a odpovědnosti všichni vedoucí zaměstnanci.

Vedoucí zaměstnanci jsou povinni informovat vedoucího orgánu veřejné správy:

  • o plnění stanovených úkolů,

  • o vzniku významných rizik,

  • o závažných nedostatcích v činnosti orgánu,

  • o přijímaných a plněných opatřeních k nápravě.

Řídící kontrola

Řídící kontrola (§ 26 a § 27 zákona č. 320/2001 Sb.) je zajišťována odpovědnými vedoucími zaměstnanci jako součást vnitřního řízení orgánu veřejné správy ve třech fázích

  • při přípravě

Nahrávám...
Nahrávám...