dnes je 2.5.2024

Input:

Věcná břemena ve prospěch obecního úřadu či obce

15.10.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.1 Věcná břemena ve prospěch obecního úřadu či obce

Mgr. Jan Břeň

Případ z praxe: Na pozemku v soukromém vlastnictví je věcné břemeno jízdy a chůze pro Obecní úřad. Může občan obce cestu využívat pro jízdu a chůzi, díky věcnému břemenu pro Obecní úřad?

Služebnost stezky

Úvodem je vhodné poznamenat, že věcné břemeno jízdy a chůze je v nynějším zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, upraveno jako služebnost stezky (služebnost stezky zakládá právo chodit po ní nebo se po ní dopravovat lidskou silou a právo, aby po stezce jiní přicházeli k oprávněné osobě a odcházeli od ní nebo se lidskou silou dopravovali, přičemž tato služebnost neobsahuje právo vjíždět na služebný pozemek na zvířatech ani vláčet po služebném pozemku břemena – viz § 1274 občanského zákoníku), a služebnost cesty (služebnost cesty zakládá právo jezdit přes služebný pozemek jakýmikoli vozidly – viz § 1276 odst. 1 občanského zákoníku).

Bez ohledu na to, že nynější občanský zákoník hovoří o služebnosti stezky a služebnosti cesty, nemění to nic na existenci věcného břemene chůze a jízdy zřízeného podle předchozího občanského zákoníku, tj. zákona č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů (viz § 3028 odst. 2 občanského zákoníku, podle něhož není-li dále stanoveno jinak, řídí se ustanoveními tohoto zákona i právní poměry týkající se práv osobních, rodinných a věcných; jejich vznik, jakož i práva a povinnosti z nich vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se však posuzují podle dosavadních právních předpisů).

Obecní úřad

Problém však vzniká s vymezením věcného břemeno jízdy a chůze pro "Obecní úřad", neboť právo odpovídající věcnému břemeni může být zřízeno zásadně ve prospěch nějaké osoby (tj. osoby fyzické či právnické), tedy nikoliv pro takový subjekt, který osobou v právním slova smyslu není. V souladu s § 5 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, je obecní úřad toliko orgánem obce (je tedy tzv. vykonavatelem veřejné správy), a tedy není (a ani nikdy v minulosti nebyl) právnickou osobou; právnickou osobou veřejného práva je zásadně obec (jakožto nestátní subjekt veřejné správy) – viz § 2 odst. 1 obecního zřízení: "Obec je veřejnoprávní korporací, má vlastní majetek. Obec vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající.". Věcné břemeno pro "Obecní úřad" je tedy z hlediska právní teorie a pozitivní právní úpravy pojmově nesmyslné.

Podle § 109 odst. 1 obecního zřízení tvoří obecní úřad starosta, místostarosta (místostarostové), tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu. Pokud bylo původním záměrem obce zřídit věcné břemeno jízdy a chůze pro "Obecní úřad", mělo být jinak formulováno, např. jako "věcné břemeno jízdy a chůze pro obec XY, a to pouze pro osoby, které podle právního předpisu upravujícího právní postavení obcí, tvoří Obecní úřad XY". Nebyl-li však skutečný záměr obce zúžit věcné břemeno jízdy a chůze pro "pro osoby, které tvoří obecní úřad", pak patrně by mělo jít o věcné břemeno jízdy a chůze pro "obec".

Obec

Obec je podle ustanovení § 1 obecního zřízení základním

Nahrávám...
Nahrávám...