dnes je 19.5.2024

Input:

Schůze rady obce

1.1.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.3 Schůze rady obce

MV ČR

Svolávání a pravidelnost schůzí rady obce

Jak často se musí rada obce scházet?

Ustanovení § 101 odst. 1 OZř stanoví, že rada obce se schází ke svým schůzím dle potřeby. Neexistuje (na rozdíl od zastupitelstva obce) tak legislativně stanovená pravidelnost schůzí rady obce a je tedy nutno vycházet ze skutečných potřeb obce (nápadu záležitostí, které jsou vyhrazeny radě obce, velikosti obce apod.). Ve skutečnosti se tato situace bude obec od obce lišit.

Musí mít rada obce schváleny termíny svých schůzí předem, jakýsi harmonogram? Může termíny či pravidelnost schůzí rady obce stanovit zastupitelstvo obce?

Nikoliv. Jak již bylo uvedeno výše, rada obce se schází ke svým schůzím dle potře-by. Zákon však nebrání tomu, aby si rada obce podrobnosti k pravidelnosti svých schůzí či jejich termínů upravila, např. v jednacím řádu. Zastupitelstvo obce není oprávněno určovat radě obce termíny jejích schůzí.

Kdo může požádat o svolání schůze rady obce a případně navrhnout body k zařazení do programu schůze rady obce?

Pravomoc svolat schůzi rady je ustanovením § 103 odst. 5 svěřena toliko starostovi obce. Lze tak dovodit, že požádat starostu obce o svolání schůze rady může kdokoliv, je však na uvážení starosty obce, zda takovou schůzi svolá. V případě určení bodů zařazených na program schůze rady obce pak zákon tuto skutečnost neupravuje nijak. Lze dovodit, že je třeba předložit radě obce k projednání veškeré záležitosti, o kterých to stanovuje zákon /tedy záležitosti v její působnosti, nebo např. podání občanů obce dle § 16 odst. 2 písm. f) a g) apod./. Každý další návrh na zařazení bodu do programu by měla schválit samotná rada obce, neboť jak jest uvedeno výše, a jak lze dovodit z výkladu příslušných ustanovení zákona o ob-cích, rada obce schvaluje při začátku své schůze svůj program a tak je i ona oprávněna rozhodovat o zařazení, či naopak vyřazení, dalších bodů z tohoto programu. Lze jednoznačně doporučit bližší okolnosti zakotvit v jednacím řádu rady obce.

Jakým způsobem mají členové rady obce dostávat podklady pro tyto schůze?

Zákon o obcích neupravuje poskytování podkladů pro jednání rady obce. Je tak nanejvýš vhodné upravit tento postup v jednacím řádu rady obce. Obecně je tedy na obci, potažmo radě obce, v jakých termínech, v jakém množství a jakým způsobem nechá vyhotovovat podklady pro schůzi rady obce, včetně způsobu, jakým je doručuje jednotlivým členům rady obce.

Před schůzí rady se objevila další skutečnost, kterou musí projednat rada obce, resp. jedná se o obsáhlou záležitost, kdy podklady pro schůzi rady obce nebyly vyhotoveny spolu s ostatními. Je možné předložit v takových případech pod-klad k jednání rady obce tzv. "na stůl"?

Jak již bylo uvedeno, předkládání podkladů pro schůzi rady obce není právními předpisy upraveno. Byť je tak možno připustit i výše popsaný postup, obecně je nutno zvážit, zda v takovém případě se mohou členové rady obce s podklady dostatečně seznámit. "Přijetí" takového podkladu a případně i zařazení takového bodu na pořad schůze je však v kompetenci rady obce a ta tak může sama rozhodnout, zda materiál projedná či nikoliv (přičemž návrh na odložení dotčeného bodu může podat kterýkoliv z členů rady obce).

Mohou být podklady pro schůzi rady obce poskytovány výhradně v elektro-nické podobě?

Ano. Pokud si tak rada obce vyhradí v jednacím řádu, nebo i samostatným usnese-ním, lze připustit, aby podklady pro její schůzi byly členům rady zasílány výhrad-ně elektronickou formou. Je též potřeba pamatovat na skutečnost, že ne všichni členové rady obce mohou mít možnost tyto materiály s ohledem na technické možnosti otevřít. Je tak nutné např. ponechat možnost těm členům rady obce, kteří o to požádají, zasílání podkladů ve fyzické podobě.

1.3.2. Náležitosti a průběh schůzí rady obce

Jaké náležitosti, formální a

Nahrávám...
Nahrávám...