2.2.7.1 Pravomoci rady obce v samostatné působnosti
MV ČR
Vyhrazené pravomoci
Mezi tzv. vyhrazené pravomoci rady obce, tedy takové, které jsou svěřeny výslovně radě obce, a tudíž není možné je svěřit jinému orgánu (v praxi tedy není možné, pokud je v obci volena rada obce, aby si tyto pravomoci na sebe vztáhlo zastupitelstvo obce; není ani přípustné takovou pravomoc přenést např. na obecní úřad, není-li tak výslovně povoleno zákonem), patří dle ustanovení § 102 odst. 2 OZř:
-
zabezpečovat hospodaření obce podle schváleného rozpočtu, provádět rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem obce – jeden z nejčastějších úkolů rady obce. Zabezpečení hospodaření lze chápat jako možnost stanovení pravidel např. pro nákupy běžného rozsahu, běžné výdaje obce a obecního úřadu. Výjimku z této pravomoci tvoří majetkoprávní úkony, které jsou svěřeny zastupitelstvu obce (srov. § 85 zákona o obcích),
-
plnit vůči právnickým osobám a organizačním složkám založeným nebo zřízeným zastupitelstvem obce, s výjimkou obecní policie, úkoly zakladatele nebo zřizovatele podle zvláštních předpisů, nejsou-li vyhrazeny zastupitelstvu obce – upravuje postavení rady obce vůči obcí (zastupitelstvem obce) zřízeným či založeným právnickým osobám a organizačním složkám, nejsou-li vyhrazeny přímo zastupitelstvu obce (např. jejich zrušení). Typickým příkladem je například výběr ředitele školy nebo školského zařízení zřízeného obcí (na základě podmínek stanovených zvláštním zákonem), nemůže však měnit jejich zřizovatelské a zakladatelské listiny, neboť to je vyhrazeno zastupitelstvu obce,
-
rozhodovat ve věcech obce jako jediného společníka obchodní společnosti - rada obce v těchto případech plní funkci valné hromady obchodní společnosti,
-
vydávat nařízení obce - jde o pravomoc v přenesené působnosti (viz dále),
-
projednávat a řešit návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy zastupitelstva obce nebo komisemi rady,
-
stanovit rozdělení pravomocí v obecním úřadu, zřizovat a zrušovat odbory a oddělení obecního úřadu - přesná organizační struktura obecního úřadu je ponechána v gesci rady obce. Je vhodné v této spojitosti využít též pravomoci rady obce vydávat organizační řád obecního úřadu,
-
na návrh tajemníka obecního úřadu jmenovat a odvolávat vedoucí odborů obecního úřadu v souladu se zvláštním zákonem – (k otázce platnosti jmenování vedoucího odboru bez předchozího návrhu tajemníka viz rozsudek Nejvyššího soudu České republiky 21 Cdo 1708/2004),
-
zřizovat a zrušovat podle potřeby, komise rady obce (dále jen "komise"), jmenovat a odvolávat z funkce jejich předsedy a členy – jde o iniciativní a po-radní orgány rady obce, kterým může být ze zákonem stanovených okolností svěřen výkon přenesené působnosti (viz kapitola "Komise rady obce"),
-
kontrolovat plnění úkolů obecním úřadem a komisemi v oblasti samostatné působnosti obce,
-
stanovit celkový počet zaměstnanců obce v obecním úřadu a v organizačních složkách obce – jde o počet všech výše uvedených pracovníků (tedy např. bez ohledu na to, zda vykonávají samostatnou či přenesenou…