dnes je 28.4.2024

Input:

Odměna neuvolněné starostky

9.6.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.4.1.3 Odměna neuvolněné starostky

Mgr. Jan Břeň

Otázka: Dělám neuvolněnou starostku již třetí období, dokázala jsem v obci víc než minulý pan starosta za 5 volebních období, kdy prodal i obecní cesty. Zastupitelé mi už loni určili minimální mzdu. Je to smutné, ale chci v obci něco udělat. Dodělala jsem dešťovou kanalizaci, novou střechu na OÚ, zrekonstruovala hasičárnu, odbahnila rybník a mohu se pochlubit s 500 vysázenými stromy. Letos předáváme stavbu vody a kanalizace. Jak si zajistit vyšší, adekvátní odměnu?

Odměňování členů zastupitelstev obcí upravuje zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (viz zejm. § 72 až § 79), a na něj navazující nařízení vlády č. 318/2017 Sb., o výši odměn členů zastupitelstev územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů.

Na základě § 84 odst. 2 písm. n) obecního zřízení je zastupitelstvu obce vyhrazeno stanovit výši odměn neuvolněným členům zastupitelstva obce.

Podle § 72 odst. 2 obecního zřízení může obec neuvolněnému členovi zastupitelstva obce poskytovat za výkon funkce odměnu. V takovém případě se odměna poskytuje ode dne stanoveného zastupitelstvem obce, nejdříve však ode dne přijetí usnesení zastupitelstva obce, kterým odměnu stanovilo (není tak možné poskytovat odměnu zpětně, jak se občas v praxi dělo). V popisovaném usnesení zastupitelstvo obce stanoví výši odměn neuvolněným členům zastupitelstva obce za měsíc, a to částkou v celých korunách, přitom může přihlédnout k plnění individuálních úkolů, které jednotlivým neuvolněným členům zastupitelstva obce uložilo, a předem stanoveným způsobem k jejich účasti na jednání orgánů obce, jejichž jsou členy. Dané usnesení zastupitelstva pozbývá účinnosti ukončením funkčního období zastupitelstva obce, které odměnu stanovilo (pokud se tedy zastupitelstvo obce rozhodne poskytovat odměny neuvolněným členům zastupitelstva, musí na každé volební období přijmout v této věci nové usnesení).

Pro neuvolněného starostu obce je zákonem stanovena "povinná" minimální výše odměny, a to na základě § 72 odst. 4 obecního zřízení, podle kterého neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty, poskytuje obec odměnu v rozmezí od 0,3 do 0,6násobku výše odměny, která by náležela uvolněnému členovi zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty (maximální výše odměny neuvolněného starosty ve výši 0,6 násobku odměny, která by náležela uvolněnému starostovi, je v právní úpravě zakotvena již od 1. ledna 2014, a to na základě § 2 odst. 2 předchozího nařízení vlády č. 37/2003 Sb.). Pokud zastupitelstvo obce neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty, odměnu nestanovilo, náleží mu ode dne zvolení do funkce starosty odměna ve výši 0,3násobku výše odměny, která by náležela uvolněnému členovi zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty.

Podle § 74 odst. 1 obecního zřízení platí, že neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, který je oprávněn k přijímání projevu vůle snoubenců, že spolu vstupují do manželství (viz § 11a odst. 1 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů), může zastupitelstvo obce s přihlédnutím k časové náročnosti a četnosti obřadů zvýšit odměnu až o 2 000 Kč nad maximální výši odměny stanovenou za výkon jeho funkce. Neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, který je pověřen řízením obecní policie (viz § 3 odst. 1 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů), může zastupitelstvo obce s přihlédnutím k časové náročnosti této činnosti zvýšit odměnu až o 2 000 Kč nad maximální výši odměny stanovenou za výkon jeho funkce.

V rámci odpovědi na položenou otázku je možno rovněž poukázat na institut tzv. mimořádných odměn.

Mimořádné odměny

Podle § 76 obecního zřízení je od 1. ledna 2018 možné poskytovat uvolněným i neuvolněným členům zastupitelstva obce mimořádné odměny.

Zavedením třetího typu odměny pro členy zastupitelstva obce se tak reagovalo na dlouhodobé požadavky zástupců územní samosprávy na možnost odměňovat členy zastupitelstva obce za splnění mimořádných nebo zvláště významných úkolů obce s výslovnou zákonnou oporou v obecním zřízení. Zavedením institutu mimořádných odměn se zároveň odstranilo předchozí nežádoucí obcházení zákona, kdy některé obce nad rámec stávajících odměn stanovených obecním zřízením přistupovaly k vyplácení peněžitých darů členům zastupitelstva obce v souvislosti s výkonem jejich funkce (byť s formálním a často nekonkrétním zdůvodněním nejrůznějších činností údajně nad rámec výkonu funkce nebo obecně zásluhami pro obec) a fakticky tím porušovaly předchozí nařízení vlády o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev. Výše neoprávněných peněžitých darů vyplácených členům zastupitelstva obce v souvislosti s výkonem jejich funkce nebyla zákonem ani nijak omezena.

Výše mimořádných odměn

Obecní zřízení v § 76 odst. 3 stanoví, že souhrnná výše mimořádných odměn poskytnutých v kalendářním roce nesmí být u neuvolněného člena zastupitelstva obce vyšší než dvojnásobek maximální výše odměny, kterou za výkon jím

Nahrávám...
Nahrávám...