dnes je 19.4.2024

Input:

Komentář zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, § 119

1.9.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.2.3.1.2
Komentář zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, § 119

Ing. Zdeněk Morávek

Úvod

Na úvod je potřeba poznamenat, že komentované ustanovení je poněkud nejasné. NOZ ani jiný právní předpis nevymezuje, co se rozumí záznamy o majetkových poměrech, a navíc tato úprava naráží na velmi široké pojetí zákona o účetnictví a vzniká tak otázka, na jaké právnické osoby by toto ustanovení mělo dopadat. Povinnost stanovená v § 119 má soukromoprávní charakter a je nezávislá na obdobných povinnostech veřejnoprávní povahy stanovených zejména zákonem o účetnictví. Jak je ale vysvětleno dále, je zjevné, že tyto povinnosti se překrývají.

Ani samotná důvodová zpráva k této úpravě v podstatě nic neuvádí, pouze to, že v návaznosti na zásadu majetkové autonomie právnických osob se vyžaduje, aby každá právnická osoba vedla přinejmenším spolehlivé záznamy o svých majetkových poměrech.

Návaznost na předchozí právní úpravu

Obecnou a v zásadě symbolickou úpravu účetnictví podnikatelů obsahoval i obchodní zákoník, protože vedení účetnictví je upraveno veřejným právem, konkrétně zákonem o účetnictví a jeho prováděcími předpisy. Úprava komentovaného ustanovení tak v podstatě navazuje na obecnou úpravu ve zrušeném ObchZ.

Význam a smysl ustanovení

Jak vyplývá z § 4 ZoÚ, každá právnická osoba se sídlem v ČR je povinna vést účetnictví od svého vzniku až do svého zániku, zahraniční právnické osoby jsou potom povinny vést účetnictví ode dne zahájení činnosti až do dne ukončení činnosti na území České republiky. Je tedy otázkou, na jaké právnické osoby tak ustanovení § 119 vlastně dopadá.

Navíc je nutné doplnit, že není příliš jasné, co se rozumí povinností vedení spolehlivých záznamů, tedy jaké záznamy by taková právnická osoba měla vést, NOZ nedává žádný návod či bližší úpravu k praktické aplikaci tohoto ustanovení. Lze tak vyslovit závěr, že by se mělo jednat o evidenci stavu a pohybu majetku a jiných aktiv, závazků včetně dluhů a jiných pasiv, nákladů a výnosů, jakož i výsledku svého hospodaření, což je ovšem předmětem účetnictví v souladu s § 2 ZoÚ.

Povinnost vést spolehlivé záznamy o majetkových poměrech ukládá NOZ pouze právnickým osobám, nikoliv fyzickým, u kterých obdobně konstruovaná povinnost chybí.

Zákon o účetnictví

V § 1 odst. 2 ZoÚ vymezuje účetní jednotky, na které se tento zákon vztahuje a které tedy mají povinnost vést účetnictví. Kromě jiného se zákon o účetnictví vztahuje na:

  • - právnické osoby, které mají sídlo na území České republiky,
  • - zahraniční právnické osoby a zahraniční jednotky, které jsou podle právního řádu, podle něhož jsou založeny nebo zřízeny, účetní jednotkou nebo jsou povinny vést účetnictví, pokud na území České republiky podnikají nebo provozují jinou činnost podle zvláštních právních předpisů; zahraniční právnickou osobou se v souladu s § 3024 rozumí právnická osoba se sídlem mimo území České republiky,
  • - organizační složky státu,
  • - svěřenské fondy podle NOZ,
  • - fondy obhospodařované penzijní společností podle zákona upravujícího důchodové spoření a podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření,
  • - investiční fondy bez právní osobnosti podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy, nebo
  • - ty, kterým povinnost sestavení účetní závěrky stanoví zvláštní právní předpis nebo které jsou účetní jednotkou podle zvláštního právního předpisu.

Lze tedy vyslovit závěr, že právnické osoby mají povinnost vést účetnictví v souladu se ZoÚ a jeho prováděcími předpisy.

Prováděcí předpisy

Bližší podmínky pro vedení účetnictví jsou potom pro jednotlivé skupiny účetních jednotek stanoveny v prováděcích předpisech k ZoÚ, kterými jsou prováděcí vyhlášky MF ČR. Jedná se o tyto prováděcí předpisy:

  • - vyhláška č. 500/2002 Sb., která se vztahuje na účetní jednotky, které jsou podnikateli, z právnických osob se tak vztahuje zejména na obchodní korporace vymezené a upravené ZOK,
  • - vyhláška č. 504/2002 Sb., která se vztahuje na účetní jednotky, u nichž není hlavním předmětem činnosti podnikání. Jedná se zejména o politické strany a politická hnutí, spolky podle NOZ, církve a náboženské společnosti, obecně prospěšné společnosti, zájmová sdružení právnických osob, nadace, nadační fondy a ústavy podle NOZ, společenství vlastníků jednotek podle NOZ a jiné účetní jednotky, které nebyly založeny nebo zřízeny pro účely podnikání a nejedná se o obchodní korporace (např. Česká televize, Český rozhlas, profesní komory apod.),
  • - vyhláška č. 410/2009 Sb., která se vztahuje na tzv. vybrané účetní jednotky, jimiž jsou územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, regionální rady regionů soudržnosti, příspěvkové organizace, státní fondy a organizační složky státu. K vyčlenění těchto jednotek došlo na základě vytvoření účetnictví státu,
  • - vyhláška č. 501/2002 Sb., která se vztahuje na účetní jednotky, jež jsou bankami a jinými finančními institucemi. Jedná se o banky a pobočky zahraničních bank, spořitelní a úvěrní družstva, obchodníky s cennými papíry a organizační složky zahraničních obchodníků s cennými papíry, investiční společnosti a investiční
Nahrávám...
Nahrávám...