8.4.3 Bezpečnostní rada obce
Mgr. František Molnár
Prameny právní úpravy
-
zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých
zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů,
-
nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a §
28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů
(krizový zákon).
O bezpečnostní radě obce pojednává zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém
řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon). Další podrobnosti o složení
a činnosti bezpečnostní rady obce upravuje nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k
provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení
a o změně některých zákonů (krizový zákon); dále jen "nařízení vlády č.
462/2000 Sb.“.
Starosta obce s rozšířenou působností má povinnost zřídit a řídit
bezpečnostní radu obce s rozšířenou působností (§ 18 zákona č. 240/2000 Sb.). Podrobnosti určuje
nařízení vlády č. 462/2000 Sb. Ustanovení § 9 nařízení č. 462/2000 Sb. určuje počet
členů (nejvýše 8 členů) i složení bezpečnostní rady obce s rozšířenou
působností.
Obecným úkolem bezpečnostní rady je koordinace činnosti orgánů
krizového řízení, ostatních správních úřadů, základních a ostatních složek
integrovaného záchranného systému při přípravě na řešení krizových situací
a při jejich řešení na správním území, na kterém obec s rozšířenou působností
nebo kraj vykonává přenesenou působnost (tj. výkon státní správy). Současně je
bezpečnostní rada poradním orgánem starosty obce s rozšířenou působností
nebo hejtmana kraje při jeho rozhodování o zabezpečení úkolů stanovených jim
tzv. "krizovou legislativou“.
Složení a úkoly bezpečnostní rady
Složení bezpečnostní rady obce s rozšířenou působností je stanoveno
v § 9 nařízení vlády č. 462/2000 Sb.
Bezpečnostní rada obce s rozšířenou působností má nejvíce 8
členů. Předsedou bezpečnostní rady obce je vždy a nezastupitelně starosta obce
s rozšířenou působností.
Starosta obce s rozšířenou působností z titulu předsedy bezpečnostní
rady jmenuje jejími členy vždy:
-
místostarostu,
-
tajemníka obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena,
-
příslušníka Policie České republiky určeného ředitelem krajského
ředitelství Policie České republiky,
-
příslušníka hasičského záchranného sboru kraje určeného
ředitelem hasičského záchranného sboru kraje,
-
zaměstnance obce s rozšířenou působností zařazeného do obecního
úřadu obce s rozšířenou působností, který je zároveň tajemníkem bezpečnostní
rady obce s rozšířenou působností,
-
další osoby, které jsou nezbytné k posouzení stavu zabezpečení a
stavu připravenosti na krizové situace.
Z uvedeného vyplývá, že "další osoby, které jsou nezbytné...“, mohou
být nejvýše dvě, nemá-li být podmínka daná nařízením vlády č. 462/2000 Sb.
porušena.
Pokud by se stalo, že starosta obce s rozšířenou působností jmenuje
do své bezpečnostní rady větší počet stálých členů, než stanovuje nařízení
vlády č. 462/2000 Sb. (např. zástupce podnikatelských subjektů vykonávajících
svou činnost na území obce s rozšířenou působností, které svou činností mohou
ohrozit okolí – viz kapitolu Vnější havarijní plán), nelze jej za to "trestat“,
neboť zákon č. 240/2000 Sb. ani nařízení vlády č. 462/2000 Sb. nestanovují za
toto porušení žádné sankce. Na druhou stranu ale starosta nemusí tyto zástupce
do bezpečnostní rady jako stálé členy jmenovat, ale vždy je může na jednání
bezpečnostní rady přizvat, pokud si to situace nebo radou projednávané úkoly
vyžádají.
Obsah činnosti bezpečnostní rady obce s rozšířenou působností je
stanoven § 8 v nařízení vlády č. 462/2000 Sb.
Činnost bezpečnostní rady obce s rozšířenou
působností
Bezpečnostní rada obce s rozšířenou působností projednává a
posuzuje:
-
přehled možných zdrojů rizik a analýzu ohrožení,
-
krizový plán obce s rozšířenou působností,
-
vnější havarijní plán, pokud je schvalován starostou obce s
rozšířenou působností,
-
finanční zabezpečení připravenosti obce s rozšířenou působností
na mimořádné události nebo krizové situace a jejich řešení ve správním obvodu
obce s rozšířenou působností,
-
závěrečnou zprávu o hodnocení krizové situace v rámci správního
obvodu obce s rozšířenou působností,
-
stav připravenosti složek integrovaného záchranného systému
dislokovaných ve správním obvodu obce s rozšířenou působností,
-
způsob seznámení obcí, právnických a fyzických osob s
charakterem možného ohrožení ve správním obvodu obce s rozšířenou působností, s
připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení,
-
další dokumenty a záležitosti související s připraveností
správního obvodu obce s rozšířenou působností na krizové situace a jejich
řešení.
V původním znění nařízení vlády č. 462/2000 Sb. byl v příloze č. 4
uveden "Vzor jednacího řádu bezpečnostní rady“. Při novele z roku 2010 (č.
431/2010 Sb.) však byla příloha č. 4 bez náhrady zrušena. Vzhledem k tomu, že
bezpečnostní rada obce s rozšířenou působností je pro starostu nesmírně
důležitým orgánem, z jehož jednání vychází rozhodnutí zásadního významu, je
velmi výhodné a potřebné, aby se jeho jednání řídila přesně stanovenými
pravidly. K tomu by měl sloužit právě jednací řád. Je tedy zřejmé, že by si
každá obec s rozšířenou působností…