dnes je 19.5.2024

Input:

Bezpečnostní rada obce

5.11.2012, , Zdroj: Verlag Dashöfer

8.4.3 Bezpečnostní rada obce

Mgr. František Molnár

odkaz na právní předpis
Prameny právní úpravy

  • zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů,

  • nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon).

O bezpečnostní radě obce pojednává zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon). Další podrobnosti o složení a činnosti bezpečnostní rady obce upravuje nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon); dále jen "nařízení vlády č. 462/2000 Sb.“.

Nezapomeňte
Starosta obce s rozšířenou působností má povinnost zřídit a řídit bezpečnostní radu obce s rozšířenou působností (§ 18 zákona č. 240/2000 Sb.). Podrobnosti určuje nařízení vlády č. 462/2000 Sb. Ustanovení § 9 nařízení č. 462/2000 Sb. určuje počet členů (nejvýše 8 členů) i složení bezpečnostní rady obce s rozšířenou působností.

Obecným úkolem bezpečnostní rady je koordinace činnosti orgánů krizového řízení, ostatních správních úřadů, základních a ostatních složek integrovaného záchranného systému při přípravě na řešení krizových situací a při jejich řešení na správním území, na kterém obec s rozšířenou působností nebo kraj vykonává přenesenou působnost (tj. výkon státní správy). Současně je bezpečnostní rada poradním orgánem starosty obce s rozšířenou působností nebo hejtmana kraje při jeho rozhodování o zabezpečení úkolů stanovených jim tzv. "krizovou legislativou“.

Složení a úkoly bezpečnostní rady

Složení bezpečnostní rady obce s rozšířenou působností je stanoveno v § 9 nařízení vlády č. 462/2000 Sb.

Bezpečnostní rada obce s rozšířenou působností má nejvíce 8 členů. Předsedou bezpečnostní rady obce je vždy a nezastupitelně starosta obce s rozšířenou působností.

Starosta obce s rozšířenou působností z titulu předsedy bezpečnostní rady jmenuje jejími členy vždy:

  • místostarostu,

  • tajemníka obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena,

  • příslušníka Policie České republiky určeného ředitelem krajského ředitelství Policie České republiky,

  • příslušníka hasičského záchranného sboru kraje určeného ředitelem hasičského záchranného sboru kraje,

  • zaměstnance obce s rozšířenou působností zařazeného do obecního úřadu obce s rozšířenou působností, který je zároveň tajemníkem bezpečnostní rady obce s rozšířenou působností,

  • další osoby, které jsou nezbytné k posouzení stavu zabezpečení a stavu připravenosti na krizové situace.

Z uvedeného vyplývá, že "další osoby, které jsou nezbytné...“, mohou být nejvýše dvě, nemá-li být podmínka daná nařízením vlády č. 462/2000 Sb. porušena.

Pokud by se stalo, že starosta obce s rozšířenou působností jmenuje do své bezpečnostní rady větší počet stálých členů, než stanovuje nařízení vlády č. 462/2000 Sb. (např. zástupce podnikatelských subjektů vykonávajících svou činnost na území obce s rozšířenou působností, které svou činností mohou ohrozit okolí – viz kapitolu Vnější havarijní plán), nelze jej za to "trestat“, neboť zákon č. 240/2000 Sb. ani nařízení vlády č. 462/2000 Sb. nestanovují za toto porušení žádné sankce. Na druhou stranu ale starosta nemusí tyto zástupce do bezpečnostní rady jako stálé členy jmenovat, ale vždy je může na jednání bezpečnostní rady přizvat, pokud si to situace nebo radou projednávané úkoly vyžádají.

Obsah činnosti bezpečnostní rady obce s rozšířenou působností je stanoven § 8 v nařízení vlády č. 462/2000 Sb.

Činnost bezpečnostní rady obce s rozšířenou působností

Bezpečnostní rada obce s rozšířenou působností projednává a posuzuje:

  • přehled možných zdrojů rizik a analýzu ohrožení,

  • krizový plán obce s rozšířenou působností,

  • vnější havarijní plán, pokud je schvalován starostou obce s rozšířenou působností,

  • finanční zabezpečení připravenosti obce s rozšířenou působností na mimořádné události nebo krizové situace a jejich řešení ve správním obvodu obce s rozšířenou působností,

  • závěrečnou zprávu o hodnocení krizové situace v rámci správního obvodu obce s rozšířenou působností,

  • stav připravenosti složek integrovaného záchranného systému dislokovaných ve správním obvodu obce s rozšířenou působností,

  • způsob seznámení obcí, právnických a fyzických osob s charakterem možného ohrožení ve správním obvodu obce s rozšířenou působností, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení,

  • další dokumenty a záležitosti související s připraveností správního obvodu obce s rozšířenou působností na krizové situace a jejich řešení.

V původním znění nařízení vlády č. 462/2000 Sb. byl v příloze č. 4 uveden "Vzor jednacího řádu bezpečnostní rady“. Při novele z roku 2010 (č. 431/2010 Sb.) však byla příloha č. 4 bez náhrady zrušena. Vzhledem k tomu, že bezpečnostní rada obce s rozšířenou působností je pro starostu nesmírně důležitým orgánem, z jehož jednání vychází rozhodnutí zásadního významu, je velmi výhodné a potřebné, aby se jeho jednání řídila přesně stanovenými pravidly. K tomu by měl sloužit právě jednací řád. Je tedy zřejmé, že by si každá obec s rozšířenou působností

Nahrávám...
Nahrávám...